Hyvä tietää puolapuista

Puolapuut voimisteluun, voimatreeniin ja liikkuvuusharjoitteluun

Puolapuut ovat varmasti tuttuja lähes jokaiselle ja tuovat mieleen ala-asteen liikuntatunnit, kun niitä pitkin vedettiin apinanraivolla ylös asti kilpaa istumaan. Ne kuitenkin soveltuvat kiipeilyn ja lapsien motoriikkaa ja voimaa kehittävien harjoitusten lisäksi monenlaiseen treenaamiseen myös aikuisille. Puolapuut ovat hyvin yksinkertaisia käyttää. Niitä hyödyntävät niin voimistelijat, himokuntoilijat, liikkuvuusharjoittelijat kuin kuntoutujatkin. Puolapuiden avulla saa venyteltyä tehokkaasti, parannettua ryhtiä, kehon asentoa ja suoritustekniikkaa sekä kehitettyä tukilihasten tai heikkojen ruumiinosien toimintaa. Niitä voi hyödyntää erinomaisesti myös keskivartalon vahvistamisessa sekä niissä voi harjoittaa todella hyvin otevoimaa sekä käsien voimaa. Puolapuita on kaikkialla: kuntosaleilla, liikuntakeskuksissa, yrityksissä, kouluissa ja valmennuspaikoissa. Niiden asentaminen on helppoa eivätkä ne vie tilaa, joten puolapuut on kätevä virittää myös kotiin.

Puolapuissa tehtäviä harjoitteita

Puolapuissa voi tehdä tuhansittain eri liikkeitä. Venyttelijä saa tehokkaasti venytystä kylkiin, lapoihin ja jalkoihin. Kun ottaa käsillä puolista (samasta tai eri tasolla olevista) kiinni, niin haluttua kehonosaa voi venyttää halutulla tavalla. Myös jalan voi laittaa puolapuun päälle ja venyttää vaikkapa takareittä. Pelkästään roikkuminenkin venyttää käsiä ja rentouttaa hartioita sekä auttaa moneen niska- ja hartiaseudun ongelmaan ja jäykkyyteen. Lisäksi on olemassa paljon monimutkaisempi liikkuvuus- ja syvävenytysharjoitteita, joita voi tehdä puolapuita hyödyntäen.


Kuntoilija hyötyy puolapuista niin ikään treenin jälkeisessä venyttelyssä. Lisäksi treenaaja voi tehdä osan harjoitusohjelmastaan puolapuilla. Niillä, jotka ovat erikoistuneet puolapuilla tehtäviin kehonpainoharjoitteisiin, on myös harjoitteita mistä valita omansa. Puolapuissa onnistuvat erilaiset roikunnat, leuanvedot, heilautukset, punnerrukset, vatsalihasliikkeet, vartalon ja jalkojen ojennukset sekä käsillä kiipeilyt ja hypyt. Kun roikuntaan yhdistää raajojen liikkeet varsinkin jalat suorina, on se erittäin kehittävää voimatreeniä. Liikkeitä voi tehdä myös yhdellä kädellä roikkuen. Yksinkertaista mutta erittäin tehokasta harjoittelua puolapuilla on olla suorien käsien varassa joko kasvot seinään tai seinästä poispäin. Nämä asennot vaativat suorittajalta paljon olkapäiden, hartioiden, ojentajien sekä käsivarsien ja ranteiden voimaa. Kun puolapuiden edessä makaa selällään ja ottaa käsillä kiinni alimmasta puolapuusta, niin saa tukea vaativampiin vatsalihasliikkeisiin, kuten dragon flyn suorittamiseen. Kaikista kovimmat treenaajat ovat niin voimakkaita, että saavat tehtyä ihmislipun, mikä vaatii todella paljon keski- ja ylävartalon voimaa.


Puolapuissa on se hyvä puoli, että harjoituksen intensiteettiä voi muuttaa helposti eri korkeudella olevia puolia hyödyntämällä, esimerkiksi niistä tukea ottamalla tai jalan puolan päälle asettamalla kuormaa keventäen. Myös lapset nauttivat puolapuilla kiipeilystä, temppuilusta ja leikkimisestä. Niistä voikin rakentaa lapsille temppuradan ja virittää puoliin vaikkapa muita kuntoiluvälineitä.

Mitä eroja puolapuissa on?

Puolapuut ovat valmistettu puusta tai metallista ja ne ovat yleensä seinään kiinnitettäviä. Ne voi olla lakattuja, maalattuja tai polttomaalattuja. Osa puolapuista on myös säänkestäviä, eli ne soveltuvat ulkokäyttöön. Vankkarakenteisimmat on valmistettu metallista ja niihin ei oikeastaan ole painorajoituksia. Osaan on integroitu leuanvetotanko, tai ylin puolapuu on hieman eri kohdalla alempiin puoliin verrattuna, mikä helpontaa roikuntaa. On myös hyvin yksinkertaistettuja malleja esimerkiksi ilman leuanvetotankoa, jotka vievät todella vähän tilaa.


Valikoimassa on myös kattoon kiinnitettävät Monkeybars-puolapuut, jotka monipuolistavat harjoittelua sekä soveltuvat lasten temppuratoihin.
Puolapuihin kiinnitettäviä lisävarusteita löytyy myös valikoimastamme. Korkeussäädettävät puolapuulaudat, rekkitangot, harjoitusliinat, askellaudat ja dippitangot ovat näistä yleisimmät, joilla saa helposti tehostettua ja monipuolistettua treeniä entisestään. Myös erilaiset hihnat ja kuminauhat soveltuvat puolapuihin kiinintettäviksi.