Miten valita juoksumatto?

Miten valitsen sopivan juoksumaton?

Juoksumatto on monipuolinen ja tehokas kuntoilulaite. Se sopii lämmittelyyn, kunnon juoksutreeneihin, maratonille harjoittelemiseen sekä painonpudotukseen. Juoksumattoja on markkinoilla kuitenkin lukemattomasti erilaisia. Miten siis löydät omasi kuntoilulaitteiden viidakosta? Alla olevilla vinkeillä saat apua juuri sinulle sopivan juoksumaton etsintään. Tässä osto-oppaassa käymme läpi tarkasti juoksumattojen eri ominaisuuksia sekä eroavaisuuksia, joihin kannattaa juoksumattoa hankittaessa kiinnittää erityisesti huomiota.

Valintaoppaan sisältö:

  1. Juoksumatto tarvitsee tilaa
  2. Juoksumatolle asetetut vaatimukset
  3. Paljon tulisi maksaa juoksumatosta?
  4. Lisätietoa ominaisuuksista
  5. Takuu
  6. Juoksumaton painorajat
  7. Säilyttäminen ja siirtäminen
  8. Juoksumaton turvallisuus

Juoksumatto tarvitsee tilaa

Ensinnäkin mieti tarkkaan, miten paljon tilaa sinulla on juoksumatolle? Onko sille jo varattu paikka kotikuntoilunurkkauksesta, kuntosalilta tai liikuntakeskuksen lämmittelytilasta? Mittaa käytettävissä oleva tila (pituus x leveys x korkeus) ja rajaa vaihtoehtoja aluksi sen mukaan. Juoksumatot ovat yleensä vajaan metrin leveitä ja noin kaksi metriä pitkiä.

Juoksumaton juoksualue on hyvä olla paljon juoksevalle ja sitä kunnolla treenaavalle tarpeeksi suuri. Maton leveydeksi riittää 50 cm, mutta mitä leveämpi, sen turvallisempi matolla on juosta. Kävelijälle tai kevyesti hölkkääjälle leveydellä ei ole niin suurta merkitystä. Lisäksi voidaan karkeasti ottaen sanoa, että kävelijöille riittää 130 cm pitkä matto. Lyhemmille juoksijoille taas 140 cm pitkä matto on riittävä. Pidempää vähintään 150 cm juoksumattoa suositellaan ihmisille, jotka ovat yli 180 cm pitkiä.
Juoksumaton ympärille on lisäksi hyvä jättää tilaa turvallisuuden vuoksi ja liikkumisen helpottamiseksi. Yleinen suositus on, että sivuille jäisi vajaa metri tilaa ja juoksumaton taakse yli kaksi metriä. Juoksumatot ovat usein taitettavia, jolloin ne eivät vie juurikaan tilaa, kun ne eivät ole käytössä.


Mitä vaatimuksia sinulla on juoksumatolle?

Käytätkö juoksumattoa enemmän kävelemiseen, hölkkään vai juoksuun? Tai kenties näihin kaikkiin? Käyttääkö mattoa yksi vai useampi ihminen? Nämä seikat vaikuttavat oleellisesti juoksumaton valintaan. Ne asettavat vaatimuksia sekä juoksualueen koon, että moottorin tehokkuuden suhteen.

Useissa juoksumatoissa on erikoisominaisuuksia, jotka eivät ole välttämättömiä aerobisessa harjoittelussa, mutta parantavat treenikokemusta. Esimerkiksi kännykkääsi tai musiikkilaitteeseesi yhteensopivat kaiuttimet/liitäntä ja verkkoyhteys voivat olla juuri sinulle ehdottomia vaatimuksia, jotka auttavat saavuttamaan kuntoilutavoitteesi. On myös tärkeä miettiä, mitä et todella tarvitse treenatessasi, jotta et maksa turhasta. Alla on yleisimpiä ominaisuuksia ja toimintoja, mitä juoksumaton käyttäjät tarvitsevat.

