Kuntopalloilla kokonaisvaltaiseen kuntoon

Toiminnallisuus on treenissä päivän sana. Haluatko sinäkin kehittää kuntoasi kokonaisvaltaisesti? Kuntopalloilla voit purkaa energiaa, kehittää lihasvoimaa ja räjähtävyyttä sekä edistää tasapainoa, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja koordinaatiota. Niiden käyttö kehittää paljon keskivartalon lihaksia. Kuntopalloista käytetään myös nimityksiä medicine ball, wall ball, slam ball, painopallo ja treenipallo. Palloja on moneen tarkoitukseen. Niitä voi heittää, pomputella, kantaa, vierittää, paiskoa sekä niillä voi tehostaa erilaisia kehonpainolla tehtäviä harjoitteita. Jotkin pallot ovat pomppaamattomia ja joitakin kestää myös paiskoa. Pallon paiskominen auttaa myös psyykkisesti, kun voi purkaa turhautumisen tunteitaan -mutta samalla kuntoa kehittäen. Mikä mahtava yhdistelmä!

Kuntopalloharjoittelu sopii kaikille. Monet urheilijat ja kamppailulajien harrastajat käyttävät kuntopalloja oheisharjoitteluna. Palloja löytyy valmennuspaikkojen lisäksi myös kuntosaleilta ja liikuntakeskuksista. Niiden käyttö on yleistä crossfitissä ja -trainingissä. Lisäksi niitä on mukava käyttää vammoista palautuessa ja kuntoutuksessa, sillä kuntopallon käyttö ei aiheuta juurikaan painetta niveliin. Pallot sopivat myös pilatekseen ja venyttelyä tehostamaan. Kuntopalloja voi myös hommata kotiin ja niitä on mahdollista käyttää ulkona.  

Monipuolista toiminnallista treeniä

Erilaiset kuntopallolla suoritettavat heitot ovat erinomaisia toiminnallisia harjoitteita, joissa saa treenattua nopeusvoimaa ja räjähtävyyttä samalla vahvistaen keskivartaloa ja kehitettyä lantion liikehallintaa. Liikkeen kuormitusta ja tehokkuutta voi säädellä vaihtamalla pallon painoa, toistojen ja sarjojen määrää sekä vaikkapa heittokorkeutta. Esimerkiksi kyykyn ja heiton yhdistäminen on hyvin kokonaisvaltainen harjoitus. Ensin alavartalo saa treeniä kyykistyessä ja suorille jaloille tultaessa heitetään pallo seinää pitkin niin ylös kuin mahdollista ja otetaan kiinni, mikä taas vahvistaa ylävartaloa. Lisäksi nopeasti ja intensiivisesti tehtynä harjoitus kehittää hapenottokykyä ja verenkiertoelimistön kuntoa, mikä näkyy kestävyyskunnon kohenemisena.

Kuntopalloharjoitteet kehittävät voiman ja räjähtävyyden voiman lisäksi etenkin tasapainoa, kehonhallintaa ja koordinaatiota. Niillä saa ekstrahaastetta treeniin, kun joutuu kiinnittämään huomiota otteeseen, asentoihin ja tekniikkaan. Kaloreita palaa enemmän ja painonhallinta helpottuu, kun kuntopallon lisää vaikkapa normaaliin kehonpainotreeniin. Pallon käsittely ei ole yhtä helppoa kuin vaikkapa käsipainojen käsittely. Niinpä myös otevoima paranee, mikä auttaa paljon tosielämän tilanteissa, kuten erilaisissa nostoissa ja pidoissa.

Palloja eri käyttötarkoituksiin

Kuntopallon valintaan vaikuttaa käyttötarkoituksen lisäksi kuntoilijan tai urheilijan ikä, taitotaso sekä kunto- ja voimataso. Kuntopalloja on monenlaisia, mallista riippuen 1 – 16 kilon väliltä. Kevyemmät pallot ovat hieman pienempikokoisia painavampiin verrattuna. Kuntopalloilla voi hyvin korvata muut vapaat painot. Lisäksi ne soveltuvat erinomaisesti pariharjoitteluun.

Perus kuntopallo on pomppiva ja osuessaan johonkin kovaan pintaan se kimpoaa takaisin. Pinnasta saa hyvän otteen, jolloin ne ovat hyviä ja haastavia lisäpainoja harjoitteluun. Heitoissa ja pompuissa kuntoilijalta vaaditaan hyvää reagointikykyä. Etenkin nämä ovat hyviä pariharjoittelussa. Kuntopalloja on myös kahvoilla varustettuna. Kahva tuo kuntopalloon monipuolisuutta ja helpottaa otteen saamista. Siinä onkin yhdistetty kuntopallon ja kahvakuulan parhaat puolet. Esimerkiksi keskivartalon treenaamiseen kahvat sopivat mainiosti, kun istuu lattialla taaksepäin nojaten ja kiertää palloa vartalon puolelta toiselle tai sitten yhdistää askelkyykkyihin kierron alhaalla jommallekummalle puolelle. Kahvat mahdollistavat myös kahvakuulaliikkeet, kuten erilaiset heilautukset. Niitä ei kuitenkaan kannata käyttää lattiaan paiskaamiseen sen muotoilun vuoksi.

Slam ball on kuntopallo, jonka erityispiirre on, että sen voi paiskata voimalla maahan. Muuten sillä voi muiden kuntopallojen tavoin tehostaa erilaisia kehonpainolla tehtäviä liikkeitä. Slam ball ei pompi, vaan ikään kuin imeytyy lattiaan ja kestää kovia otteita. Materiaali kestää ja on turvallinen käyttää, vaikka osuisikin varpaille. Yleisin slam ballilla tehtävä harjoitus onkin sen maahan paiskaaminen: Palloa pidetään pään yläpuolella ja paiskataan maahan aika suorilla käsillä niin suurella voimalla ja nopeasti kuin mahdollista samalla keskivartaloa jännittäen ja polvia koukistaen. Nostaessa palloa hengitetään sisään ja paiskausvaiheessa ulos. Harjoitus ottaa olkapäihin, ojentajiin, vatsa- ja selkälihaksiin, reisiin, pakaroihin ja pohkeisiin. Taas mitä nopeammin liikettä toistetaan, sitä enemmän se kehittää myös kestävyyttä ja aerobista kuntoa sekä polttaa kaloreita.

Wall ball on nimensä mukaisesti tarkoitettu treeneihin, jotka tehdään seinää hyödyntäen. Se pomppii, mutta ei yhtä paljon kuin perus kuntopallo. Materiaali on myös pehmeämpi, jolloin se on mukava ottaa kiinni. Heitettäessä esimerkiksi seinää vasten voi käyttää kunnolla voimaa, eikä pallo pomppaa liikaa takaisin, vaikeuttaen suoritusta. Wall ballin avulla voi tehdä esimerkiksi kyykkyjä ja istumaannousuja, joihin yhdistetään pallon heittäminen seinään tai sitä pitkin. Wall ball in suosittu etenkin crossfitissä.

Lisäksi meillä on myös painopalloja käsipainoja korvaamaan sekä muita palloja, joita käytetään hieman erityyppiseen harjoitteluun, kuten pilates- ja corepalloja.