Miten valita crosstrainer?

Kuinka valitsen itselleni sopivan crosstrainerin?

Crosstrainer eli ellipsilaite on kokonaisvaltainen, tehokas ja nivelystävällinen kuntoilulaite. Monipuolisuutensa ansiosta se onkin päässyt monen kuntoilijan suosioon. Crosstrainerin käyttö haastaa sekä ala- että ylävartalon lihaksia ja kestävyyskuntoa edistäen kalorinkulutusta ja vartalon muokkausta. Jalkojen elliptinen liike on laaja ja sulava, mikä muistuttaa kävelyä ja juoksemista, mutta polkimet tukevat liikettä koko harjoittelun ajan. Liike on kontrolloitu sekä jaloille että käsille. Kädet liikkuvat eteen-taakse samalla kun jalat tekevät pyörivää liikettä.  
Crosstrainereita on laidasta laitaan, joten sinun on tiedettävä, mitä laitteen ominaisuuksilta haluat ja mitkä ovat tavoitteesi. Olemme koonneet sinulle alla olevat vinkit sopivan crosstrainerin valintaan, joiden avulla löydät taatusti omasi!

Valintaoppaan sisältö:

  1. Sopiva tila crosstraineria varten
  2. Minkälaiset vaatimukset crosstrainerille?
  3. Minkä hintaisen crosstrainerin tarvitsen?
  4. Ominaisuudet
  5. Takuu

Sopiva tila crosstraineria varten

Mihin aiot crosstrainerin laittaa? Jos laite tulee kotiin, on parempi sijoittaa ne asuintiloihin kuin kylmiin autotalleihin tai varastoihin. Ellipsilaitteissa on paljon elektroniikkaa, joten niitä kannattaa säilyttää huolellisesti. Kuitenkin jos crosstrainer tulee viileään tilaan, jossa on lämpötilan vaihteluita, on laitteen alle laitettava jokin kestävä matto tai alusta. Toisaalta emme myöskään suosittele tilaa, joka on liian kuuma, sillä silloin treenaaminen on hyvin epämukavaa. Paras tila on sellainen, missä on televisio tai äänentoistolaitteet. Tällöin kuntoillessa pysyy paremmin motivaatio yllä, kun voi katsoa lempi TV-sarjaa tai kuunnella mieluista treenimusiikkia.

Crosstrainerit ovat isokokoisia kuntoilulaitteita. Niiden pituus vaihtelee 110 – 200 cm välillä ja leveys 55 - 100 cm välillä. Ne ovat noin 1,5 - 1,7 metriä korkeita. Ellipsilaitteen ympärillä on lisäksi hyvä olla tilaa, jotta harjoittelu olisi turvallista ja että laitteeseen pääsisi mahdollisimman helposti. On hyvä jättää noin 15-20 cm tilaa joka puolelle. Crosstrainerit myös painavat paljon. Yleensä isokokoisemmat käyttäjät tarvitsevat jykevämmän laitteen. Riippuen mallista, joissain crosstrainereissa on pyörät, jotka helpottavat laitteen siirtämistä ja kuljettamista. Jotkin ovat jopa taitettavia. Yleensä raskaampia laitteita ei juuri siirrellä, joten paikka kannattaa olla tarkoin harkittu.


Millaiset vaatimukset sinulla on crosstrainerille?

Ostatko crosstrainerin rauhallista hölkkää varten, kuntoutukseen, juoksuun vai rankkoihin intervallitreeneihin? Vai onko käyttö vaihtelevaa? Onko laite vain sinua varten vai onko käyttäjiä useampi? Kuinka painavia ja kovakuntoisia käyttäjät ovat? Nämä tekijät asettavat ensimmäiset vaatimukset ellipsilaitteelle.

Crosstrainerit voidaan karkeasti jakaa seuraavasti:

1. Takavetoinen, joissa suuri vauhtipyörä ja voimansiirto ovat takaosassa.
2. Etuvetoinen, joissa vauhtipyörä ja voimansiirto ovat etuosassa.

Molemmissa tyypeissä on laadukkaita laitteita. Yleisesti ottaen takavetoisissa on hieman elliptisempi liikerata ja etuvetoisissa taas hieman matalampi mutta usein pidempi liikerata. Malleista riippuen tuntuma vaihtelee erilaisen biomekaniikan, elliptisen liikeradan sekä polkimien ja otekahvojen etäisyyden ja tukevuuden mukaan. Alla on edelleen jaettu crosstrainereita yleisimpien vaatimusten perusteella.

