Hyvä tietää levytangoista ja levypainoista

Hyvä tietää levytangoista ja -painoista

Levytanko ja levypainot ovat tehokkaita ja kestäviä voimaharjoitteluvälineitä. Tankoja ja painoja on jokainen varmasti nähnyt jollakin kuntosalilla, sillä ne kuuluvat vakiovarustukseen. Tangot ovat pitkiä metallitankoja, joiden paksumpiin päihin lastataan levypainoja. Levytangot ja -painot eivät ole pelkästään kehonrakentajille, painonnostajille tai kilpaurheilijoille, vaan kelle tahansa kovaa treenaavalle. Levytankojen ja -painojen avulla saa tehtyä melkeinpä minkä tahansa lihasvoimatreenin. Se on erittäin kehittävää ja haastavaa, sillä isojen dynaamisten liikkeiden suorittamiseen tarvitaan koko kehon koordinaatiota ja lihasten yhteistyötä. Lihasmassa sekä voima kasvavat vauhdilla, eikä siihen tarvita kuin yksi levytanko ja muutamia painoja. Lisäksi rasva palaa ja keho muokkautuu niin, että kohta saat itsellesi vartalon, josta olet aina unelmoinut. Sinun päätettävissä on, haluatko keskittyä maksimivoimaan, nopeusvoimaan vai lihaskestävyyteen. Eli ei muuta kuin nostamaan rautaa!

Levytangolla suuria kuormia ja levypainoilla lisähaasteetta myös ilman tankoa

Levytangot ja -painot ovat käsipainojen ja kahvakuulien tapaan vapaita painoja. Liikeradat eivät ole rajoitettuja ja liikkeet ovat lähellä arkipäivän tilanteita. Erona käsipainoihin on, että tankoa pidetään kiinni kahdella kädellä ja siihen voi ladata enemmän kuormaa. Suurilla kuormilla tangon käyttö on turvallisempaa, kun sitä voi kontrolloida paremmin. Näin ollen levytanko sopii yleisesti ottaen paremmin kyykkyihin, maastavetoihin sekä rinnalle vetoihin ja työntöihin. Niillä voi tehdä myös kaikkia muita pienempiä ja eristetympiä liikkeitä, mitä voi tehdä käsipainoillakin, kuten hauiskääntöä, ojentajaliikkeitä ja erilaisia punnerruksia. Lisäksi tanko – varsinkin pehmustettuna – sopii selällään tehtäviin lantionnostoihin pakaroita vahvistamaan.
Harjoitella voi myös ilman tankoa. Levypainolla saa haastettua tuki- ja syviä lihaksia sekä tehtyä todella kuormittavia liikkeitä etenkin keskivartalolle. Ihan niin kuin levytankoa käytettäessä, se parantaa lihasvoiman lisäksi kestävyyttä, joustavuutta, tasapainoa sekä ennaltaehkäisee vammoja ja loukkaantumisia. Voit ottaa sopivan kokoisesta levypainosta kiinni molemmilta puolilta ja tehdä esimerkiksi nostoja suorilla käsillä alhaalta pään yläpuolelle, jolloin kädet ja hartiat ovat töissä. Levypainoa voi pyörittää kaksi käsin pään ympäri. Levypainoa voi käyttää myös kyykyissä tuomaan lisähaastetta. Normaalia kyykkyä voi varioida nostamalla levypainon suoraan ylös, kun olet ala-asennossa. Askelkyykyssä taas painon voi viedä molemmin käsin toiselle puolelle vartaloa, jolloin tasapaino on koetuksella, keskivartaloon tulee rotaatiota sekä myös vinot vatsalihakset ja kylkilihakset aktivoituvat. Selällään tai vatsallaan tehtävissä vatsa- tai selkälihasliikkeissä levypaino tuo niin ikään lisää haastetta. Levypainoja voi käyttää myös käsipainojen tapaan, molemmissa käsissä yhtä aikaa.

Mitä eroja tangoissa ja painoissa sitten on?

Tangot ovat normaalisti 200 – 218 cm pitkiä, joissa on karhennettu otepinta hyvä pidon aikaansaamiseksi. Tanko itsessään painaa yleensä joko 20 tai 15 kiloa. Tangot kestävät koosta ja laadusta riippuen yleensä 140 – 500 kiloa painoa. Olympiatangoissa on Olympia-standardin mukainen, halkaisijaltaan 50 mm:n tanko, johon mahtuu samankokoiset levypainot (reiät 50-51 mm halkaisijaltaan). Nämä ovat erittäin kestäviä ja niitä voi hommata lisäksi myös kotiin. Voimailua harrastavan kannattaa ehdottomasti valita olympiatanko, sillä niitä käytetään aina myös kisoissa sekä kaikilla kuntosaleilla ja liikuntakeskuksissa.
On myös olemassa enemmän kotikäyttöön tarkoitettuja tankoja ja painoja, jotka ovat hieman lyhempiä ja joissa halkaisija on pienempi (25 - 30 mm). Kulmatangot tai ”hauistangot” ovat lisäksi hyvä vaihtoehto esimerkiksi ranskalaisiin punnerruksiin ja hauiskääntöihin. Ne eivät ole suoria vaan muotoiltuja hieman käyriä tankoja, minkä käytöstä osa lihasvoiman harjoittajista pitää suoraa tankoa enemmän. Ne eivät myöskään paina yhtä paljon.
Levypainoja on saatavilla 1,25 – 25 kilon väliltä. Joissakin painosarjoissa koko vaihtelee painon mukaan, kun taas toisissa painojen halkaisija on sama, mutta mm. väri kertoo, minkä painoinen levypaino on kyseessä. Tällöin paino jakautuu tasaisesti tangon molempiin päihin. Materiaaleissa on myös eroja, mikä kannattaa huomioida varsinkin, jos teet pelkillä painoilla tehtäviä harjoitteita. Painoja on hyvä olla tarpeeksi ja niiden tulisi olla tarpeeksi suuret, että lihasvoiman kasvaessa kehitys ei junnaisi paikoillaan.
Tankoihin on saatavilla erilaisia lukkoja, jotta painot eivät tipu pois päistä. Tankoon laitetttavan pehmusteen käyttö taas lisää osissa liikkeistä käyttömukavuutta. Painoille on saatavissa erilaisia levypainotelineitä, mikä helpottaa säilytystä.