Lue miksi pumppisetti on niin tehokas treeniväline

Pumppaa itsesi timmiksi pumppisetillä

Levytangoista kevyempiä versioita ovat vinyylipainosarjat ja pumppisetit. Vinyyli- ja pumppiseteillä voi harjoitella levytankojen ja -painojen tapaan. Etuna on se, että niillä ei tule yhtä suurta painetta eikä materiaali jätä jälkiä lattiaan. Voit harjoittaa monipuolisesti ja tehokkaasti koko kehoa, etenkin isoja päälihasryhmiä kokonaisvaltaisilla liikkeillä. Harjoittelu kehittää lihasvoimaa, kasvattaa lihasmassaa ja kiinteyttää. Jos treeni on vauhdikas tai intervallityyppinen, niin myös sydän ja hengityselimistö rasittuvat eri tavalla ja aerobinenkin puoli kehittyy. Lisäksi tasapaino ja liikkuvuus paranevat, kun tekee erilaisia motorisesti haastaviakin liikkeitä kuorma hartioilla.

Levypainot vai vinyylipainosetti?

Vinyylipainosarjat ovat hyviä vaihtoehtoja kotiharjoitteluun, kun ei ole vielä niin kokenut treenaaja, että haluaisi hankkia levypainot ja tangon kotiin. Niillä saa harjoitettua tavoitteista ja harjoitusohjelmasta riippuen tehokkaasti lihasvoimaa, kasvatettua lihaksia sekä kestävyyttä. Kovassa käytössä levytanko painoineen on parempi valinta. Vinyylipainot ovat arempia paineelle, mikä aiheutuu painojen tippuessa maahan. Tangot eivät myöskään kestä yhtä paljon painoa, mutta painosarjat ovat edullisia ja toimivat voimaharjoittelussa hyvin aloittelijoille ja niille kuntoilijoille, jotka eivät harrasta lihasvoimaharjoittelua niin tavoitteellisesti. Joillekin voimaharjoittelu on vain täydentävää treeniä. Myös nuorille urheilijoille tämä ratkaisu voi riittää, kunnes voima ja harjoituskerrat kasvavat. Vinyylipainosarjoja on 50 kiloon saakka.

Bodypump-harjoittelua kotona tai kuntokeskuksissa

Etenkin naisille pumpsetti riittää hyvin, jos harjoittaa enemmän lihaskestävyyttä kuten Body Pump -tunneilla. Jos siis olet Bodypump-tuntien suurkuluttaja liikuntakeskuksissa tai olet aina halunnut kokeilla saman tyyppistä harjoittelua kotona, niin pumppisetti on kuin luotu sinua varten. Oli sinulla steppilautaa tai ei, niin kaikki tunnilla käytetyt liikkeet (erilaiset kyykyt, penkkipunnerrus, kulmasoutu, maastaveto, rinnalleveto ja työntö, pystypunnerrus, askelkyykyt, hauiskäännöt) onnistuvat kotioloissa. Irtonaisella levypainolla voi harjoittaa myös ojentajia, jos ranskalainen punnerrus laudalla tangon kanssa ei ole sinua varten. Lisäksi treeniin voi yhdistää core-lihasten vahvistamista eli erilaisia vatsa- ja selkälihasliikkeitä ja pitoja. Voit muuttaa treenin intensiteettiä itse. Bodypump-harjoittelun idea on tehdä pitkiä sarjoja hieman pienemmillä painoilla, eli treenissä tulee todella paljon toistoja ja se on myös verenkierto- ja hengityselimistöä kehittävää. Mikään ei kuitenkaan estä sinua muuntelemasta ohjelmaa suurempia kuormia käyttäen ja harvempia toistoja tehden, jolloin fokus on enemmän maksimivoiman ja lihasten kasvattamisessa. Kaikki riippuu tavoitteistasi. Pumppisettejä on myös 50 kiloon saakka. Jos haluat vielä enemmän aerobista treeniä sekä haastetta alakropalle, niin kannattaa hankkia lauta, jota vasten voi tehostaa kyykkyjä sekä tehdä esim. ojentajapunnerruksia.


Valikoimassamme on lisäksi säädettäviä käsipainosarjoja kotioloihin lihaskuntoharjoittelua tukemaan. Kaikilla painosarjoilla harjoiteltaessa kannattaa muistaa, että kotikuntosalilla tai nurkkauksessa on hyvä olla pehmentävä alusta, joka suojaa lattiaa sekä kuntoiluvälineitä iskuilta ja kulumiselta.

Bodypump-liikkeet TOP 5

Muista pitää keskivartalon tuki joka liikkeessä!

Kyykky (pump set -squat)

Maastaveto (pump set -bent knee deadlift)

Kulmasoutu (pump set -row)

Pystypunnerrus (pump set- soulder press)

Hauiskääntö (pump set -bicep curl)