Miten valita kuntopyörä?

Miten valitsen sopivan kuntopyörän?

Kuntopyörä on yksi yleisimmistä kotikuntoilulaitteista, eikä suotta! Se auttaa polttamaan kaloreita, on nivelystävällinen polville ja nilkoille. Kuntopyörän käyttö edistää terveyttä sekä auttaa pudottamaan painoa. Joillekin se sopii terveyden puolesta paremmin kuin esimerkiksi juoksumatto. Toisille ratkaiseva tekijä on käytettävissä oleva tila. Tässä osto-oppaassa käymme läpi tarkasti kuntopyörien eri ominaisuuksia sekä eroavaisuuksia, joihin kannattaa kuntopyörää hankittaessa kiinnittää erityisesti huomiota.

Valintaoppaan sisältö:

  1. Miksi valita kuntopyörä?
  2. Perinteinen kuntopyörä
  3. Nojapyörä eli rekumbentti
  4. Kuntopyörän ominaisuuksia
  5. Hinta
  6. Takuu & huolto

Miksi valita kuntopyörä?

Ensinnäkin, kuntopyörä sopii erinomaisesti kotikuntoiluun. Se ei vie paljon tilaa sekä harjoitellessa voi katsoa vaivattomasti suosikki TV-ohjelmiaan. Se sopii kaikenikäisille ja kuntotasoisille käyttäjille. Kuntopyörää on helppo ja mukava käyttää, mutta samalla sillä saa tehtyä todella rankkoja aerobisia harjoituksia. Se treenaa etenkin alavartalon lihaksia sekä kehittää kestävyyskuntoa. Kuntopyörä on myös turvallinen kuntoilulaite. Ja kuten sanottu, kuntopyörä on nivelystävällinen. Pyöräilemällä voi ehkäistä vammoja ja edistää kuntoutusta.
Kuntopyöriä on erilaisia. Mikä sopisi juuri sinulle parhaiten? Alla on jaoteltu kuntopyörät karkeasti perinteisiin kuntopyöriin ja nojapyöriin. Lisäksi on olemassa spinningpyöriä ja muita poljettavia kuntoilulaitteita mm. toimistolle. Lue lisää perinteisten kuntopyörien ja noja-asennossa poljettavien mallien ominaisuuksista, joita kannattaa miettiä ennen kuin hankit oman kuntoilulaitteesi. Tieto auttaa varmasti helpottamaan valintaasi!


Perinteinen kuntopyörä

Perinteinen kuntopyörä

Perinteinen kuntopyörä muistuttaa aika pitkälti polkupyörää. Istuin on kuitenkin isompi ja kädensijat ylempänä, mikä tekee sisäpyöräilystä miellyttävämpää. Näitä malleja on ollut markkinoilla jo hyvin pitkään, ja lähes jokainen on varmaan nähnyt ainakin jonkinlaisen kuntopyörän ystävien tai sukulaisten luona vieraillessa.  

Perinteistä kuntopyörää on helppo kontrolloida ja käyttää. Perinteisessä kuntopyörässä ollaan pystyasennossa ja yleisimmin niitä käytetään istualtaan. On kuitenkin mahdollista myös treenata seisaaltaan, ainakin jos kuntopyörä on tarpeeksi tukeva. Ohjaustanko on edessä ja polkimet vartalon alapuolella. Voit hengähtää milloin haluat -yksinkertaisesti vain lopettamalla polkemisen. Vauhtipyörä jää pyörimään ja hidastuu hiljalleen. Joskus kovassa vauhdissa voi myös tuntua siltä, että pyörä pyörii lujempaa kuin polkimet. Tämä on olennaisin ero esimerkiksi spinningpyöriin, joissa polkemista ei voi lopettaa yhtäkkiä, vaan jalat liikkuvat polkimien mukana vauhdin hitaasti hidastuessa.
Pystyasentoiset kuntopyörät ovat nykyään hyvin kehittyneitä. Ne tarvitsevat yleensä aina virtalähteen, sillä niiden ohjaustaulussa on monipuolisia toimintoja ja vastuksensäädöt. Siksi nämä pyörät eivät sovellu aina esimerkiksi autotalleihin tai ulkotiloihin. Näytössä voi seurata aikaa, pyöräiltyä matkaa, kulutettuja kaloreita ja sykettä sekä konsolista voi valita käyttäjäprofiilin ja harjoitusohjelman.

Näissä kuntopyörissä ei ole selkänojaa. Pystyasennossa poljettava kuntopyörä sopii yleensä ottaen lähes kaikille. Tavallisen kuntopyörän hankintaa saattaa kuitenkin rajoittaa jotkin tuki- ja liikuntaelinvaivat kuten esim. selän ongelmat. Myös iäkkäät henkilöt, joilla on jo selkeästi heikentynyt tasapaino ja kunto on selkänojallinen kuntopyörä turvallisempi valinta.


nojapyörä eli rekumbentti

Nojapyörä eli rekumbentti

Rekumbentti on kuntopyörä, jossa on matala runko ja siinä ollaan taaksepäin nojaavassa asennossa. Siksi se sopiikin selkäongelmista kärsiville, liikuntarajoitteisille ja iäkkäämmille kuntoilijoille sekä on hyvä valinta aloittelijoille. Nojapyörä on erinomainen lisäämään jalkojen voimaa. Selän ollessa tuettuna ja liikkumatta jalkojen pitää tehdä enemmän töitä ilman että keskivartalo tai ylävartalo heiluu. Moni saakin kuntoiltua tällä laitteella ilman kipua.

