Trampoliinilla hyppiminen on hauskaa kuntoilua

Oletko katsellut haikeana sivusta, kun lapset hyppivät innoissaan trampoliinilla takapihalla tai taukopaikoissa? Et ehkä viitsi itse hypätä trampoliinille, kun kuvittelet sen olevan tarkoitettu vain lapsille? Kaipaat kuitenkin paljon trampoliinilla pomppimista ja välillä käyt hyppäämässä muutaman hypyn, kun paikalla ei ole liikaa sivusta katsojia? Moni meistä ajattelee täysin samalla tavalla, mutta onneksi huolesi on turha. Trampoliinilla pomppiminen tekee nimittäin monella tavoin hyvää aikuisellekin! Sen tiedetään olevan myös terveyttä ja kuntoa edistävää, minkä vuoksi trampoliinille voi hyvällä omallatunnolla nousta aina kuin mahdollista.
Trampoliini onkin saavuttanut suuren suosion ja sillä hyppimisestä on tullut trendikäs liikuntamuoto. Sen suosiota selittävät paljon treenaamisen hauskuus ja erilaisuus. Siksi trampoliineja löytyy yhä useammin esimerkiksi liikuntakeskusten ryhmäliikuntasaleilta. Trampoliini on myös erinomainen valinta kotiliikuntavälineeksi. Sillä voi pomppia samalla kun katsoo TV:tä tai kuuntelee mielimusiikkiaan. Fitnesskäyttöön tarkoitettu trampoliini on kooltaan suhteellisen pieni, joten se mahtuu aika helposti johonkin kodin nurkkaukseen tai kuntoiluhuoneeseen, toisin kuin monet suuret kuntoilulaitteet.

Fitnessharjoitteluun tarkoitettu trampoliini sopii kaikenikäisille ja -tasoisille kuntoilijoille. Kuitenkin ikääntyneiden tai alaraajojen nivelvammoista kärsivien kohdalla jokin muu treeniväline voi olla sopivampi omaa kuntoa kehittämään. Trampoliinilla treenaaminen vaatii kuitenkin jonkin verran tasapainoa.

Trampoliinin monipuoliset kunto- ja terveysvaikutukset

Trampoliinilla harjoitellaan kehon omalla painolla painovoimaa hyväksikäyttäen. Kuntoiluun tarkoitetulla trampoliinilla hyppiminen kuormittaa kehoa monipuolisesti. Etenkin aerobinen kunto kehittyy hurjaa vauhtia, kun treeni kuormittaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä tehokkaasti. Aineenvaihdunta kiihtyy ja kaloreita palaa suuri määrä! Myös tasapaino, koordinaatio ja ryhti paranevat käytön myötä. Lihaskestävyys paranee varsinkin vatsalihasten, pakaroiden, reisien, pohkeiden ja nilkkojen lihaksissa. Etenkin keskivartalon syvät lihakset saavat harjoitusta, kun erilaisten asentojen kontrollointi vaatii jatkuvaa keskivartalon tuen ylläpitoa.
Trampoliinitreeni ei aiheuta niveliin paljon painetta tai kuormitusta. Joustavalla alustalla hyppiminen on nivelystävällisempää kuin kovalla alustalla treenaaminen. Trampoliinilla harjoittelemalla saa aktivoitua heikkoja lihaksia, niveliä ja luita. Se voi auttaa vammojen ehkäisyssä ja lisätä luuntiheyttä. Pomppiminen puhdistaa myös lymfajärjestelmää (imusuonisto) ja parantaa jopa immuniteettia aktivoimalla tärkeiden elimien toimintaa.

Jo pelkästään trampoliinilla pomppiminen on monipuolista ja tehokasta, mutta lisähaastetta saa ottamalla mukaan erilaisia liikkeitä taitojen karttuessa. Liikkeiden suorittaminen vaatii asennonhallintaa ja nopeaa reagointikykyä niin laskeutumis- kuin pomppuvaiheessa. Suuntaa ja kulmaa voi vaihdella, kunhan pysyy tasapainossa. Trampoliinin kanssa voi käyttää myös esimerkiksi käsipainoja treeniä tehostamaan. Silloin kannattaa kuitenkin varmistua siitä, että perusliikkeiden suoritustekniikat ovat hallussa. Katso myös, miten harjoitella fitness trampoliinilla tehokkaasti

Minkä trampoliinin valitsisin?

Trampoliineja on muutamia erilaisia. Niiden halkaisija vaihtelee 90-120 cm välillä. Materiaaliaaseissa on hieman eroa, mikä vaikuttaa niiden maksimi käyttäjäpainoon. Jos olet painavampi tai teet vaativampia trampoliiniharjoituksia, kannattaa varmistua, että rakenne kestää ja tilaa on riittävästi. Trampoliineja on tukikahvoilla tai ilman. Jossakin mallissa voi myös säätää kulmaa lisäjaloilla.

Mikä trampoliini miellyttää sinua eniten? Hanki omasi ja ei muuta kuin hymy suupieliin ja treenaamaan!