Oikeilla tarvikkeilla parempia tuloksia salilla

Paranna tuloksia kuntosalilla oikeilla tarvikkeilla

Painojen nostelu on rankkaa puuhaa. Voimaharjoittelua aktiivisesti harrastava tarvitsee yleensä lisävarusteita ja omaa treeniä tukevia välineitä, jotta harjoittelu olisi mahdollisimman tehokasta ja turvallista. Joskus tarvitaan lisäkuormaa, toisinaan taas liikettä helpottavia tarvikkeita. Ei myöskään ole kiva kulkea kovettumat ja kipeät hiertymät käsissä ympäriinsä niitä esittelemässä. Kuormituksen kohteena olevat lihakset ja nivelet ovat koetuksella, jolloin joskus lisätukien käyttö on paikallaan. Pahimmillaan vaikkapa tuen puute niillä henkilöillä, joilla on jossakin päin kroppaa vaikkapa geneettisistä syistä heikko kohta, alkaa aiheuttaa ylimääräistä kipua ja esimerkiksi rasitusvammoja. Suuret kuormat voivat myös ylikuormittaa heikkoja tai epäkunnossa olevia niveliä, etenkin jos asento on vähänkään väärä. Tällöin seuraukset voivat olla vakavatkin, kuten esimerkiksi monet välilevynpullistumista kärsivät hyvin tietävät. Siksi apuvälineitä löytyy monilta kuntosaleilta sekä jokainen voi hankkia yksilöllisiin tarpeisiinsa sopivat myös omaksi.

Suojaa ja pitoa painojen käsittelyyn

Jokaiselle aktiiviselle saliharjoittelijalle voi suositella ainakin treenihanskoja. Ne suojaavat kättä kolhuilta sekä ennaltaehkäisevät hiertymiä ja kovettumia. Mikä tärkeintä, ne lisäävät treenimukavuutta ja pitoa liikkeisiin, jossa tarvitsee tarttua vaikkapa rautapainoihin tai tankoon. Valikoimassamme on eri värejä ja malleja sekä miehille että naisille perus- ja pro-tason hanskoissa.


Yleisiä ovat myös nostohihnat ja vetoremmit. Niitä käytetään painojen nostamiseen ja vetämiseen. Hihnoilla ja remmeillä saa lisää pitoa sekä käyttö mahdollistaa keskittymisen itse liikkeeseen ja treenin kohteena olevaan lihakseen, kun ote ei hajoa eikä suoritus ei jää puristusvoimasta kiinni. Fokuksessa ovat siis tehdyt toistot, ei tangosta kiinnipitäminen. Remmien ansiosta voi käyttää suurempia painoja tai tehdä pidempiä sarjoja suurempien painojen lisäksi myös pidempään. Vetoremmejä ja hihnoja on sekä säädettäviä että kiinteitä eli ranteen ympäri menevää osaa saa mahdollisesti säädettyä itselleen sopivaksi. Lisäksi on myös rannetuella varustettu malli. Materiaalit ovat yleensä nahkaa tai puuvillaa. On makuasia, mistä mallista tai materiaalista pitää eniten, mutta yleensä nahkaisia pidetään pitävämpinä vaihtoehtoina.
Lisäksi on saatavilla magnesiumkalkkia, minkä käyttö lisää pitoa, kun täytyy saada kunnon ote. Painoharjoittelun, leuanvedon ja erilaisten riipuntaliikkeiden lisäksi sitä käytetään muissakin lajeissa, kuten voimistelussa ja kiipeilyssä.

Muita turvallisuutta ja tehokkuutta lisääviä apuvälineitä

Joskus on tarve saada tukea jollekin kehon osalle treeniä tehdessä. Meiltä löytyy erilaisia käsi-, ranne- ja polvisiteitä sekä -tukia. Kuntosaliharjoittelussa ranteet ovat monesti kovilla, varsinkin jos treenaa kovilla painoilla. Niin on myös monissa kamppailulajeissa. Polvikin voi olla monelle heikko lenkki. Ne naksuvat ja paukkuvat. Niinpä on hyvä sitoa vaikkapa yliliikkuva tai operoitu polvi ennen treenin alkua tai jotain liikettä varten, jos harjoittelussa on riski pahentaa sen tilaa. Lisäksi valikoimassa on hauiskääntöliikettä helpottava tuki. Katso muita tukia ja teippejä täältä.
Painonnosto-, voimannosto- ja harjoitusvyöt on tarkoitettu saleille ja kotioloihin, etenkin suurien painojen nostajille. Vöitä on eri materiaaleista ja vähän eri mallisia. Vöiden tarkoitus on tukea selkärankaa ja keskivartaloa lihaskuntoharjoittelun aikana. Selän asento pysyy parempana kuormituksen aikana ja vähentää näin ollen riskiä vammoihin ja loukkaantumisiin.


Dippivyöt taas on tarkoitettu tekemään dippiliike (ojentajaliike) ja leuanveto haastavammaksi. Vöissä on ketjuosa, jonka päähän voi kiinnittää levy- tai muun lisäpainon. Dippivyön alapuolelle, jalkojen väliin, jää näin ollen roikkumaan halutun kokoinen lisäkuorma, mikä tarjoaa lisävastusta ja kehittää treeniä ja lihasvoimaa huimasti.

Ole kuitenkin varovainen kuntosalitarvikkeiden käytössä. Ensinnäkin muista käyttää apuvälineitä oikein ja turvallisesti. Sido ja pue ne kunnolla sekä hommaa uusi kuluneen tilalle. Muista että vaikka vetoremmit, nostohihnat ja painon/voimannostovyöt helpottavatkin liikkeiden suorittamista ja saat aikaan parempia tuloksia, niin se kehon osa, jossa apuväline on käytössä, saattaa myös heikentyä. Esimerkiksi selkää harjoitusliikkeessä tukeva vyö voi vähentää luonnollista keskivartalon jännitystä, jolloin loukkaantumisriski kasvaa. Sama asia vetoremmien kohdalla: Saat kyllä liikkeen tuntumaan oikeassa lihaksessa, mutta samalla otevoimasi (käsien puristusvoima ja kyynärvarren voima) heikkenee. Kannattaa siis treenata välillä myös joitakin liikkeitä ilman apuvälineitä, että pysyy kokonaisvaltaisesti kunnossa.