Voimistelu- ja treenihihnat

Oman kehon painolla tehtävät harjoitteet ovat kasvattaneet huimasti suosiotaan. Monet ovat sisäistäneet, ettei painojen heiluttelu ja ”salipullistelu” ole ainut tapa tulla vahvaksi. Voit kasvattaa lihaksia ja voimaasi uskomattoman tehokkaasti ilmankin! Oman kehon kannattelu on yllättävän rankkaa jo itsessään – olit sitten vaikkapa lattiatasossa lankussa tai roikkuma-asennossa. Kropan kannatteluun, eri staattisiin pitoihin ja dynaamisten liikkeiden suorittamiseen ja niiden tehostamiseen on kehitetty lisäksi tehokkaita treenivälineitä, joista suosituimpia ja monipuolisimpia vaihtoehtoja ovat erilaiset voimistelu- ja treenihihnat. Niitä löytyy nykyään lähes joka kuntosalilta ja liikuntakeskuksesta sekä monen kuntoilijan kotoa. Ne eivät vie paljon tilaa, mutta mahdollistavat valtavan monipuolisen ja tehokkaan harjoittelun. Hihnoilla ja naruilla voi kehittää etenkin keskivartalon lihaksia – niin syviä lihaksia, tukilihaksia kuin pinnallisempiakin. Lihasvoiman lisäksi treenaaminen parantaa todella paljon kehonhallintaa, tasapainoa, liikkuvuutta ja koordinaatiota.

Toiminnallista treeniä ja koko vartalon lihasten yhteistoimintaa

Treenihihnoilla harjoittelu on kokonaisvaltaista. Epästabiilien hihnojen ansiosta monet lihakset – niin suuret kuin pienetkin – joutuvat toimimaan yhtäaikaisesti. Niin selkä, hartiat, rinta, vatsa, kyljet, lantio kuin jalatkin saavat treeniä. Hermo-lihasjärjestelmä aktivoituu voimakkaasti, jolloin sen toiminta myös paranee. Voimisteluhihnoilla treenaaminen on hyvin vaihtelevaa. Kaikki riippuu omista tavoitteistasi. Voit tehdä todella kuormittavaa ja kehittävää treeniä, keskittyä enemmän lihastasapainon ja koordinaation kehittämiseen tai sitten nauttia muista välineiden tuomista mahdollisuuksista kuten roikkua sekä venyttää kehon eri osia ja parantaa liikkuvuutta. Lisäksi treenistä voi tehdä aerobisesti rasittavaa, jolloin se parantaa myös kestävyyttä. Näin ollen tavoite voi olla vaikkapa lihasvoiman kasvattaminen tai yhtä lailla kiinteytyminen tai painonpudotus.

Kaikki harjoitteet ovat toiminnallisia ja asennot usein myös dynaamisia (ei pelkästään staattisia). Liikkumisessa hyödynnetään kehon omaa painoa, mistä saa tarvittaessa todella raskasta. Liikkeet tehdään joko vetäen tai työntäen. Voit esimerkiksi punnertaa, kun nojaat käsillä hihnoja tai kahvoja vasten kasvot alaspäin tai sitten vaikkapa treenata selkää vetäen käsillä vartaloa ylöspäin, kun roikut puoliksi kahvoista katse ylöspäin. Horisontaalisessa asennossa jalat voivat taas olla kahvoissa kiinni, jolloin liikkeet kehittävät mm. keskivartaloa ja pakaroita. Kun lisäksi nojataan käsillä maahan, niin ylävartalo on myös kovan rasituksen alaisena. Mitä tahansa haluat harjoittelullasi saavuttaa tai mitä haluat sen tukevan, niin pääset takuulla päämäärääsi. Luut ja nivelet eivät myöskään rasitu treenaamisesta, sillä harjoittelu ei aiheuta tärähtelyä tai muuta kontaktia. Niinpä vammariski on pieni ja se on sopiva treenimuoto monelle, joilla harjoittelun vaihtoehdot ovat rajoittuneet.

Sopii kaikille – Säädä itse kehosi vastusta!

Voimistelu-, treenihihnat ja renkaat sopivat kaiken ikäisille ja tasoisille kuntoilijoille, sillä harjoittelussa käytetään kehon omaa vastusta, jota voi säätää helposti asentoa ja kulmaa muuttamalla. Kehon painopiste muuttuu sen mukaan, miten liikut ja asemoit itsesi naruihin, kahvoihin ja kannattimiin nähden. Lihakset aktivoituvat, kun painopiste siirtyy kehon eri osiin liikkumisesta ja painovoimasta johtuen. Harjoittelu on helppoa ja tehokasta, mutta kuitenkin halutessasi – kulmaa muuttaen ja vipuvartta kasvattaen – niin kuormittavaa, että lihakset tärisevät ja hiki tulee takuuvarmasti. Treenaaminen vaatii keskittymiskykyä, sillä ote tai pito ei saa herpaantua. Lihasten stabiliteetti joutuu koetukselle, kun epävakaissa naruissa tai hihnoissa suorittaa haastavia liikeratoja vaativia harjoitteita.

Valikoimassamme on pari eri vaihtoehtoa treenihihnoihin sekä lisäksi laadukkaat renkaat. Myös vatsalihashihnat tuovat haastetta keskivartalotreeniin. Lisäksi kokonaisvaltaiseen harjoitteluun on olemassa kuminauhavastusta hyödyntävä Total Door Gym, joka on omiaan tekemään toiminnallisia lihaskuntoliikkeitä erittäin monipuolisesti! Näillä kuntoiluvälineillä voi tehdä kymmeniä erilaisia liikkeitä ja niitä vielä erilaisin variaatioin. Treenihihnoilla onnistuvat sekä tehokkaat perusliikkeet niin ylä- kuin alavartalolle että hieman eristetymmätkin liikkeet. Hihnat ovat säädettäviä eli niiden pituutta voi muuttaa, jolloin niitä voi soveltaa eri liikkeisiin paremmin. Lihaskuntoa voi kohottaa seisten, istuen tai makuuasennossa. Voit ottaa voimistelu- ja treenihihnat näppärästi mukaan, minne tahansa menetkin: mökille, lomalle, hotelliin tai miksei vaikka töihinkin. Tarvitset ainoastaan paikan, mihin kiinnittää ne esimerkiksi oviankkurin avulla tai jos seinässä tai katossa on jokin koukku tai muu kiinteä paikka.

TOP 5 liikkeet (functional trainer)

Prone truck level 2


Hamstring curl


Chest press


Close grip pull up


Single leg squat