Katso kaikki kuntosalitarvikkeet >


Voimannosto- ja harjoitusvyöt suuriin kuormiin

Voimannosto- ja harjoitusvyöt ovat hyviä lisävarusteita voimailulajeja harrastaville, etenkin suuria painoja nostaville. Niitä kutsutaan myös harjoitusvöiksi. Voimannosto- ja painonnostovyöt sopivat esimerkiksi painonnostajille, kehonrakentajille, fitnessharrastajille ja säännöllisesti kuntosalilla harjoitteleville, jotka tarvitsevat lisätukea keskivartaloon. Harjoitusvöitä on paljon kuntosaleilla, mutta sellainen on hyvä hommata omaksi itselleen, jos sillä on paljon käyttöä.

Voimannostovyöt on tarkoitettu aktiiviseen käyttöön ja raskaaseen treeniin, ehkäisemään loukkaantumisia ja tekemään harjoittelusta turvallisempaa. Kun treenataan isoilla kuormilla, kroppa joutuu koville. Kuormituksen kohteena olevat lihakset ja nivelet ovat kovalla koetuksella. Painonnostovyö antaa lisätukea voimaharjoitteluun auttaen selkärankaa ja keskivartaloa pysymään oikeassa asennossa, jolloin suoritustekniikka pysyy todennäköisemmin oikeanlaisena. Vyön käyttö voi myös vähentää erilaisten vammojen ja venähdysten riskiä. Harjoitusvyöt soveltuvat myös niille, jotka kärsivät selkäkivuista tai selkä on ylirasittunut. Varsinkin ne, joilla on joko syntyjään tai valmiiksi heikot nivelet tai kehoa on operoitu, hyötyvät vöiden tarjoamasta lisätuesta.

On kuitenkin tärkeää, ettei pidä harjoitusvyötä koko ajan, sillä sen käyttö voi vähentää keskivartalon luonnollista aktivaatiota ja tukea. Syvien lihasten kunnon ylläpitäminen on tärkeää jokaiselle, joten on hyvä tehdä liikettä välillä vaikka pienemmillä painoilla, jotta keskivartalon alue jännittyy kunnolla.
Harjoitusvöitä on eri materiaaleista ja vähän eri mallisia. Jokainen voi itselleen parhaiten sopivan voimannostovyön tai katsoa jos jokin urheilutuki soveltuu tarkoitukseen paremmin.

Dippivyöllä lisää kuormaa

Junnaako dippi- tai leuanvetosuorituksesi paikoillaan tai kaipaat vaihtelua? Lisää suorituskykyäsi ja lihasvoimaasi dipeissä ja leuanvedossa dippivyön avulla! Siinä missä voimannostovyö helpottaa raskaan liikkeen suorittamista, dippivyö taas mahdollistaa harjoittelussa suuremman kuorman lisäämisen.

Dippivyötä käytetään nimensä mukaisesti dippiliikkeeseen eli treenaamaan ojentajia. Lisäksi sitä voi hyödyntää leuanvedossa. Molemmissa liikkeissä tarkoitus on sama: Dippivyöhön saa lisättyä levypainon tai muun lisäpainon tuomaan lisää kuormaa ja haastetta liikkeeseen. Vyötärölle/lanteille laitettavassa vyössä on ketjuosa, jonka päähän painon voi kiinnittää. Lisäpaino jää roikkumaan jalkojen väliin, tarjoten extravastusta.

Liikkeet ovat hyvin kokonaisvaltaisia, joten käsilihaksien lisäksi keskivartalo saa tehdä lisää töitä. Muista kuitenkin, ettei kaikkia toistoja kannata tehdä lisäkuormaa käyttäen, vaan on hyvä vaihdella treenin intensiteettiä.