Automaattinen kaltevuuden säätö

Juoksukulman säätö tekee harjoituksesta monipuolisemman ja kiinnostavamman. Eri kulmat ovat myös hyväksi nivelille, auttavat polttamaan nopeammin kaloreita sekä saavat lihakset erottumaan paremmin. Juoksumattojen kaltevuuden säätö vaihtelee yleensä 10 prosentista 20 prosenttiin. Joissakin se on jopa 40 %! Voit siis ”jyrkkää ylämäkeä” kävellessä polttaa kaloreita samaa tahtia kuin nopea juoksija tasaisella alustalla.

Juoksumaton harjoitusohjelmat

Valmiit harjoitusohjelmat

Useimmissa juoksumatoissa on valmiita harjoitusohjelmia, joissa nopeutta tai kaltevuutta säädetään automaattisesti. Edullisimmissa versioissa on vain manuaalinen kaltevuuden säätömahdollisuus. Joidenkin juoksumattojen valikot voivat olla hyvin suppeita, kun taas toisissa ohjauskonsoleissa on kymmeniä vaihtoehtoja. Mieti, tarvitsetko valmiita ohjelmia, sillä monipuolisuus korottaa hintaa.
Myös teknologiassa on huimia eroja. Jotkin laitteet tukevat esimerkiksi iFit-sovellusta, jolloin treenejä (myös videoineen) saa ladattua lukemattoman määrän juoksumaton käytettäväksi verkkoyhteyden välityksellä. Myös karttasovelluksia voi käyttää hyödyksi ja valita esimerkiksi jonkin reitin, jonka mukaan juoksumatto suorittaa harjoituksen. On myös mahdollista seurata valittua reittiä ”luonnossa”.   

Langattomat sykevastaanottimet antavat paljon lisätietoa harjoituksesta sekä auttavat treenaamaan tehokkaammin ja tavoitteellisemmin.Langattomat vastaanottimet ovat tarkempia kuin laitteen sykesensorit. Joissakin juoksumatoissa voi myös treenata sykkeeseen perustuen: Esimerkiksi jos haluat pysyä tietyn sykkeen rajoissa, niin juoksumatto muuttaa harjoitusta sen mukaisesti.
Muita huomioon otettavia ominaisuuksia ovat mm. iskunvaimennus, tuuletin, juomapullon pidikkeet, älylaitepidikkeet, kosketusnäytöt, verkkoyhteys- tai televisiomahdollisuus.


Paljon tulisi maksaa juoksumatosta?

Juoksumattoja on erihintaisia. Hintaan vaikuttavat mm. juoksumaton materiaali, koko, moottorin tehokkuus ja ohjauspaneelin toiminnot. Huomioi, että samassa hintaluokassakin erot voivat olla suuria mallista riippuen.

Alle 500 euroa

Edullisimmat juoksumatot ovat tarkoitettu hyvin kevyeen käyttöön. Ne sopivat satunnaiseen kävelyyn ja hölkkäämiseen, kun sääolosuhteet eivät ole hyvät ulkona liikkumiseen. Edulliset juoksumatot eivät ole yhtä kestäviä kuin kalliimmat matot, ja niiden takuu on monesti lyhyempi. Yleisiä heikkouksia ovat horjuvat kaiteet, meluisat vyöt, pienet juoksualueet, vilkkuvat näytöt ja minimaaliset ohjelmavaihtoehdot.

500-800 euroa

Jotkin tämän hintaluokan juoksumatot ovat toimivia ja mahdollistavat miellyttävät treenit ainakin vuoden ajaksi. Varsinkin kävelyssä nämä juoksumatot kestävät kohtuullisesti. Kuitenkaan todella hyvälaatuista juoksumattoa tällä hinnalla ei saa, koska sillä hinnalla ei saa sekä kestävyyttä että monipuolisia toimintoja. Saatat pystyä säätämään kaltevuutta manuaalisesti (mekaanisesti), mutta et motorisesti. Tai voit saada sykevastaanottimen, mutta et tarkkaa langatonta sykkeen mittausta.

