Miten valitsen oikean harjoitussäkin?

Harjoitussäkillä voimaa, lihasta ja kehon muokkausta

Harjoitussäkki on toiminnallinen koko kropan treeniväline, joka on hyvin monipuolinen ja tehokas. Säkkejä (fitnessbag ja hiekkasäkit) käytetään niin ryhmäliikunnassa, voima- ja crossfit-harjoittelussa, joukkue- ja kamppailulaji- kuin kotiharjoittelussakin. Ne soveltuvat myös ulkokäyttöön. Harjoitussäkillä harjoittelu kehittää lihasvoimaa, kestävyyttä, keskivartalon hallintaa ja räjähtävyyttä sekä liikkuvuutta, tasapainoa ja koordinaatiota. Harjoittelu parantaa myös otevoimaa. Säkkiharjoittelulla saa tehokkaasti muokattua kroppaa atleettisemmaksi tai kiinteämmäksi. Lisäksi kovatempoinen harjoittelu haastaa sydän- ja verenkierto- sekä hengityselimistöä. Niinpä aerobinenkin kunto kohenee samalla. Säkkien hyvä puoli niiden monikäyttöisyytensä lisäksi on, että ne sopivat kaikenlaisille kuntoilijoille ja urheilijoille.

Harjoitussäkissä yhdistyvät useiden treenivälineiden ominaisuudet

Harjoitussäkeissä ja hiekkasäkeissä yhdistyvät kahvakuulan, kuntopallon, painotangon ja nyrkkeilysäkin ominaisuudet. Säkki on hyvä treeniväline jokaiselle, sillä sen käyttö muistuttaa jokapäiväisiä fyysisesti raskaita tilanteita. Arjessahan harvoin nostetaan vain tankoa ylöspäin tai tehdään hauiskäännön tapaisia nostoja. Säkin täyte liikkuu harjoitteiden suorittamisen aikana, mikä tuo haastetta lihasten hermotukselle ja yhtäaikaiselle toiminnalle. Harjoittelu kehittää myös keskivartalon tukea ja ryhtiä. Säkillä tehtävät liikkeet ovatkin useita lihaksia kuormittavia, joissa yleensä aktivoituvat myös syvät tukilihakset. Siksi säkkitreenit ovat omiaan etenkin niille, jotka harrastavat kontaktilajeja ja nostelevat suuria kuormia tai fyysisistä työtä tekeville ammattiryhmille, kuten poliiseille ja palomiehille.
Harjoitussäkillä on mahdollista treenata kaikkiin liikesuuntiin, eteen, taakse, sivuille ja kiertäen. Kuormitusta tulee hyvin vaihtelevissa kulmissa eri liikeratoja vaihdellen. Kahvat helpottavat otteen saamista, jolloin voi keskittyä kokonaisvaltaisesti liikkeen suorittamiseen. Otekahvoja on monia ja materiaali on pehmeä, joten se on kahvakuulaa sekä muita kovista materiaaleista tehtyjä kuntoiluvälineitä turvallisempi ja mukavampi käyttää. Kuitenkin suurempia kuormia on tarkoitus liikuttaa muuten kuin kahvoja hyödyntäen, kuten sylissä kantaen.

Säkeillä onnistuvat esimerkiksi rinnallevedot, tempaukset, kyykyt ja maastavedot sekä heitot ja nostot ihan niin kuin tangonkin tai kahvakuulan kanssa, mutta pienellä säkin tuomalla twistillä. Sitten on säkkispesifejä harjoitteita kuten karhunhalaus, raahaaminen tai vaikkapa säkki olalla kävely. Loppujen lopuksi harjoitusten suhteen vain oma mielikuvituksesi on rajana.

Harjoitussäkin valinta

Valitse tavoitteisiisi ja kuntotasoosi sopivanpainoinen harjoitussäkki. Ihan kuten käsipainojen ja tankojen tapaan, valinta perustuu siihen, haluatko muokata kenties kroppaasi, lisätä voimaa vai kasvattaa lihaksia? Mitä painavampi säkki, sitä pienempiä toistomääriä luultavasti teet. Kun taas kevyemmällä säkillä todennäköisesti toistomäärät ovat suuremmat, ja tavoitteet enemmän kiinteytyksessä ja lihaskestävyydessä. Valintaan vaikuttaa käyttötarkoituksen lisäksi harjoittelutaustasi ja kokemuksesi harjoitussäkeistä. Mitä kokeneempi harjoitussäkeillä treenaaja olet, sitä paremmin osaat myös sitä käsitellä ja tiedät, miten se käyttäytyy erilaisissa liikkeissä ja nostoissa.


Kehon muokkaukseen, kestävyysvoiman kehittämiseen ja laihduttamiseen on hyvä valita säkki, joka on vähintään samanpainoinen kuin aiemmin käyttämäsi kahvakuula. Säkkiä käsitellään kuitenkin yleisimmin kahdella kädellä, joten saat liikkeisiin enemmän voimaa. Lihasten ja voiman kasvattamiseen taas kannattaa valita kunnolla suurempi ja painavampi säkki. Yleisenä ohjeena voisi pitää, että valitse kahvakuulaan verrattuna vähintään 5 kiloa painavampi säkki. Lisäksi joissakin harjoitussäkeissä on mahdollista säätää vastusta. Treenin turvallisuus on kuitenkin kaikki kaikessa, joten ei kannata tehdä ylilyöntejä vastuksen kanssa.

TOP 5 liikkeet harjoitussäkillä

Rinnalleveto (power sac - clean)

Pystypunnerrus (power sac - shoulder press)

Maastaveto kulmasoudullu (power sac -deadlift with row)

Kierrot pään ympäri askelkyykyllä (power sac - overhead circle and lunge)

Heilautus (power sac -swing)