Hyvä tietää kahvallisista vastuskuminauhoista

Kahvallisilla kuminauhoilla tehokkaita harjoituksia missä vain

Kahvalliset kuminauhat ovat kätevä ja helppokäyttöinen vaihtoehto voimakuminauhoille ja tavallisille vastuskuminauhoille. Ne sopivat niin ikään kaiken tasoisille harjoittelijoille. Vastuskuminauhoilla treenaaminen kehittää lihasvoimaa ja -kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa sekä kiinteyttää vartaloa. Ne sopivat erinomaisesti ylä-, keski- ja alavartalon toiminnalliseen treeniin sekä niin rauhallisiin kuin nopeusvoimaharjoituksiin. Myös syvät lihakset pääsevät töihin. Kahvallisten kuminauhojen käyttö edistää lisäksi aerobista kuntoa.
Vastuskuminauhoilla harjoittelu vahvistaa ja venyttää lihassyitä parantaen joustavuutta, notkeutta ja lihaskontrollia. Lihakset saavat erilaista ärsykettä, kun ne työskentelevät tehokkaasti, kokonaisvaltaisesti ja jatkuvasti sekä työntö- (konsentrinen lihastyön vaihe) että jarrutusvaiheessa (eksentrinen). Tällainen monipuolinen lihastimulaatio on harjoittelua oikeaoppisimmillaan, ja näin ollen auttaa lihaksia kehittymään kokonaisvaltaisesti. Se saa myös treenaajan keskittymään toistoihin kunnolla ja kontrolloimaan lihasjännitystä. Siksi myös kokeneemman treenarin kannattaa lisätä kuminauhaharjoitteita treeniohjelmaan vaikkapa lämmittelyyn tai palauttavana harjoitteluna. Käyttö on nivelystävällistä ja ehkäisee vammoja, minkä vuoksi ne ovat suosittuja treenivälineitä fysioterapiassa ja kuntoutuksessa sekä lajiharjoittelun tukena. Voimakuminauhoja voi käyttää kätevästi kotona tai ne voi helposti ottaa mukaan vaikkapa töihin, salille, mökille tai matkalle!

Kahvallisten kuminauhojen etuna käytön monipuolisuus ja helppous

Kahvoilla varustetuista voimakuminauhoista saa paremman ja pitävämmän otteen verrattuna umpinaisiin tai normaaleihin kuminauhoihin. Ne siis parantavat harjoittelun ergonomiaa. Lisäksi harjoittelussa voi kahvojen ansiosta keskittyä täysin itse liikkeen suorittamiseen ja liikeradan hallintaan. Käyttömukavuus on ihan eri tasolla, kun ei tarvitse kuin tarttua kahvoihin ja menoksi. Halusit sitten harjoittaa voimaa, kestävyyttä tai aerobista kuntoa, niin vastuskuminauhojen avulla onnistut, ja vielä hauskalla tavalla. Pienemmillä toistoilla ja suuremmalla vastuksella kehität enemmän maksimivoimaa, kun taas suuremmalla toistomäärällä ja pienemmällä vastuksella edistät lihaskestävyyttä. Riippuen kahvallisen kuminauhan vastuksesta ja liikkeiden suoritusnopeudesta saat haastettua hengitys sekä verenkiertoelimistöäsi kunnolla. Kahvallisilla kuminauhoilla voit jäljitellä helposti tosielämän tilanteita ja lajinomaisia liikkeitä. Saat harjoiteltua luonnollisilla liikeradoilla.

Kuminauhaharjoitteita on todella paljon, joten kotioloissakin pystyy treenaamaan tehokkaasti ja monipuolisesti. Kahvallisilla vastuskuminauhoilla voi harjoittaa tehokkaasti joka kehonosaa. Liikkeitä voi tehdä seisaaltaan, istuen, kyljellään tai selinmakuulla. Kahvan tai kuminauhaosion voi pujottaa jalkapohjien alta, virittää penkin alle tai vaikkapa sitoa ovenkahvaan tai laittaa pylvään ympäri. Kuminauhoilla voi tehdä mm. soutuja, rintaa, hauiskääntöjä, pystysoutua, olkapää- tai ojentajaharjoitteita. Jos tavoitteenasi on saada ensimmäinen leukasi tai sitten kasvattaa toistomäärää, niin voimakuminauhan avulla onnistut varmasti.

Mikä olisi sinulle sopiva kahvoilla ja kuminauhoilla varustettu treeniväline?

Perinteisissä kahvallisissa vastuskuminauhoissa valitseminen on helppoa. Vastukset vaihtelevat 5 – 45 kilon välillä ja pituus 120 – 150 senttimetrin välillä. Maksimivenytys on 250-300 % alkuperäisestä mitasta. Kahvoja on erilaisilla materiaaleilla ja pehmusteilla, mikä taas on pitkälti makuasia. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos olet kokeneempi kuntoilija ja lihaskuntosi on hyvällä tasolla, niin valitse keskikokoinen tai suurempi vastus. Ne sopivat hyvin nopeusvoiman, lihasvoiman ja kestävyyden kehittämiseen. Jos taas olet aloittelija, tai kuminauha tulee esimerkiksi fysioterapiaan, kuntoutukseen tai lämmittelyyn, niin pienempi vastus on sinun valintasi, sillä se antaa enemmän periksi. Suosittelemme kuitenkin ostamaan muutaman eri vahvuuden varsinkin, jos haluat tehdä koko kropan kattavia harjoitteita. Kuminauhan vastus kannattaa aina valita sen mukaan, minkälaisia harjoitteita sillä tehdään. Esimerkiksi jalkoihin keskittyvät harjoitteet yleensä tarvitsevat hiukan jäykemmän kuminauhavastuksen kuin yläkroppaa treenaavat liikkeet. Siksi vastuskuminauhasetti kahvoilla onkin monipuolinen ja kätevä vaihtoehto. Kuminauhoja saa myös varaosina, jos haluaa vaihtaa vastusta tai vanha on tullut tiensä päähän.

Valikoimassamme on kuminauhavastusta hyödyntävä soutulaite, minkä käyttö kasvattaa sekä aerobista kuntoa että lihasvoimaa. Soutuliike kuormittaa selkää, muuta keskivartaloa, jalkoja, käsiä ja olkapäitä. Tämä treeniväline on fiksumpi valinta kotioloihin kuin tavallinen tilaa vievä soutulaite, sillä sen saa milloin tahansa piiloon vaikkapa niin pieneenkin tilaan kuin laatikkoon. Jos jalkoja ei halua pitää koko ajan suorana tai paikoillaan, niin raajoja voi viedä poispäin toisistaan myös yhtäaikaisesti, jolloin käsien ja jalkojen lähentyessä toisiaan liike menee myös vatsarutistuksesta.

Vastaus monipuolisen ja tehokkaan treenin toteuttamiseen paikasta riippumatta on Total Door Gym -kuntolaite. Kuminauhavastus on säädettävissä, mikä lisää sen sopivuutta kokonaisvaltaiseen lihaskuntoharjoitteluun seisoma-, istuma-, makuu- tai kylkiasennossa. Laite asennetaan mihin tahansa oveen. Onko yksinkertaisempaa ratkaisua olemassa esimerkiksi matkoja varten?