  • Kaltevuutta säätävät laitteet mahdollistavat eri lihasryhmien aktivoinnin. Voit esimerkiksi harjoitella tasaisella maalla tai simuloida ylämäkitreeniä.
  • Askelpituuden säätömahdollisuus monipuolistaa harjoittelua. Voit kuntoilla kävellen (lyhyempi askelpituus), intensiivisemmin tai juosten (pisin askelpituus). Tämä on kriteeri monesti silloin, kun käyttäjiä on useampi ja he ovat erikokoisia.
  • Elektromagneettinen vastuksensäätö on yleisimmin laadukkaammissa laitteissa, jolloin laite on hiljaisempi, vastuksen säätö tarkkaa ja poljintuntuma pehmeä.
  • Ergometrinen crosstrainer mittaa vastusta wateissa. Monet urheilijat ja kovaa kuntoilevat arvostavat tätä ominaisuutta, sillä sen avulla voi treenata optimaalisemmin.

Yleisimmin tarkemman tarpeen määrittävät enimmäiskäyttäjäpaino, ohjauskonsolin toiminnot, askelpituus, liikeradan sopivuus ja liikkeen sulavuus (biomekaniikka, vauhtipyörä, runko, polkimet, otekahvat) riittävyys sekä vastustason vaatimukset. Hinta on tietysti ensimmäinen asia, jonka merkitys laitteen laatuun kannattaa sisäistää.

Katso kaikki etuvetoiset crossarit >
Katso kaikki takavetoiset crossarit >


Crosstrainerin näyttö & konsoli

Minkä hintaisen crosstrainerin tarvitsen?

Ellipsilaitteissa on valtavasti eroa laadun ja ominaisuuksien suhteen. Siksi hintaluokatkin vaihtelevat suuresti. Hintaan vaikuttavat mm. laitteen kestävyys, materiaalit, teknologia ja elektroniikka. Huomioi, että samassa hintaluokassakin erot voivat olla suuria mallista riippuen.

Alle 400 euron crosstrainerit

Edullisimmat crosstrainerit sopivat kotikäyttöön aloittelijoille ja niille, jotka vielä miettivät, onko tällainen kuntoilulaite heitä varten. Vastuksensäätö on yleensä manuaalinen ja askelpituus hyvin lyhyt. Näitä ei voi suositella paljon treenaavalle eikä intensiivisiin harjoituksiin. Myöskään kävelymäinen liikerata ei tämän hintaluokan crosstrainereilla yleensä ole luontevaa. Takuuajat ovat yleensä maksimissaan vuoden.

Katso kaikki tämän hintaluokan crosstrainerit >

400-600 euron crosstrainerit

Tähän hintaan voi saada perustason ellipsilaitteen. Näissä on suhteellisen lyhyt askelpituus (30-40 cm) ja yksinkertainen ohjauskonsoli elektronisilla säädöillä. Runko ei ole kovin jämäkkä eikä kovin painava (30-50 kg), mikä asettaa rajoitukset myös käyttäjäpainolle (alle 120 kg) ja harjoituksen intensiteetille. Tämän hintaluokan laitteet sopivat perusharjoitteluun.

Katso kaikki tämän hintaluokan crosstrainerit >

600-1000 euron crosstrainerit

Tähän hintaan saa jo hyvän crosstrainerin. Askelpituus on pidempi (40-50 cm), ohjauskonsoli monipuolisempi ja runko on kestävämpi (50-70 kg), mikä mahdollistaa suuremman käyttäjäpainon ja intensiivisemmän treenin. Näytössä on yleensä paljon enemmän toimintoja ja säätöjä, jolloin käyttäjä saa tehdä monipuolisempia harjoituksia.

Katso kaikki tämän hintaluokan crosstrainerit >

1000-1600 euron crosstrainerit

Tämän hintaluokan ellipsilaitteissa on hyvä biomekaniikka, mikä lisää käyttömukavuutta. Niissä on myös kehittynyt ohjauskonsoli, joissa on monenlaisia eri ominaisuuksia. Vastusta ja tehoja löytyy edullisempia laitteita enemmän. Rungot ovat myös kestäviä (paino 60- 90 kg), jolloin kaikenlaiset harjoitukset ovat mahdollisia. Joissakin laitteissa voi olla kaltevuuden säätö ja säädettävä askelpituus, mikä antaa mahdollisuudet kuormittaa lihaksia eri tavalla.

