Yleistä juoksumatoista

Juoksu on ihmiselle luonnollista liikkumista ja siksi se on myös erittäin suosittua. Juoksu on erinomainen tapa kehittää aerobista kuntoa nopeasti. Juoksu kehittää myös lihaskestävyyttä, tasapainoa ja koordinaatiota. Yleisesti juoksua harrastetaan ulkona, mutta juokseminen sisällä juoksumatolla on mukavaa ja turvallista. Ulkona juostessa sääolosuhteet, esimerkiksi tuuli, sade ja liukkaus, voivat tehdä juoksemisesta turhan haastavaa ja välillä jopa vaarallista. Monen kuntoilijan mielestä juoksu on meditatiivista ja siksi mukavaa. Juoksemalla saat tarvittaessa nopeasti sykkeen kohoamaan ja hien irti.

Nykyisin markkinoilla olevissa juoksumatoissa on helpot nopeuden- ja juoksukulman säädöt sekä monet muut toiminnot, jotka tekevät sisällä juoksemisesta monipuolista. Juoksumattoja on myös tarjolla monen kokoisia ja tasoisia niin huippu-urheilijoille kuin aloitteleville juoksijoille.

Juoksumatto vai jokin muu kuntoilulaite

Jos haluat tehokkaan harjoituslaitteen ja pidät juoksemisesta tai kävelystä yleisesti, on juoksumatto hyvä valinta verraten esim. kuntopyörään, crosstraineriin tai soutulaitteeseen. Lisäksi jos harrastat myös jotain muita lajeja, joissa juoksu on tärkeässä osassa, on juoksumattoharjoittelu sinulle suositeltavaa.

Juoksumatto tarjoaa monipuolisten säätö- ja harjoitusmahdollisuuksien lisäksi ihmiselle luontaisten liikeratojen mukaisen tavan liikkua. Juoksumatolla harjoitellessa koko kehon paino toimii vastuksena. Tämä tekee harjoittelusta kehollesi haastavaa, mutta tarjoaa samalla erittäin tehokkaan harjoituksen, joka kehittää aerobisen kunnon lisäksi myös kehon tukilihaksistoa.

Minkä juoksumaton valitsisin

Juoksumaton valintaan liittyy monia asioita, joita tässä mainitsemme muutamia. Jos olet kiinnostunut pääasiallisesti kävelemään matolla riittää sinulle kokoluokaltaan pienemmät ja edullisemmat matot (juoksuala noin 40 x 120cm ja hintaluokka noin 700e tai alle). Tällaiset pienemmät matot ovat lähes poikkeuksetta kokoontaitettavia ja niiden siirtopyörien avulla voit helposti siirtää laitteen harjoittelun jälkeen syrjään.

Jos harrastat juoksua ja sinulla on reilusti tilaa matolle voit valita isomman, tukevamman ja moottoriltaan tehokkaamman maton (juoksuala alkaen 45 x 135cm ja hintaluokka 700e tai enemmän). Moottorin teho aktiivimalleissa on yleensä alkaen 1.5hp ja siitä ylöspäin. Jos arvostat monipuolisia juoksuohjelmia, joissa maton tietokone muuttaa nopeutta ja juoksukulmaa ohjelman mukaan, tarvitset mallin jossa ohjelmia on monipuolisesti. Mikäli haluat kehittää vauhtikestävyyttä varmista, että juoksumaton huippunopeus riittää tarpeisiisi.

Joissain malleissa on sisäänrakennettu sykevastaanotin, joka mahdollistaa erillisen sykevyön avulla laitteen sykeohjelmien käyttämisen. Jos esimerkiksi haluat pitää harjoittelusykkeen 120-140 (lyöntiä/min.) välillä, säätää tietokone automaattisesti juoksunopeutta niin, että syke pysyy antamasi sykealueen sisällä. Joissakin mailleissa on myös kuntotestiohjelman, jolla voit tarkistaa nykyisen kuntotasosi. Tavoitteellisessa harjoittelussa on tärkeää harjoittelujakson päätteeksi seurata kehittymistä. Mikäli harjoittelet tavoitteellisesti, suosittelemme valitsemaan mallin, jossa on kuntotestiohjelma.

Katso juoksumaton valintaopas tästä >

Yleisimmät kysymykset juoksumatoista

• Onko juoksumatolla juokseminen helpompaa kuin juokseminen ulkona?

Vaikka sisätiloissa juokseminen voi tuntua tylsemmältä, on se hieman helpompaa kuin ulkotiloissa juokseminen. Ulkona juostessa vaikeuttavia tekijöitä ovat mm. tuulen vastus, epätasainen alusta, kova juoksualusta ja sade tai liukkaus. Lisäksi moottorin avulla pyörivä matto-osa tekee osan työstä. Päästäksesi juoksumatolla hieman lähemmäksi ulkona juoksemisen tuntumaa suosittelemme nostamaan juoksumaton kulmaa hieman.

• Onko parempi juosta hitaasti jyrkemmällä juoksukulmalla vai nopeammin tasaisella?

Suosittelemme, että harjoittelet monipuolisesti säätämällä sekä juoksunopeutta että juoksukulmaa. Näin samalla simuloit tehokkaammin myös ulkona tapahtuvaa juoksuharjoittelua. Tasaisella nopeasti juokseminen kehittää kestävyyttä ja nopeutta. Hitaammin ylämäkeen juokseminen taas kehittää enemmän lihasvoimaa. Valitse parhaiten tavoitteisiisi sopivat asetukset.

• Millainen sykevyö minulla on oltava, että se toimii yhdessä juoksumaton kanssa?

Varmista ensin, että juoksumatossasi on sisäänrakennettu sykevastaanotin ja selvitä millä taajuudella se toimii. Sykevastaanottimen taajuus määrittää sen, millainen sykevyö soveltuu käytettäväksi. Yleisin syketaajuus on 5 kHz. Gymstick juoksumatot, joissa kyseinen ominaisuus löytyy, toimivat yhteen yleisimpien sykevöiden kanssa. Huomioi kuitenkin, että juoksumattomalleja ja merkkejä on markkinoilla useita, joten suosittelemme varmistamaan yhteensopivuuden aina erikseen sekä juoksumaton- että sykevyön valmistajalta.