Rekumbentin selkään on vaivaton nousta ja sillä pyöräillessä saa erittäin rennon ja ergonomisen asennon, mikä lisää käyttömukavuutta. Selkä ei rasitu niin paljon nojaavan asennon ja selkänojasta saadun lisätuen ansiosta perinteiseen kuntopyörään verrattuna. Nojapyörissä on usein myös leveämpi istuin ja paino jakaantuu laajemmalle alueelle. Lisäksi kädet ovat vapaana. Tämä kaikki vaikuttaa positiivisesti harjoituskokemukseen. TV:n katselu, kirjan lukeminen, pelaaminen tai vaikka puhelimessa puhuminen onnistuvat helposti nojapyörällä treenatessa.
Vaikka takaviistoon nojaavissa kuntopyörissä onkin mukavampi kuntoilla, niin niillä on hieman vaikeampi yltää yhtä korkeaan energiankulutukseen normaaleihin kuntopyöriin verrattuna. Se on kuitenkin mahdollista. Asentoa ei myöskään pysty vaihtamaan, mikä voi käydä pitkäveteiseksi, jos ei ole ajanvietettä. Tämän mallinen kuntopyörä vie myös enemmän tilaa kuin perinteinen malli. 


Kuntopyörän ominaisuuksia

Molemmissa kuntopyörämalleissa on erilaisia ominaisuuksia. Omissa alakategorioissaankin malleilla on omat vahvuutensa. Alla olevia seikkoja kannattaa miettiä ennen kuin lyöt päätöksesi lukkoon. Mieti, mitkä ovat kuntoilutavoitteesi, sekä mitkä ominaisuudet auttavat sinua saavuttamaan ne. Millä on sinulle eniten merkitystä ja mitkä lisäävät treenimotivaatiotasi?

Käyttömukavuus, asento ja säädöt

Edullisemmissa kuntopyörissä ei ole yhtä laadukkaita osia ja hyvä ergonomia kuin kalliimmissa malleissa. Näin ollen istuminen ja käyttö voi olla epämiellyttävää ja polkeminen epätasaista. Korkeatasoisemmat pyörät kestävät vuodesta toiseen, niissä on mukava istua, liike on sulavaa ja treenaaminen tehokasta.
Edullisissa malleissa on rajallisesti säätömahdollisuuksia. Laadukkaassa kuntopyörässä on mukava ja pehmeä säädettävä satula ja tanko. Polkimet ovat korkeatasoisemmassa kuntolaitteessa myös hyvällä etäisyydellä, jolloin jalka pääsee suoristumaan. Monesti laadukkaammat polkimet ovat isompia ja ne on varustettu remmillä tai muulla tukimekanismilla, jolloin isojalkaisetkin voivat treenata kuntopyörällä vaivattomasti. Toiset voivat arvostaa enemmän leveämpää istuinta, kun taas toisille on tärkeämpää, että etäisyydet ovat itselleen oikeanlaiset.
Kannattaakin miettiä, kuinka usein kuntopyörää käytät ja kuinka korkeat kuntotavoitteesi ovat? Jos käyttö on säännöllistä, on hyvä löytää itselleen sopivilla säädöillä oleva malli. Heikompi käyttömukavuus voi alkaa raastamaan hermoja ja kuntopyörä jää käyttämättä. Jos taas kuntoilu on vain satunnaista eikä kovin intensiivistä, näillä tekijöillä ei ole niin paljon merkitystä.

Runko ja koko

Kuntopyörän koko vaikuttaa sen vakauteen. Leveämpi ja painavampi laite pysyy helpommin paikallaan, mutta sen ei kuitenkaan pidä olla liian painava. Toisaalta pitää huomioida, onko rungon oltava tietyn muotoinen.
Ota ensin huomioon paljonko tilaa sinulla on kuntopyörälle. Mieti sitten, millaisia vaatimuksia käyttö asettaa laitteen koolle. Kapeammat mallit heiluvat herkemmin ja varsinkin seisoma-asennossa pyöräily ei ole aina turvallista, sillä pyörä saattaa keikata. On tärkeää pystyä luottamaan omaan kuntolaitteeseen, mikä lisää treenimotivaatiota ja tehoa. Liikuntarajoitteiselle henkilölle ja kuntoutukseen matala tai keskeltä avoin oleva runko on parempi valinta, jolloin laitteseen pääsy on helpompaa.