Katso kaikki tämän hintaluokan juoksumatot >

800-1000 euroa

Alle 1000 eurolla voit saada hyvän alennuksessa olevan laadukkaan juoksumaton kävelyyn ja hölkkään. Joissakin laitteissa voi olla jopa parin vuoden takuu. Jos löydät tällä hinnalla juoksumaton, jossa on täysipituinen juoksualue ja jonkinlainen pika- tai automaattisäätö kaltevuudelle sekä monipuoliset ohjelmavaihtoehdot, niin se on löytö. Näytöt ovat tässä hintaluokassa yleensä perus LCD-näyttöjä, mutta joissakin voi olla myös 7” kosketusnäyttö. Myös musiikkia voi usein kuunnella laitteen kautta sekä niissä on langattomat sykevastaanottimet mm. sykevöitä varten.

Katso kaikki tämän hintaluokan juoksumatot >

1000-1500 euroa

Yleensä suosituimpien juoksumattojen hinnat kunnolla juoksua tai kävelyä treenaaville ovat parin tonnin tuntumassa. Joskus niitä voi saada alennettuun hintaan ja niiden eri osilla voi olla pitkä takuu. Verrattuna alempaan hintaluokkaan näissä juoksumatoissa on tehokkaampi moottori, ne ovat käyttömukavuudeltaan parempia, niissä on paremmat toiminnot (kuten jyrkempi kaltevuuden säätö) ja suuremmat kosketusnäytöt (jopa verkkoyhteydellä) sekä edistyneemmät ohjelmavaihtoehdot (kuten sydämen sykkeeseen perustuvat ohjelmat).

Katso kaikki tämän hintaluokan juoksumatot >

1500-2000 euroa

Tämän hintaluokan juoksumatot ovat jo suorituskyvyltään ihan eri luokkaa. Varsinkin jos sattuu löytämään yli 2000 euron juoksumaton tarjouksessa, niin voi olla varma, että sillä tulee toimeen monta vuotta. Niissä on korkealaatuista elektroniikkaa ja treenimukavuutta lisääviä piirteitä, mitkä muistuttavat liikuntakeskusten juoksumattoja. Takuuajat ovat pidempiä ja koska juoksumatot eivät todennäköisesti mene epäkuntoon, niin valmistajat tarjoavat jopa kotipalveluja. Nämä juoksumatot sopivat parhaiten innokkaille juoksijoille ja kotitalouksiin, jossa on useampi kuin yksi käyttäjä. Vaikka näiden juoksumattojen osat, kuten näyttö ja matto, voivat näyttää samalta, niin ne ovat laadultaan eri luokkaa. Nämä ovat kestävämpiä ja korkealaatuisempia. Juoksualustan hyvänä puolena on myös, ettei niitä tarvitse huoltaa tai vahata yhtä usein halvempiin malleihin verrattuna. Myös iskunvaimennus on parempaa luokkaa, mikä lisää käyttömukavuutta ja kestävyyttä.

Katso kaikki tämän hintaluokan juoksumatot >

Yli 2000 euroa

Huippuluokan juoksumatot maksavat yli 2000 euroa, ja ne ovat edelliseen hintaluokkaan verrattuna vieläkin pitkäikäisempiä. Kannattaa ehdottomasti tarkkailla tämän hintaluokan juoksumattojen tarjouksia, sillä monet matot maksavat vielä paljon enemmän. Näissä juoksumatoissa on automaattisia juoksukulman säätöjä, korkeita juoksunopeuksia sekä monipuolisia harjoitusohjelmia ja intensiteettejä jokapäiväiseen kuntoiluun. Ne sopivat erinomaisesti urheilijoille, maratoonareille ja kovaa kuntoileville. Jokaisella mallilla on omat vahvuutensa ja juoksumatto kannattaakin valita omien treenitarpeiden mukaan. On todella suuria huippunopeuksia, erinomaisia iskunvaimennuksia, äänenvaimennusta, suuria näyttöjä (verkkoyhteydellä ja jopa televisiolla), tehokkaita moottoreita sekä kuntotesteillä ja monipuolisilla ohjelmilla varustettuja ohjauskonsoleita. Parasta on, että juoksualustaa ei tarvitse välttämättä huoltaa ja kannen voi jopa kääntää käyttöikää pidentäen.

Katso kaikki tämän hintaluokan juoksumatot >


miten valita juoksumatto?

Lisätietoa juoksumaton ominaisuuksista

Juoksumatoissa on usein pitkä lista ominaisuuksia, ja ne kuulostavat todella houkuttelevilta! Jotta voisit paremmin arvioida omat tarpeesi, lue alla olevista juoksumaton elementeistä tarkemmin.

