Tulisiko minun käyttää vastuskuminauhoja ja miksi?

Vastuskuminauhat monipuoliseen harjoitteluun

Vastuskuminauhat ovat erinomaisia kuntoiluvälineitä monipuolisuutensa ansiosta kaiken tasoisille harjoittelijoille. Niiden avulla voit kehittää kropan lihaskuntoa, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja motoriikkaa sekä aerobista kestävyyttä melkeinpä missä vain. Vastuskuminauhoilla harjoittelu vahvistaa ja venyttää lihassyitä parantaen notkeutta ja lihaskontrollia. Vastuskuminauhat stimuloivat lihasta eri tavalla kuin esimerkiksi kuntosalilla tehtävät perinteisemmät harjoitteet. Lihakseen kohdistuva jatkuva jännitys liikkeiden aikana takaa kokonaisvaltaisen lihasaktivaation ja auttaa sitä kehittymään monipuolisemmin. Vastuskuminauhoilla tehtäviä harjoitteita suosittelemme myös aktiivisille kuntosalilla kävijöille tuomaan erilaista lihasärsykettä, mihin lihakset ovat kuntosalilla tottuneet. Ne ovat omiaan myös lämmittelyyn ja kuntoutukseen. Lisäksi vastuskuminauhat on huomattavasti helpompi ottaa esimerkiksi lomalle mukaan kuin vaikkapa käsipainot.

Vastuskuminauhat vs vapaat painot

Toisin kuin vapaat painot vastuskuminauhat antavat harjoittajalle jatkuvan jännitteen lihaksiin, joka on lähes mahdotonta käsi- ja levypainoilla. Tämä mahdollistaa täydellisen keskittymisen lihaksen liikerataan (konsentrinen: voiman tuottaminen liikkeen suuntaisesti ja eksentrinen: jarruttava lihastyö liikkeen vastakkaiseen suuntaan eli negatiivinen toisto). Konsentrisessa vaiheessa lihas supistuu ja pituus lyhenee, kun taas eksentrisessä vaiheessa kuten penkissä tankoa alas laskiessa lihas venyy ja pituus kasvaa. Oikeaoppinen lihasharjoittelu vaatii lihaksien stimulointia kumpaakin suuntaan. Monet treenaajat laiminlyövät tietämättään lihaksen negatiivisen lihastyön vaihetta laskemalla painot liian nopeasti alas. Vastuskuminauhojen käyttö pakottaa keskittymään ja kontrolloimaan jännitystä tasaisesti, joten lihaksen oikeaoppinen harjoittaminen tulee helpommin luonnostaan.

Nappivalinta kehonpainotreeniin, leuanvetoon ja kuntoutukseen

Vastuskuminauhoja voi käyttää todella monissa liikkeissä ja niitä on paljon erilaisia. Peruskuminauha on päistä avoin ja soveltuu moniin eri harjoitteisiin. Niitä käytetään paljon fysioterapiassa ja kuntoutuksessa. Lisäksi ne tuovat lisävastusta ja haastetta kehon omalla painolla tehtäviin liikkeisiin. Laitettaessa kuminauha jalkapohjien alta seisoma-asennossa sillä saa tehtyä mm. hauiskääntöjä, pystysoutua, olkapää- tai ojentajaharjoitteita. Kuminauhoja voi käyttää myös vaikkapa istuma- tai makuuasennossa. Lisäksi kuminauhat saa joko sidottua esimerkiksi ovenkahvaan tai laitettua pylvään tai muun paikallaan pysyvän objektin ympäri. Kuminauhoja saa myös kahvoilla, mikä mahdollistaa paremman otteen. Umpinaiset pienet kuminauhat, tunnetaan myös nimellä mini bands, taas ovat tarkoitettu etenkin alakropan liikkuvuutta ja lihasvoimaa lisäämään.
Vielä monipuolisempia, kestävämpiä ja moninkertaista vastusta tarjoavia ovat suuret suljetut voimakuminauhat. Ne soveltuvat lisäksi nopeusvoiman harjoittamiseen. On myös hyvä muistaa, että tällainen vastuskuminauha on huippu treeniväline leuanvetoja avustamaan. Jos tavoitteenasi on saada ensimmäinen leukasi tai sitten kasvattaa toistomäärää, niin kuminauhan avulla onnistut varmasti. Kuminauha pujotetaan leuanvetotangon ympäri ja roikutaan kädet kuminauhan molemmilla puolilla pitäen jalka/polvi kuminauhan roikkuvan osan päällä. Näin ollen kuminauha avustaa sinua vastuksen mukaisesti ylöspäin tankoa kohti etkä joudu nostamaan koko painoasi.

Mikä vastuskuminauha sopii minulle?

Vastuskuminauhat valitseminen on helppoa. Jos olet kokeneempi ja lihaskuntosi on hyvällä tasolla, valitse paksumpi kuminauha. Mitä paksumpi tai suurikokoisempi vastuskuminauha on, sitä enemmän siinä on vastusta. Jos olet aloittelija tai jos vastuskuminauha tulee esimerkiksi fysioterapiaan tai vastaavaan tarkoitukseen, niin valitse hieman ohuempi ja enemmän periksi antava kuminauha. Suosittelemmekin ostamaan muutaman eri vahvuuden varsinkin, jos haluat tehdä koko kropan kattavia harjoitteita. Kuminauhan vastus kannattaa aina valita sen mukaan, minkälaisia harjoitteita sillä tehdään. Esimerkiksi jalkoihin keskittyvät harjoitteet yleensä tarvitsevat hiukan jäykemmän kuminauhavastuksen kuin yläkroppaa treenaavat liikkeet. Toisaalta leuanvedossa suurempi vastus helpottaa liikkeen suorittamista ja pienempi vastus taas avustaa sinua vähemmän haastaen sinua enemmän.

Katso myös

Voimakuminauhat >
Kahvalliset vastuskuminauhat >