Crosstrainerit - Kuinka valita crosstrainer

Crosstrainer on mainio väline koko kehon kestävyysharjoitteluun. Laite on yhdistelmä juoksumattoa, kuntopyörää ja askelluslaitetta ja se haastaa 80%:a koko kehon lihaksista. Harjoittelu kehittää tehokkaasti etenkin reisien, pohkeiden, pakaroiden, selän, rinnan ja käsien lihaksistoa. Koko kehon työskennellessä energiankulutus kasvaa suureksi ja keho muokkautuu kauttaaltaan vahvemmaksi ja kiinteämmäksi.

Crosstraineria kutsutaankin myös ellipsilaitteeksi. Harjoitellessa käsillä pidetään kiinni edestakaisin liikkuvista kahvoista ja jalat asetetaan elliptistä rataa kulkeville jalansijoille. Laitteen tehokkuus perustuu laajaan vartaloa kiertävään liikerataan, joka muistuttaa paljon murtomaahiihtoa. Kiertoliikkeen vuoksi myös vatsan ja selän lihakset saavat enemmän treeniä kuin laitteissa, joissa istutaan. Lisätehoa keskivartalon alueen harjoitteluun saa päästämällä kahvoista irti ja työskentelemällä vain jaloilla. Näin harjoittelu haastaa enemmän tasapainoasi ja aktivoi keskivartalon syviä lihaksia.

Lähes kaikissa crosstrainereissa on treenitietokone, joka mittaa ajan, matkan, poljinkierrokset ja energiankulutuksen. Arvokkaampien laitteiden tietokoneet mahdollistavat kuntoilijan omien harjoitusohjelmien tekemisen ja tietokoneen valmisohjelmien käytön. Valmisohjelmat mahdollistavat mm. intervalliharjoittelun, joka kuluttaa runsaasti energiaa ja saa kuntokäyrän rivakkaan nousuun. Moneen crosstraineriin voi määrittää myös toivotun sykealueen, minkä jälkeen treeni etenee sykkeen mukaan. Tällöin käytössä on ikään kuin elektroninen omavalmentaja, joka opastaa ja kannustaa kuntoilijaa.

Crosstrainer vai jokin muu kuntoilulaite

Crosstrainer on nivelystävällinen eli se sopii hyvin kuntoutukseen tai ylipainoisille. Laitteessa otetaan myös ylävartalo mukaan ja näin se on kokonaisvaltaisempaa lihastyötä vaativa laite verraten esimerkiksi kuntopyörään tai juoksumattoon. Elliptinen liikerata ohjaa vartalon kiertoliikkeeseen, joka tehostaa keskivartalon lihasten treeniä. Monissa muissa aerobisissa laitteissa ei siis keskivartalo saa niin paljon tehokasta harjoitusta kuin crosstrainerilla harjoitellessa. Crosstrainer mahdollistaa lisäksi kahdensuuntaisen poljennan. Taaksepäin poljettaessa aktivoituvat hieman eri lihakset kuin eteenpäin poljettaessa. Crosstrainer polttaa enemmän kaloreita vähemmällä työmäärällä kuin useat muut aerobiset laitteet. Lenkkeilijät voivat täydentää juoksuharjoitteluaan crosstrainerilla, sillä se kehittää juoksukuntoa, mutta on juoksua hellävaraisempaa nivelille ja jänteille.

Mikä crosstrainer sopii parhaiten minulle

Crosstrainerin valinta voidaan tehdä monella tapaa. Millainen tila sinulla on laitteelle kotonasi? Kuinka monta kertaa viikossa harjoittelet? Onko sinulla ylipainoa? Millainen on budjettisi? Haluatko laajat liikeradat vai riittääkö pienempi liike? Haluatko manuaalisen vastuksensäädön vai tietokoneella säädettävän?

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä suuremmaksi mitoiltaan ja hinnaltaan laite kasvaa sitä laajempi on elliptinen liikerata. Pienemmissä laitteissa liikerata muistuttaa enemmän juoksua kuin hiihtoa. Mitä laajempi liikerata laitteessa on, sitä enemmän vartalo kiertyy ja harjoittelusta tulee tehokkaampaa. Arvokkaammissa laitteissa on lisäksi tukevampi runko ja suurempi vauhtipyörä, jotka tuovat harjoitteluun jämäkkyyttä ja sulavuutta.

Yleisimmät kysymykset crosstrainereista

• Mitä askelpituus tarkoittaa?

Askelpituus on jalkojen kulkeman elliptisen liikeradan pituus. Esimerkiksi jos laitteen askelpituus on 46cm tarkoittaa tämä sitä, että jalkasi liikkuu vaakasuuntaisesti edestakaisin 46cm yhden poljin kierroksen aikana.

• Tarkoittaako painavampi vauhtipyörä, että laitteessa on enemmän vastusta?

Ei välttämättä. Esimerkiksi jotkin 7kg vauhtipyörällä olevat laitteet voivat tarjota suuremman vastuksen kuin vaikkapa 10kg vauhtipyörällä varustetut laitteet. Vastus riippuu siitä missä kohdassa ja kuinka suuri magneetti on sijoitettu laitteen vauhtipyörän ympärille. Suurempi vauhtipyörä tarjoaa kuitenkin aina sulavampaa liikettä kevyempään verrattuna.

• Mitä eroa on taka- ja etuvetoisella crosstrainerilla?

Etuvetoisissa crosstrainereissa vauhtipyörä on sijoitettu laitteen etuosaan kun taas takavetoisissa takaosaan. Pienemmän laitteet ovat yleisesti takavetoisia. Takavetoisessa crosstrainerissa liikerata on yleensä enemmän juoksua muistuttavaa ja etuvetoisissa liikerata on enemmän elliptisempi, eli hiihtoa muistuttava.