Moottori

Juoksumaton moottori saa juoksualustan liikkumaan. Moottorin teho ilmaistaan hevosvoimina (HV, englanniksi HP) tai jatkuvana tehona (CHP). Jälkimmäinen tehoyksikkö kertoo, kuinka paljon moottori pystyy tuottamaan tehoa jatkuvasti eikä vain korkeimmillaan.  Useimmissa kotikäyttöisissä juoksumatoissa on 1.25-4.25 hevosvoimaa (jatkuva teho). On myös joitakin harvoja juoksumattoja, joiden teho on alle 1 HP tai jopa 5.0 HP.

Moottoritehojen perässä ilmoitetaan myös onko moottori DC vai AC tyyppinen. DC ja AC moottorien suurin ero on niiden kestävyydessä ja hinnassa. AC moottorit ovat suunniteltu ammattikäyttöön (kaupalliset kuntosalit) ja se kestää jatkuvaa käyttöä. DC moottorit yleensä löytyvät suurimmasta osasta kotikäyttöön suunnitelluista juoksumatoista. Jos olet hankkimassa juoksumattoa ammattikäyttöön tai tiedät, että juoksumatto tulee olemaan todella kovassa käytössä päivittäin on AC moottorilla varustettu juoksumatto järkevä joskin hintavampi vaihtoehto. Muuten kotikäytössä DC moottorilla selviää vallan mainiosti, vaikka käyttö olisikin jatkuvaa.

Katso kaikki DC moottorilla varustetut juoksumatot >
Katso kaikki AC moottorilla varustetut juoksumatot >

Paljonko hevosvoimia sitten tarvitset juoksumattoosi? Se riippuu harjoittelustasi ja painostasi. Jos painat alle 100 kiloa, niin moottorin vaatimukset ovat karkeasti seuraavat:

Kävelyyn: 0.75 CHP tai enemmän
Hölkkään: 1.50 CHP tai enemmän
Juoksuun: 2.50 CHP tai enemmän

Jos taas painat yli 100 kiloa, niin lisää jokaiseen kategoriaan 0.5 HCP. Jos moottori käy lähes koko ajan täydellä kapasiteetilla, niin juoksumatto hyytyy todennäköisesti nopeammin kuin hieman suuremmalla moottorilla varustettu juoksumatto.

Alle 1.5 HV jouksumatot >
1.5 - 2.9 HV jouksumatot >
3 HV tai tehokkaammat juoksumatot>

Juoksualueen koko

Juoksualueen koko

Juoksumattojen juoksualueella ei ole merkitystä vain vähän käveleville, mutta niille käyttäjille, jotka ottavat pidempiä askelia, on sillä suuri merkitys. Erityisen tärkeä juoksualan koko on juoksijoille.
Nykyään juoksualueen pituudet ovat keskimäärin alle 1.4 metriä kävelyyn, yli 1.4 metriä hölkkään ja yli 1.5 metriä juoksuun. Joidenkin juoksumattojen juoksualueen pituus on jopa 1.6-metriä. Mitä tulee juoksualueen leveyteen, 0.5 metriä on standardileveys. Leveämmät, noin 0.55 metriä leveät juoksumattojen alat ovat kuitenkin yleistyneet. Ne sopivat etenkin isompikokoisille käyttäjille.

Suuret yli 150cm juoksumatot >
Keskikoiset 140-150cm juoksumatot >
Normaalit alle 140cm juoksumatot >

Juoksuhihnan kestävyys

Kolme perusominaisuutta määrittävät hyvin juoksuhihnan kestävyyttä. Ensimmäinen on paksuus. Kaksinkertainen tai nelikerroksinen juoksuhihna on kestävämpi kuin yksikerroksinen. Paksummat juoksuhihnat ovat myös käytössä hiljaisempia. Usein edullisissa, kotikäyttöön tarkoitetuissa juoksumatoissa on yksikerroksinen hihna. Kannattaa siis katsoa tuotetiedot tarkkaan.

