Muita tehokkaita kuntoilutuotteita ja treenivälineitä

Omaa kuntoilua on hyvä monipuolistaa ja kokeilla eri lajeja ja harjoitusvälineitä. Ehkä et ole löytänyt vielä sinulle sopivaa tuotetta kotona tehtävään alakropan treeniin tai haluat hyödyntää aikasi TV:tä katsellessa? Tästä kategoriasta löytyy tuotteita, jotka ovat sekä hyvin kokonaisvaltaisia harjoitusvälineitä, että tuotteita, joita on helppo käyttää johonkin spesifiin tarkoitukseen. Valikoimassa on treenivälineitä jotka menevät eräänlaisista pienikokoisista kuntolaitteista. Niillä saa tehtyä aerobisesti hyvin kuormittavaa ja kokonaisvaltaista treeniä. Ne ovat suhteellisen pienikokoisia ja monipuolisia verrattuna isoihin kuntolaitteisiin. Siksi niitä löytyy yhä useamman kotikuntosalin välineistä kuntokeskusten lisäksi. Parasta on, että ne soveltuvat yleensä kaikenikäisille ja -tasoisille kuntoilijoille. Lisäksi pienet harjoitusvälineet tuovat oman lisänsä treeniin ja antavat apua liikkeiden suorittamiseen.

Kokonaisvaltaista sekä harjoittelua tukevaa treeniä eri välineillä

Treenilauta on todella suosittu ja tehokas kuntoiluväline varsinkin alavartalon lihasvoimaa kasvattamaan. Sen avulla saa treenattua itselleen tiukat pakarat samalla keskivartaloa, kehonhallintaa ja koordinaatiota kehittäen. Myös hengityselimistö kuormittuu ja kunto kohenee. Treenilauta sopii yhtä hyvin myös core-liikkeisiin ja yläkropan harjoitteisiin, sillä liukusukkien lisäksi voi käyttää liukukäsineitä, jolloin kädet saa liukumaan alustalla. Laudan avulla voi siis harjoitella seisten, sivuttain, selällään tai konttausasennossa. Mahdollisuudet ovat rajattomat! Treenilautaa löytyy kahdessa eri värissä ja kahta eri pituutta. Liukuvarusteita voi ostaa myös myöhemmin erikseen lisävarusteena.  

Trampoliini on tämän kauden hittituote ja treenimuoto! Se on hauska tapa parantaa aerobista kuntoa sekä kehittää tasapainoa ja keskivartalon syviä lihaksia. Pomppiminen kiihdyttää myös aineenvaihduntaa, puhdistaa lymfajärjestelmää (imusuonisto). Hyppiminen joustavalla alustalla on nivelystävällisempää kuin kovalla alustalla pomppiminen ja sillä saakin mukavasti aktivaatiota heikkoihin lihaksiin, niveliin ja luihin. Jo pelkästään pomppiminen on tehokasta ja polttaa reilusti kaloreita, mutta lisähaastetta saa ottamalla mukaan erilaisia liikkeitä taitojen karttuessa.

Kuminauhavastusta hyödyntävä soutulaite on sekä aerobinen että lihasvoimaa kasvattava treeniväline. Soutuliike kuormittaa selkää, muuta keskivartaloa, jalkoja, käsiä ja olkapäitä. Se on fiksumpi valinta pieneen asuntoon kuin tavallinen tilaa vievä soutulaite, sillä sen saa milloin tahansa piiloon vaikkapa niin pieneenkin tilaan kuin laatikkoon. Jos jalkoja ei halua pitää koko ajan suorana tai paikoillaan, niin raajoja voi viedä poispäin toisistaan myös yhtäaikaisesti, jolloin käsien ja jalkojen lähentyessä toisiaan liike menee myös vatsarutistuksesta.

Lisäksi hulavanne tuo mielenkiitoa harjoitteluun ja auttaa painonhallinnassa polttaen rasvaa ja kaloreita. Sitä on erittäin helppo käyttää esimerkiksi leffaa katsellessa. Vanteita on lisäpainolla tai kevyempänä versiona. Vanteen pyörittäminen kiinteyttää, kehittää etenkin keskivartalon syviä lihaksia sekä lisää liikkuvuutta. Tämä kaikki vähentää selkäongelmia.
Jos taas pidät punnertamisesta tai dippiharjoitusten tekemisestä, mutta ranteesi kipeytyvät, niin saat varmasti apua punnerruskahvoista. Niiden avulla saat vähennettyä niveliin kohdistuvaa rasitusta ergonomisen otteen ansiosta. Lisäksi saat tehtyä muunneltuja punnerruksia sekä sivupitoja ja -kiertoja monipuolisemmin kahvojen avulla. Käsien puristusvoimaa ja koko ylävartalon voimaa saat myös kätevästi lisättyä käsipuristimen avulla. Mitä parempi puristusvoima sinulla on, sitä paremmin ja vaivattomammin onnistut arkiaskareiden lisäksi myös monissa kehoa kokonaisvaltaisesti harjoittavissa kuntosaliliikkeissä kuten maastavedossa.