Vastus

Nykyään lähes kaikissa kuntopyörissä on magneettivastus, jota säädetään manuaalisesti tai sähköisesti. Vanhemmissa malleissa vauhtipyörän hidastamiseen on käytetty myös hihnavastuksia tai laakeroituja rullia. Magneettisen vastuksensäädön etuna on esimerkiksi äänettömyys hihnavastukseen nähden. Myös ilmanvastuksella toimivat laitteet tuottavat enemmän ääntä kuin magnettisella vastuksella varustetut kuntopyörät.

Vauhtipyörä

Vauhtipyöriä on erikokoisia ja painoisia. Sillä on vaikutusta polkemisen miellyttävyyteen. Kevyeen vauhtipyörään nähden painavampi vauhtipyörä tuntuu luonnollisemmalta ja lisää mukavuutta, koska se rullaa helpommin myös silloin, kun keskeyttää polkemisen. Se on vähän kuin ajaisi oikealla polkupyörällä. Yleisesti kuntopyörissä on 5, 7 ja 9 kilon vauhtipyöriä, mutta kuntosaleilla on myös 20 kilon vauhtipyöriä. Mitä raskaampi vauhtipyörä on, sitä suurempi vastus on ja tasaisemmalta poljenta tuntuu. Tuntumaan vaikuttaa kuitenkin myös vääntömomentti ja pyörän rakenne.

Kuntopyörän näyttö ja ominaisuudet

Näyttö ja toiminnot

Korkealaatuisemmissa kuntopyörissä on parempaa teknologiaa ja elektroniikkaa sekä enemmän toimintoja. Matka- ja nopeusmittari löytyy varmaan lähes jokaisesta laitteesta. Konsolissa on myös ennalta ohjelmoituja harjoitusohjelmia, joilla voi esimerkiksi polkea tietyn matkan, tietyllä nopeudella, tehdä intervalliharjoituksen tai pysyä tietyn sykkeen rajoissa. Tällöin esimerkiksi vastus muuttuu automaattisesti. Se lisää treenimotivaatiota vaikkapa painoa pudottaessa. Näyttö on useimmiten LCD- tai LED-näyttö, jossa näkyy matkan ja nopeuden lisäksi harjoitusaika, teho, syke ja kalorinkulutus. Monipuolisimmissa näytöissä on kosketusnäyttö sekä internetyhteys ja mahdollisesti integroituja ohjelmia, kuten iFIT. Näytöstä säädetään usein elektronisesti vastusta ja konsoliin määritellään käyttäjäprofiilit ja voidaan tallentaa harjoitukset. Joillekin käyttäjille on tärkeää, että konsolissa on pidikkeet älylaitteille, kirjalle ja/tai juomapullolle. Treenimukavuutta lisäävät myös tuulettimet, jolloin jaksaa pidempään ja paremmin.

Kuntopyörän sykkeen mittaus

Sykkeen mittaus

Haluatko seurata sykettäsi ja kuntoilla sykeinformaatiota hyödyntäen? Tällöin kuntopyörässä täytyy olla sykevastaanotin ja langaton sykkeenmittaus. Käsisensorit antavat myös suuntaa-antavan sykkeen, mutta se ei ole yhtä luotettava kuin esimerkiksi sykevyöstä saatu data. Sykeinformaatiota voi hyödyntää monin tavoin. Sillä saa pysyteltyä tietyn sykerajan alapuolella tai yläpuolella (hälytys), jottei harjoitus olisi liian raskas tai kevyt. On myös harjoitusohjelmia, jossa ohjelma muokkaa säätöjä, lähinnä vastusta, jotta pysytään halutulla syketasolla.


Hinta

Perus kuntopyöriä on kaikkiin tarpeisiin ja monissa hintaluokissa. Alimmillaan halvimmat perinteiset kuntopyörät maksavat päälle 100 euroa. Jos kuitenkin haluat satsata laadukkaaseen ja pitkäikäisempään kuntopyörään, on hyvä investoida hankintaan enemmän rahaa. Paremman luokan kuntopyörät ovat 600-1000 euroa. Huippuluokan kuntopyörät maksavat yli 1000 euroa. Nojapyöriä ei ole valikoimassa läheskään yhtä paljon kuin perinteisiä kuntopyöriä. Ne ovat myös kalliimpia. Tarkkaile tarjouksia, niin voit saada korkeatasoisen kuntolaitteen edullisempaan hintaan!


Takuu ja huolto

Pidä kuntopyörästä hyvää huolta! Puhdista se ja pyyhi pölyt säännöllisesti. Yleensä kuntopyörät eivät vaadi paljon huoltoa. Jonkin verran voitelua ja kiristämistä. Takuut vaihtelevat paljon. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että mitä pidempi takuu, sitä laadukkaampi kuntopyörä on kyseessä. Ota selvää takuusta ennalta: mitä se kattaa ja mitä ei.

Kannattaa käydä liikkeessä testaamassa, mikä kuntopyörä sopii itselle parhaiten. Sillä tavalla saa tarkistettua säädöt, näytön ominaisuudet sekä testattua, miten vastuksen säätö onnistuu ja mikä vaikutus sillä on meluun.

 

 

Tutustu kuntopyörä valikoimaamme