Kinesioteippaus hoidon tukena

Kinesioteippaus auttaa ennaltaehkäisemään vammoja, lievittämään kipua, tukemaan ja rentouttamaan lihaksia, lisäämään nivelten liikkuvuutta sekä parantamaan suoritus- ja toimintakykyä. Lisäksi kinesioteippaus auttaa normalisoimaan verenkirtoa ja imunestevirtausta sekä lievittämään turvotusta. Sen käyttö auttaa tuki- ja liikuntaelinvammoista sekä urheiluvammoista ja tulehdustiloista kärsiviä sekä ihmisiä, jotka haluavat palata mahdollisimman pian takaisin harjoitteluun ja terveeseen elämään. Kinesioteippauksen suosio on lisääntynyt parin vuosikymmenen aikana valtavasti ja värikkäitä teippejä näkee paljon niin urheilukentillä, saleilla, fysioterapialaitoksissa kuin kuntoutuksessa.

Kinesioteippaus perustuu kinesiologiaan, ihmisen anatomiaan, fysiologiaan ja kehon toimintaperiaatetisiin. Kinesioteippi eroaa urheiluteipistä siinä, että materiaali on venyvää ja se mukailee ihoa. Teippi on ohutta ja elastista puuvillasidosta, jossa on ihoon kiinnittyvä tarttumapinta. Se on ihon kaltaista paksuudeltaan ja elastisuudeltaan, joten se toimii ilman sitomista ja puristusta eikä rajoita liikettä. Teippauksen ideana on joko tukea tiettyä aluetta tai "siirtää" ihoa ja kudosta tiettyyn suuntaan, jolloin teippaus ohjaa lihasten ja nivelten liikeratoja sekä nopeuttaa vammautuneen kudoksen paranemista. 

Miten käytän kinesioteippiä?

Teippauksen voi tehdä ohjaamaan liikettä tai kehon käyttöä, lievittämään turvotusta ja kipua, kohentamaan asento- ja liiketuntemusta tai optimoimaan lihastoimintaa. Kiinnitä teippi puhtaalle ja ehjälle iholle ennen liikuntasuoritusta tai loukkaantumisen jälkeen. Aktivoi kinesioteipin liima kevyesti hangaten ja pyöristä leikatun teipin päät, jotta se pysyy paremmin iholle eikä rullaa pois. Lähtö- ja kiinnityskohdat kiinnitetään ilman venytystä, mutta muuten kinesioteippauksessa teippiä venytetään 15 - 30 % teipin venyvyydestä vammasta ja tilanteesta riippuen. Testaa, mikä suunta helpottaa kipua ja huomioi, että teippauksen täytyy sallia riittävä nivelen lliikkuvuus. Parhaimmillaan teippiä ei edes tunne tai muista, mikä edistää toimintakykyä ja harjoittelua myös psyykkisellä tasolla. Teippauksia on mm. suoria eli i--muotoisia, y-muotoisia ja viuhkan muotoisia. Teippiä voi pitää 3 - 5 päivää sekä se kestää kastumisen.

Jokaisen liikuntaa harrastavan ja urheilijan kannattaa varata kinesioteippiä mukaan treeneihin sekä pitää kotona hoitokeinona lievän loukkaantumisen varalle. Jos tarvitset apua teippauksessa, kysy ohjeita fysioterapeutiltasi tai valmentajaltasi tai katso erilaisa teippausohjeita netistä.