Katso kaikki tämän hintaluokan crosstrainerit >

Yli 1600 euron crosstrainerit

Kalliimmat crosstrainerit ovat jo suorituskyvyltään ja kestävyydeltään huippuluokkaa sekä soveltuvat myös kuntosaleille ja liikuntakeskuksiin. Näissä laitteissa on usein säädettävä askelpituus, loistava biomekaniikka ja raskaan luokan runko (paino 90 kg+). Konsolit ovat myös kaikista monipuolisimpia, sekä niissä on usein tuuletin, mikä lisää harjoittelun mukavuutta. Käyttäjän maksimipainosuositus on yleensä noin 150 kg.

Katso kaikki tämän hintaluokan crosstrainerit >


Tarkempaa tietoa ominaisuuksista

Ellipsilaitteissa on mallista riippuen paljon erilaisia ominaisuuksia. Sinun on hyvä miettiä jo etukäteen, mitkä seuraavista ominaisuuksista ovat sinulle ehdottomia, mitkä tärkeitä ja millä taas ei niinkään ole merkitystä. Näin maksat tarpeisiisi sopivista elementeistä.

Runko ja maksimi käyttäjäpaino

Mitä vahvempi runko, sitä enemmän se kestää painoa. Usein halvimmissa laitteissa maksimi käyttäjäpaino on 100 kiloa ja se nousee, mitä laadukkaammasta crosstrainerista on kyse. Jos painat yli 80 kiloa, niin suosittelemme ostamaan ellipsilaitteen, joka ei ole aivan pienemmistä päästä ja jonka max. käyttäjäpaino on 120kg tai enemmän. Näin harjoittelu on miellyttävää ja tehokasta. Jos haluat oikeasti kestävän ellipsilaitteen, kannattaa etsiä malli, jossa on käytetty kestävää terästä sekä, jossa on laadukkaat laakerit ja hitsaukset. Tällöin se kestää yleensä noin 150kg tai jopa enemmän.

Askelpituus

Askelpituudella ellipsilaitteessa tarkoitetaan etummaisen jalan etuosan ja takimmaisen jalan etuosan välistä mitattua etäisyyttä, kun jalat ovat laitteen jalustoilla ja jalustat mahdollisimman etäällä toisistaan. Mitä pidempi olet, sitä pidempi on luonnollinen askelpituutesi ja sitä pidemmän askelpituuden vaadit crosstraineriltasi. Yleisesti ottaen laadukkaissa crosstrainereissa on suuri askelpituus (45-60 cm). 

Kävelyvauhtiin tai kevyempään harjoitteluun riittää lyhyempi askelpituus, mutta nopeampiin ja intensiivisempiin, etenkin juoksun omaisiin harjoituksiin vaaditaan pidempi askelpituus. Liian lyhyt askelpituus voi laskea treenimotivaatiota, sillä se ei taivu tarvitsemiisi harjoituksiin.

Biomekaniikka ja liikeradat

Biomekaniikka määräytyy pitkälti ellipsilaitteen ergonomian ja voimansiirtojärjestelmän mukaan. Jos haluaa biomekaniikaltaan hyvän laitteen, on otekahvojen ja jalansijojen oltava sopivalla etäisyydellä toisistaan sekä laitteeseen on oltava helppo mennä. Jalat eivät saa olla liian kaukana (leveällä) toisistaan. Mitä luonnollisempi liikerata ja mukautuvammat asetukset crosstrainerissa on, sitä miellyttävämpää sitä on käyttää. Käyttömukavuutta edistävät suuret polkimet ja hiljainen voimansiirto.

Vauhtipyörän paino

Raskaampi vauhtipyörä kertoo yleensä sulavamman ja vakaamman tuntuisesta liikkeestä, sekä se vaikuttaa myös vastukseen. Keskitason hyvässä crosstrainerissa on yleensä noin 5 - 7-kiloinen vauhtipyörä ja parhaimmissa malleissa jopa 10-15kg. Myös vauhtipyörien välityssuhteella on merkitystä liikkeen nopeuteen ja pehmeyteen. Kannattaa tarkastaa myös laitteen kokonaispaino. Jos kokonaispaino näyttää liian matalalta vauhtipyörän painoon nähden, voi vauhtipyörän painoa olla liioiteltu.

Vastustasot ja vastuksen säätö

Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että on parempi ostaa laite, jossa on useampia vastustasoja kuin vain muutama. Näin voit säätää vastusta monipuolisemmin erilaisiin harjoituksiin sopivaksi, vähän kuten polkupyörässä. Mutta on oleellista tarkistaa vastustasojen lisäksi maksimivastus, sillä joissain laitteissa säätö on tiheämmin porrastettu.

