Leuanvetotangot ja leuanvetoharjoittelun perusteet

Leuanvetotangot & leuanvedon perusteet 

Leuanvetotangot ovat yksi tehokkaimmista sekä suosituimmista kuntoiluvälineistä kotona ja kuntosalilla. Harva liike parantaa lihasvoimaa yhtä tehokkaasti kuin leuanveto. Se kehittää todella monia lihaksia yhtäaikaisesti. Leukoja vetämällä saat upeat selkä-, hartia-, rinta- ja käsilihakset. Yläkroppaa pystyy haastamaan monipuolisesti ottamalla kiinni tangosta erilaisilla otteilla ja oteleveyksillä. Lihakset muokkautuvat erottuvimmiksi ja lihasvoiman kasvaessa arkiaskareet kuten kauppakassien kanto ja oven avaaminen helpottuvat. Ylävartaloharjoitteiden lisäksi leuanvetotangossa voi treenata muitakin lihaksia roikunta-asennossa. Esimerkiksi vatsarutistukset vieden polvia tai jalkoja suoraan tai vinottain ylös ovat erittäin tehokkaita liikkeitä. Myös erilaiset riipunnat onnistuvat erinomaisesti leuanvetotangossa sekä lisäksi se on erinomainen väline hartiaseudun venytyksiin. Eikä näiden liikkeiden suorittamiseen tarvita muuta kuin leuanvetotanko, sillä ne tehdään täysin omalla kehonpainolla.

Leuanvetotanko oviaukkoon, seinään tai kattoon

Mieti, mihin asentaisit leuanvetotangon kotonasi. Kuinka korkea katto asunnossasi on sekä millaiset ovat ovenkarmit ja ovien leveydet? Tangot ovat terästä ja niitä on 60 – 91 cm leveisiin oviaukkoihin. Leuanvetotankoja on normaaleja sekä kahvoilla varustettuja. Jotkut leuanvetotangot voi asentaa suoraan seinään tai kattoon, jolloin ne ovat vielä kestävämpiä.

Monitoimitanko taas ei tarvitse erikseen kiinnityksiä, vaan se toimii minkä tahansa standardikokoisen oven kanssa. Sillä voi tehdä ylävartaloliikkeiden lisäksi harjoitteita myös lattiatasossa. Leuanvetotanko toimii myös apuna lattialla tehtävissä punnerruksissa, vatsarutistuksissa, dipeissä ja core-liikkeissä sekä lisäksi se mahdollistaa veto- ja työntöliikkeet alempana oviaukossa.

Miten saisin ensimmäisen leukani?

Jos et saa vielä leukoja, niin ei hätää! Leuanveto on kova liike, joten sen suorittaminen ei ole helppoa. Etenkin naisille tämä on haasteellisempi harjoite, sillä heidän yläselkänsä ja käsilihaksensa eivät tavallisesti ole yhtä vahvoja kuin miehillä. Kannattaa hankkia avustavia kuminauhoja leuanvetotankoon kehonpainoa keventämään, jolloin leukoja saa helpommin ja tekniikka tulee tutuksi. Voit myös hypätä tankoon ja laskea itsesi käsien avulla alas niin hallitusti kuin pystyt. Tällainen eksentrinen lihastyö (negatiivinen toisto, lihas venyy) tuottaa ja kehittää voimaa todella paljon. Tekniikkaa voi harjoitella leuanvetoliikkeen lisäksi muutenkin. Ideana on vahvistaa ylävartalon lihaksia niin, että ensimmäinen leuka onnistuisi. Hyviä leuanvetoa tukevia lihasvoimaharjoituksia on paljon. Esimerkiksi pelkkä roikunta kahdella tai yhdellä kädellä vahvistaa lihaksia ja otevoimaa. Kannattaa roikkua sekä passiivisesti ”hartiat korvissa” että aktiivisesti, jolloin vedetään lapoja yhteen. Lisäksi hollow-pito kuppiasennossa selällään auttaa koko kropan oikeiden lihasten aktivoinnissa. Ylätalja kuntosalilla taas auttaa selkälihasten vahvistamisessa.

Katso myös

Leuanvetotangot oviaukkoon >
Leuanvetotangot seinään >
Leuanvetotangot kattoon >