Yleistä steppilaudoista

Steppilaudat ovat monelle tuttuja liikuntakeskuksista, kuntosaleilta ja etenkin ryhmäliikuntatunneilta. Monet haluaisivat tehdä yhtä monipuolisia ja tehokkaita liikkeitä myös kotioloissa. Tämä ei ole onneksi ongelma, vaan meillä on tarjota eri vaihtoehtoja liikuntakeskuksien lisäksi myös kotikuntosalille tai omaan jumppanurkkaukseen. Steppilaudalla tehtävät treenit harjoittavat koko kroppaa, joten ne auttavat hyvin painonhallinnassa ja kohottavat kuntoa. Kovan intensiteetin treenit kehittävät hengityselimistöä, polttavat hyvin rasvaa ja toisaalta lihaskuntoharjoituksiin saa myös lisää haastetta. Lihasvoiman ja kestävyyden lisäksi steplaudan käyttö lisää koordinaatiokykyä ja tasapainoa.

Aerobista sekä lihakuntoharjoittelua

Steppilaudalla voi tehdä joko sykettä nostavaa aerobista treeniä, lihaskuntoliikkeitä tai näiden yhdistelmiä. Step-aerobic on harjoittaa kuitenkin muutakin kuin laudalle askellusta. Kädet voi ottaa mukaan treeniin, jolloin liikkeistä tulee haastavampia, sydän saa lisärasitusta sekä koordinaatio ja tasapaino joutuvat koetukselle. Perusliikkeiden lisäksi koreografia voi olla tanssillisempaa tai sisältää esimerkiksi erilaisia hyppyjä laudan yli ja näpäytyksiä varpailla, mikä lisää haastetta ja mielenkiintoa.

Steplautaa voi käyttää hyödyksi myös oman kehon painolla tehtävissä liikkeissä. Sitä vasten voi punnertaa, tehdä dippejä ja lankuttaa. Myös alavartaloa voi treenata eri askelluskuvioiden lisäksi mm. lantionnostoilla sekä erilaisissa pidoissa ja kyykyissä. Laudan päällä istuen tai maaten taas voi tehdä monipuolisesti selkä- ja vatsalihaksia.

Kaikista tehokkaimman treenin koostat sekä hengityselimistöä että lihaksia kuormittavista harjoitteista. Steppilautaa voi hyödyntää esimerkiksi pumppitangolla tai käsipainoilla tehtävissä harjoituksissa. Voit myös käyttää nilkkoihin laitettavia lisäpainoja. Näin kaloreita palaa enemmän ja lihakset saavat lisäkuormitusta, mikä parantaa edelleen kestävyyttä. Muista kuitenkin aloittaa maltillisesti, jos haluat ottaa painoja mukaan treeniin. Se on turvallisempaa ja välttyy kropan ylirasitukselta ja vammoilta. Harjoittelun nousujohteisuus pätee siis myös steppilaudalla tehtäviin treeneihin.
Lisäksi lautaa voi hyödyntää venyttelyssä sekä kuntoutuksessa, sillä siitä saa eri asennoissa hyvin tukea. Laudat ovat helppo pitää puhtaina ja varastoida esimerkiksi sängyn alle.

Minkä steppilaudan valitsisin?

Lautojen tukeva rakenne ja luistamaton pinta takaavat turvallisen harjoittelun. Kuntosaleille, ammattimaiseen ja kovatehoiseen harjoitteluun kannattaa valita laadukkain ja kestävin steppilauta, joka pysyy tukevasti maassa. Lauta kestää kovaakin treeniä, joten kaikenlaiset kovan intensiteetin hypyt ja kuormitukset voi suorittaa turvallisesti. Jos lauta ei ole yhtä kovassa ja jatkuvassa käytössä, niin kotioloihin voi riittää myös vähän pienempikokoinen steppilauta. Säädettävät lautojen korkeudet vaihtelevat eri malleissa 12 – 15 cm, 17 – 20 cm ja 22 – 25 cm välillä.

Jos taas haluat tehdä muutakin kuin lihasvoimaliikkeitä ja aerobista treeniä, niin valikoimassamme on myös monitoimilauta, joka muuntautuu sekä steppi-, tasapaino-, punnerrus- että venytyslaudaksi.  Sillä voi harjoittaa paremmin myös tasapainoa, keskivartalon tukea ja syviä lihaksia, kun alusta on säädettävissä epästabiiliksi. Lisäksi se kulkee helposti mukana mahdollistaen monipuolisen treenin myös matkalla ollessa.