Gymstick Jumppakepit

Jumppakeppien, paino- ja voimatankojen monipuolisuus on kasvattanut niiden suosiota treenivälineenä. Ne eivät ole enää vain perinteiseen keppijumppaan tarkoitettuja apuvälineitä, vaan niillä saa tehtyä uskomattoman tehokkaita ja monipuolisia harjoituksia. Raudan nostaminen ei ole kaikkia varten. Sinun ei tarvitse välttämättä mennä salille, jos haluat kehittää lihavoimaasi, vaan keppien ja tankojen avulla treeni sujuu helposti ja hauskasti kotona ja lisäksi välineet on helppo säilyttää ja kuljettaa mukana. Olit sitten lapsi, nuori, aikuinen tai ikääntyneempi, aloitteleva harjoittelija, aktiivikuntoilija, ammattilainen tai huippu-urheilija, niin jumppakepeistä ja painotangoista löytyy sopiva jokaiselle. Niitä käytetään yleisimmin toiminnalliseen harjoitteluun, venyttelyyn, kuntoutukseen ja oman kehon painoa liikkeitä tehostamaan. Jumppakepit ja voimatangot ovat helppoja ja tehokkaita kuntoiluvälineitä, joilla harjoittelu kehittää sekä lihaskuntoa, voimaa, kestävyyttä, tasapainoa että koordinaatiota. Saat treenattua joko jotain tiettyä ongelma-aluettasi saavuttaen esimerkiksi upean näköiset sekä voimakkaat kädet tai jalat tai mikset vahvistaisi koko kroppaa!

Jumppakeppejä kotioloihin, kuntosaleille, ryhmäliikuntaan ja fysioterapiakäyttöön

Vastuskuminauhoilla varustettu jumppakeppi, Gymstick, on suomalainen keksintö ja sitä käytetään laajasti toiminnallisessa treenissä niin kotikuntoilussa, ryhmäliikunnassa, urheiluvalmennuksessa kuin fysioterapiassakin. Vaihtoehtoja löytyy monipuolisesti eri tasoisille ja ikäisille harjoittelijoille. Vastuskuminauhoilla varustettuja jumppakeppejä saa hyödynnettyä monipuolisesti kaikissa liikesuunnissa ja missä tahansa kehon asennossa. Monipuolisten liikeratojen ansiosta myös keskivartalon tuki kehittyy ja ryhti paranee. perusjumppakeppi Gymstick Originalin lisäksi on olemassa altaaseen tarkoitettu Gymstick Aqua -versio, jossa vastuskuminauhan lisäksi vesi toimii harjoitteluvastuksena. Molempia malleja on saatavana viidellä eri vastuksella 1-30 kg:n välillä. Jalkalenkit ovat helppokäyttöiset ja kepeissä on otetta parantava vaahtomuovi.

Gymstick H.I.T taas haastaa kropan sen äärirajoille, joten se sopii paremmin aktiiviselle liikunnan harrastajalle tai huippu-urheilijoille sekä on loistava vaihtoehto kovan intensiteetin ryhmäliikuntaan. Tietysti myös aloittelevat kuntoilijat voivat pistää itsensä likoon tämän treenivälineen avulla. H.I.T-keppiä voi soveltaa painonnostoharjoitteisiin, räjähtäviin lyöntiliikkeisiin, voimaharjoitteisiin ja kehonhallintaan. Keppi on perusjumppakeppiä painavampi ja vastusta riittää 40 kiloon saakka. Tämän kepin saa jalkojen lisäksi kiinnitettyä esimerkiksi oveen ja halutessaan vain toiselta puolelta, mikä haastaa enemmän tasapainoa ja mahdollistaa vielä monipuolisemman harjoittelun. Ryhmäliikunnassa hyödynnetään treenitelinettä, johon saa kiinni kahdeksan keppiä.

Kaikki kepit saa kätevästi kahtia, joten ne on helppo kuljettaa kantokassissa. Täydessä pituudessaan ne ovat 120 – 130 cm. Vastukset saa myös halutessaan pois, jos keppiä haluaa käyttää vaikkapa lämmittelytarkoituksessa. Kuminauhavastuksilla harjoittelu on kuitenkin erittäin tehokasta ja se kuormittaa lihaksia eri tavoin kuin normaali painoharjoittelu, joten kannattaa ehdottomasti hyödyntää tämä mahdollisuus.

Painotangolla tehoa treeniin

Valikoimassamme on myös voimatankoja, joilla taas voi perustreenin ohella opetella oikeita nostotekniikoita ja painonnostoliikeitä. Tankojen paino vaihtelee 3 – 8 kilon välillä. Tangoilla saa lisää vastusta tai kuormaa moniin liikkeisiin. Esimerkiksi erilaisiin oman kehon painolla tehtäviin liikkeisiin kuten kyykkyihin, askelkyykkyihin ja pohjeharjoitteisiin saa mukavasti lisäkuormitusta. Keskivartalon treeniinkin saa lisähaastetta, kun vaikeuttaa vaikkapa vatsa- ja selkäliikkeitä painotangon avulla. Tasapaino ja kestävyys joutuvat koetukselle. Välineet toimivat myös painona tai vastuksena pumppitangon tai käsipainojen tapaan mm. maastavedossa, erilaisissa punnerrus- ja soutuliikkeissä, hauiskäännössä ja ojentajia harjoitettaessa. Keppiä voi käyttää myös tukena seisoma-asennossa, jolloin voi tehdä mm. tasapainoa kehittäviä liikkeitä sekä erilaisia jalannostoja. Jalannostoihin saa myös lisäkuormitusta, kun makaa sivuttain tangon toinen pää jalkaterän päällä.

Mitä ottaa huomioon jumppakeppiä tai painotankoa valitessa?

Ensinnäkin mieti, käytätkö keppiä tai tankoa perusjumpissa ja harjoitteissa vai allasjumpissa? Jos et käytä jumppakeppiä uimahalleissa tai allaskuntoutuksessa, niin normaali jumppakeppi on sinun valintasi. Sen jälkeen ota huomioon kuntotasosi ja tavoitteesi sekä haluatko kiinnittää kepin yhdestä päästä vai molemmista. Ikääntyneille ja nuorille sekä venyttelyyn, kehonhuoltoon ja kuntoutukseen sopivimmat vastukset ovat yleensä light – strong väliltä. Jos olet aktiivinen ja kovatasoinen kuntoilija tai urheilija, niin oikea vastus löytyy todennäköisesti strong-vastuksesta ylöspäin. Vastuskuminauhoja on saatavilla erikseen, eli jos kuntotasosi kasvaa tai treenivaatimuksesi muuttuvat, niin voit vaihtaa keppiisi uudet vastukset. Jos taas et halua käyttää vastuskuminauhoja, niin painotanko on sinulle paras valinta.