Lihashuoltovasarat kehon huoltoon

Aktiivisessa elämäntyylissä ja kovassa liikunnassa tulee aina mukana se mahdollisuus, että kehossa ja lihaksissa alkaa esiintymään kipua. Kipu voi lamaannuttaa ja vaikuttaa negatiivisesti suoritukseen ja jopa mielentilaan. Siksi on tärkeää, että kipua hoidetaan mahdollisimman pian sen esiintyessä.

Tavallinen urheilusta johtuva lihaskipu on tehokkaasti hoidettavissa hieronnan avulla. Aina ei kuitenkaan ole aikaa tai tahtomusta lähteä ammattihierojan käsiteltäväksi. Tällöin paras vaihtoehto vaivojen hoitoon on omatoimiset kehonhuoltovälineet. Tähän asti omatoimisen kehonhuollon kulmakivi on ollut erilaiset foam rollerit ja hierontapallot, jotka ovatkin erinomainen ja edullinen tapa hoitaa lihaksia. Jos liikunta on kuitenkin kovaa ja säännöllistä, voi jatkuva kehon rullailu tuntua raskaalta rutiinilta harjoittelun lisäksi. Hyvä ratkaisu tehokkaaseen lihasten hierontaan, joka ei vaadi samoja ponnisteluita kehonpainon varassa kuin rullailu, on nykyään kovaa vauhtia yleistyvä lihashuoltovasara.

 

Mikä on lihashuoltovasara?

Lihashuoltovasara on kieleemme paremmin sulautuva, lihashuoltovasaran toiminnallisuutta kuvastava käännös englanninkielisestä termistä massage gun, joka taas kuvastaa enemmän useimpien lihashuoltovasaroiden ulkoista rakennetta. Lihashuoltovasara koostuu yleisesti rungosta ja vaihdettavasta hierontapäästä. Rungon sisällä on moottori, joka saa aikaan hierontapään liikkeen, sekä akku, josta laite saa virtansa. Useimmissa laitteissa hierontapää on vaihdettavissa paremmin sopivaksi aina hierottavan alueen mukaan.

Lihashuoltovasaran toiminnallisuus perustuu nopeaan hierontapään edestakaiseen liikkeeseen, joka kohdistetaan kipeään lihakseen. Nopea liike saa hierottavan lihaksen aktivoitumaan ja nopeuttaa sen palautumista. Laite ikään kuin vasaroi lihasta, edistäen verenkiertoa, vähentäen maitohappoa ja lievittäen kipua.

 

Miten lihashuoltovasaraa käytetään?

Lihashuoltovasaroita on helppo käyttää omatoimisesti, johon niiden kasvava suosio varmasti perustuukin. Laitetta voidaan käyttää sekä lihasten lämmittämiseen ennen harjoittelua, että lihasten huoltamiseen ja palautumiseen harjoittelun jälkeen.

  1. Ota lihashuoltovasara tukevasti käteen.
  2. Suositeltavaa on kytkeä lihashuoltovasara ensin päälle, ennen sen asettamista iholle.
  3. Aloita matalimmalla nopeudella ennen kuin keho on tottunut laitteen liikkeeseen.
  4. Pitele lihashuoltovasaraa kevyesti hierottavan lihaksen päällä antaen laitteen tehdä työt.
  5. Tarvittaessa laitetta voi painaa tukevammin lihakseen, mutta liian kova painaminen voi olla haitallista.
  6. Muista rentoutua, sillä lihashuoltovasaran tarkoitus on lievittää jännitystä.

Monille lihashuoltovasaran käyttö tuottaa samanlaista ns. hyvää kipua kuin tavallinen hierontakin. Liika voi olla kuitenkin liikaa, ja kannattaakin tarkkailla, että lihashuoltovasaran käyttö edistää hyvinvointia eikä toisinpäin.

  • Kivun lievittämiseen ja lihasten palauttamiseen nyrkkisääntö on n. 2 minuuttia per lihasryhmä 1-2 tunnin välein.
  • Lihasten aktivointiin ja lämmittämiseen n. 30 sekuntia per lihasryhmä.

 

Tehokkaampaa, monipuolista ja vaivatonta lihashuoltoa

Lihashuoltovasara voi olla tehokas, helppokäyttöinen työkalu oman kehon huoltamiseen. Nykyään lihashuoltovasaroita on saatavilla lukuisia eri merkkejä ja malleja, joten on suositeltavaa tutkia vaihtoehtoja ja valita laite joka sopii parhaiten omaan käyttötarkoitukseen. Yhdistämällä lihashuoltovasaran omaan kehon huoltamisen rutiiniin, edistät kehosi palautumista, liikkuvuutta ja suoriutumista, sekä lievität lamauttavaa lihaskipua tehokkaammin ja vaivattomammin!