Kuntopyörät - Tehokas treeni kuntopyörällä

Kuntopyörä on yksi perinteisimmistä kuntoilulaitteista. Pyöräily on kaikille tuttua ja siksi se voi olla myös sinun tapasi kasvattaa kuntoa kotona. Kuntopyöräily tarjoaa helppoa ja mukavaa, mutta tehokasta harjoittelua ja se on lisäksi kaikkein nivelystävällisin tapa tehdä aerobista harjoittelua. Tämän vuoksi kuntopyöräilyä suositellaan myös aloittelijoille, ylipainoisille ja kuntoutustarpeisiin.

Kuntopyöräharjoittelu aktivoi alavartalon lihaksia kehittäen lihaskuntoa ja kestävyyttä sekä polttaen tehokkaasti kaloreita. Jos et esimerkiksi pidä juoksusta ja haluat vain vähän tilaa vievän laitteen, on kuntopyörä sinulle oiva valinta. Pyörä vie yleensä vain vähän tilaa ja myös siksi se on suosittu laite kotikuntoiluun.

Nykyään useimmat kuntopyörät on varustettu harjoitustietokoneella. Edullisimmat mallit tarjoavat perustoimintoja kuten ajan, matkan, nopeuden ja kaloreiden seuraamisen. Arvokkaampien kuntopyörien tietokoneista löytyy laajasti erilaisia ohjelmia alkaen käyttäjän omista ohjelmista ja valmisohjelmista aina watti-ohjelmiin ja kuntotesteihin saakka. Valmisohjelmat tarjoavat mm. tehokkaita intervalliharjoitteita, jotka on suunniteltu kuluttamaan reilusti kaloreita ja kehittämään käyttäjää kohti harjoitustavoitteitaan. Sykeohjelmat kuuluvat keskihintaisten ja arvokkaampien pyörien tietokoneisiin. Sykeohjelma pitää sykkeesi haluamallasi tasolla säätäen automaattisesti laitteen vastusta. Valmiit ohjelmat ja edistymisen seuraaminen ja kuntotestit motivoivat harjoittelemaan aktiivisesti.

Kuntopyörä vai jokin muu kuntoilulaite

Kuntopyörä on yksi helppokäyttöisimmistä ja turvallisimmista laitteista. Siinä käyttäjä istuu paikallaan toisin kuin monissa muissa laitteissa. Istuma-asento myös vie osan käyttäjän painosta pois polkimilta, joten harjoittelu ei kuormita liikaa polvien ja nilkkojen niveliä. Lisäksi paikallaan istuminen mahdollistaa vaikkapa kirjan lukemisen tai television katselemisen harjoittelun aikana.

Kuntopyörä vaatii vain hyvin vähän tilaa verrattuna esimerkiksi juoksumattoon, soutulaitteeseen tai crosstraineriin. Kotikäyttöön suunnatut pyörät ovat kevyitä ja ne voi helposti siirtää harjoittelun jälkeen sivummalle.

Istuimen ja ohjaustangon säädöt mahdollistavat hyvin ergonomisen treeniasennon, jonka myötä myös selän alueelle kohdistuu vähemmän painetta esimerkiksi juoksu- tai crosstrainer -harjoittelussa. Pystympi ajoasento on mukavampi ja käsien varaan tulee vähemmän painoa kuin vastaavasti spinning -pyöräilyssä.

Minkä kuntopyörän valitsisin 

Kuntopyörän valintaan liittyy monia asioita. Hyvä kuntopyörä on sinun tarkoitukseen ja tasoon sopiva. Tämän vuoksi on aluksi hyvä miettiä kuinka paljon tilaa sinulla on kotona? Oletko aloitteleva kuntoilija vai pyöräilyn harrastaja? Kuinka monta kertaa viikossa harjoittelet? Onko sinulla jokin tavoite? Millainen on hankinta budjettisi? Kuinka pitkä olet ja kuinka paljon painat? Haluatko manuaalisen vastuksensäädön vai tietokoneella säädettävän?

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä korkeammaksi hinnaltaan laite kasvaa, sen laadukkaamman, kookkaamman ja vastukseltaan suuremman sekä ohjelmiltaan laajemman pyörän saat. Pyörän valinnassa kannattaa ottaa huomioon myös istuimen ja ohjaustangon säätömahdollisuudet, jotta löydät juuri sinulle hyvän ja mukavan ajoasennon.

Mikäli haluat että pyörä tarjoaa sinulle riittävästi vastusta, on hyvä hankkia laite, jossa on suurikokoinen vauhtipyörä. Suurempi vauhtipyörä tarkoittaa enemmän vastusta ja sulavampaa harjoittelua. Kevyeen harjoitteluun riittää yleisesti 4-6kg vauhtipyörä. Raskaaseen tai nopeaan intervalliajoon suositellaan isoa noin 6-20kg vauhtipyörää. Kuitenkin on hyvä muistaa, että eri pyörämallien vääntömomenteissa ja rakenteissa on paljon eroja, joten vaikka pyörä painaa hiukan vähemmän voi siinä silti olla tehokas vastus.

Myös kuntopyörän tietokone voi vaikuttaa valintaasi. Miltei kaikista kuntopyörä malleista löytyy jo matkamittari, nopeus, kalorinkulutus. Useimmissa hieman laadukkaimmissa pyörissä on esiohjelmoituja ohjelmia. Nämä ”valmiit” treeniohjelmat ovat intervalliohjelmia, mäkiohjelmia, painonhallintaohjelmia ja kuntotestejä. Mikäli haluat seurata harjoittelun edistymistä, testata kuntosi välillä tai harjoittelusi on tavoitteellista, niin on hyvä varmistaa että laitteen tietokone tarjoaa tarvitsemasi ohjelmat.

Yleisimmät kysymykset

 

• Millainen on hyvä ajoasento?

Kun istut penkin päällä ja poljin on ala-asennossa, ei jalka saa mennä aivan suoraksi. On tärkeää, että jalka jää hieman koukkuun polvitaipeesta, sillä muuten harjoittelu rasittaa liiaksi polviniveliä. Lantio ei myöskään saisi heilua poljettaessa liiaksi puolelta toiselle. Lisäksi on hyvä pitää myöskin kyynärtaipeet hieman koukussa.

• Mitä tarkoitetaan kammen pituudella?

Kammen pituus mitataan polkimen keskiöstä polkimen kiinnityskohtaan. Tämä pituus määrittää sen kuinka pitkä on liikerata, eli yhden kierroksen pituus. Jos mietitään, että liikerata on täydellinen ympyrä, niin kammen pituus on käytännössä ympyrän säde. Useimmiten isommissa kuntopyörissä on pidemmät kammet, eli laajemmat liikeradat. Mitä laajempi liikerata on, sitä suuremman liikkeen jalka tekee ja harjoittelusta tulee tehokkaampaa.

• Tarkoittaako painavampi vauhtipyörä, että laitteessa on enemmän vastusta?

Ei välttämättä. Esimerkiksi jotkin 7kg vauhtipyörällä olevat laitteet voivat tarjota suuremman vastuksen kuin vaikkapa 10kg vauhtipyörällä varustetut laitteet. Vastus riippuu siitä missä kohdassa ja kuinka suuri magneetti on sijoitettu laitteen vauhtipyörän ympärille. Suurempi vauhtipyörä tarjoaa kuitenkin aina sulavampaa liikettä kevyempään verrattuna.