Nykyään lähes kaikki crosstrainerit toimivat joko sähkömagneettisella tai magneettisella vastuksen säädöllä. Sähkömagneetissa ei ole liikkuvia osia, vaan magneettikenttä jarruttaa vauhtipyörän kulkua. Sähkömagneettinen säätö (servomoottori) antaa sähkömagneetille tietyn määrän virtaa, mikä lisää tai vähentää vastusta. Tällöin osat eivät kulu ja laite vaatii harvoin huoltoa. Vastuksensäätö on myös hiljainen, pehmeä ja tarkka, eikä tee poljennasta epätasaista.Magneettisesta jarrua säädetään mekaanisesti. Siinä on liikkuva osa, johon on kiinnitetty pieniä magneetteja. Vastus määräytyy vauhtipyörän ja magneettiosan etäisyydestä. Mitä lähempänä magneettiosa on vauhtipyörää, sitä korkeampi vastus on käytössä. Tällaiset laitteet ovat yleensä edullisempia. Poljintuntuma on silti hyvä eivätkä ne ota häiriötä muista laitteista.
Vastusvyöllä toimivia crosstrainereita ei juuri enää ole. Ne ovat edullisia, eivätkä yleensä kovin kestäviä tai laadukkaita.

Crosstrainerin näyttö & konsoli

Ohjauskonsolin ja näytön ominaisuudet

Yleensä mitä suurempi ja laadukkaampi näyttö on sekä mitä monipuolisemmat toiminnot siinä on, sitä kalliimpi on myös crosstrainer. Näytöt ovat nykyään useimmiten kehittyneitä LCD- tai kosketusnäyttöjä. Tällaisissa näytöissä on monipuoliset mittarit harjoituksen seurantaan sekä lisäksi niissä käytetään viimeisintä teknologiaa treenimotivaation ja käyttömukavuuden edistämiseksi. Niihin on integroitu sovelluksia, joiden avulla voi treenata monipuolisemmin. Voit esimerkiksi treenata musiikin tahdissa, katsoa TV:tä, ladata harjoituksia internetistä sekä harjoitella Google Mapsin avulla erilaisissa maastoissa. Lisäksi valmisohjelmat ovat erittäin monipuolisia, joista saa jopa sanallista palautetta. Kannattaa tarkistaa, onko laite Apple tai Android-sovelluksiin yhteensopiva, jos näillä tekijöillä on sinulle merkitystä.

Myös perus LED-näytöt ovat edelleen suosittuja. Niissä on yleisesti mittarit harjoituksen seurantaan: harjoitteluaika, matka, kalorinkulutus, teho (watit), nopeus ja syke. LED-näytölliset crosstrainerit ovat yleisesti ottaen edullisempia, mutta on myös LCD-näytöllisiä laitteita, joissa ei ole hyödynnetty pidemmälle vietyä teknologiaa. Laadukkaissa laitteissa on käsisensoreiden lisäksi langaton sykevastaanotin tarkkaan sykkeen seurantaan. Ohjauskonsoleista voi säätää vastusta, niiden kautta voi kuunnella musiikkia ja niihin voi määrittää käyttäjäprofiileja. Eri konsoleissa on eri määrä valmiiksi ohjelmoituja harjoituksia. Määrä voi vaihdella muutamasta moneen kymmeneen! Perusohjelmiin kuuluvat mm. rasvanpoltto, mäkitreeni, vaihteleva maasto ja intervalli. Paremmissa laitteissa on myös esiohjelmoituja harjoituksia, jotka perustuvat sykkeen kontrollointiin. Jos laitteessa on kaltevuuden tai askelpituuden säätö, niin nämä ohjelmat voivat hyödyntää näitä ominaisuuksia, tehden treenistä vaihtelevaa ja eri lihaksia kuormittavaa.  

Lisäominaisuudet

Crosstrainereiden lisäominaisuuksia ovat ohjauskonsolissa olevat tuulettimet sekä kirjan, vesipullon ja älylaitteiden pidikkeet. Jos jokin näistä on sinulle treenimotivaatiota ylläpitävä tai lisäävä tekijä, niin silloin kannattaa valita juuri sillä ominaisuudella varustettu crosstraineri!


Takuut

Takuu kertoo pitkälti laitteen kestävyydestä. Tyypillisesti takuu on erilainen rungolle ja muille osille, kuten moottorille, voimansiirrolle, näytölle ja muoviosille. Takuu vaihtelee vuodesta kolmeen vuoteen.

 

 

Tutustu crosstrainer valikoimaamme