Toinen tärkeä tekijä on metalliset rullat, jotka kuljettavat juoksuhihnaa. Suuremmat rullat aiheuttavat vähemmän painetta moottorille ja pidentävät maton ikää. Suositeltava rullien halkaisija on noin 5 cm.
Kolmas tekijä on voitelu. Juoksualusta pitää olla voideltu, jotta harjoittelu olisi sulavaa. Usein tämä työ siirretään käyttäjälle: Sinun täytyy hoitaa juoksumatto muutaman kuukauden välein. Se parantaa juoksualustan sekä sähköisten osien kestävyyttä, koska voideltu matto ei kuormita moottoria ja muita osia samalla tavalla kuin voitelematon juoksuhihna. Joissain paremman hintaluokan matoissa juoksualusta saattaa olla huoltovapaa eli matto voitelee alustan automaattisesti. Jos juoksumatto on ns. huoltovapaa voitelusta mattoa ei yleensä saa missään tapauksessa itse erikseen voidella.

Juoksualustan nopeus

Juoksumatot, joiden huippunopeudet ovat 16 km/h, sopivat useimmille käyttäjille. Juoksunopeutta etenkin lyhyillä matkoilla treenaavat käyttäjät tarvitsevat juoksumaton, jossa on korkeampi huippunopeus. Kotikäyttöön tarkoitettuja juoksumattoja, jotka yltävät lähes 20 km/h-nopeuteen, on tarjolla yhä enemmän alle 1000 euron hintakategoriassa.

Juoksualustan iskunvaimennus

Iskunvaimennus suojaa niveliä harjoituksen aikana. Verrattuna ulkona juoksuun, iskuvaimennettu alusta vähentää iskun vaikutusta yleensä 15 – 40 %. Iskunvaimennus on tärkeintä juoksijoille, mutta se vähentää kehon rasitusta kaikenlaisilla käyttäjillä. Iskunvaimennus vähentää tapaturmariskiä sekä lisää kestävyyttä.

Joissakin juoksumatoissa on säädettävä iskunvaimennus, jolloin juoksija voi itse valita sopivan iskunvaimennustason. Kehittyneimmissä juoksualustoissa juoksun tukemisessa on eroja: Napakkaa tukea saa ponnistaessa eteenpäin ja enemmän iskunvaimennusta laskeutuessa alustalle.

Kaltevuus

Haluatko saavuttaa harjoitustuloksia nopeammin? Kaltevuuden säätö auttaa polttamaan kaloreita tehokkaammin. Se myös vähentää niveliin kohdistuvaa rasitusta ja voi auttaa kohdistamaan harjoitusvaikutusta eri lihasryhmille.  Useimmissa juoksumatoissa kaltevuutta voi säätää 10, 15 tai 20 prosenttiin. Joissakin juoksumatoissa voi jopa vähän laskea juoksukulmaa. Useimmat kaltevuuden säädöt ovat motorisoituja. Kaikista halvimmissa juoksumatoissa kaltevuus pitää säätää manuaalisesti (mekaanisesti).

Harjoitusohjelmat

Useimmissa juoksumatoissa on esiohjelmoituja harjoitusohjelmia. Nämä auttavat treenaajia saavuttamaan harjoitustavoitteensa paremmin, esimerkiksi painonpudotuksen tai kestävyyden parantamisen suhteen. Ohjelmat kontrolloivat automaattisesti juoksualustan nopeutta sekä säätävät mahdollisesti myös juoksukulmaa. Joissakin juoksumatoissa harjoitusohjelmissa on mahdollista hyödyntää mukaansatempaavaa teknologiaa, kuten iFIT, joka houkuttelee treenaamaan interaktiivisia Googlen karttoja hyväksikäyttäen.

Lisäominaisuudet

Juoksumattojen lisäominaisuuksiin kuuluvat ohjauskonsolissa olevat tuulettimet, vesipullon ja älylaitteiden pidikkeet, kaiuttimet, verkkoyhteys ja TV. Jos jokin näistä on sinulle treenimotivaatiota ylläpitävä tai lisäävä tekijä, niin silloin kannattaa valita juuri sillä ominaisuudella varustettu juoksumatto!


Takuu

Takuu kertoo pitkälti laitteen kestävyydestä. Tyypillisesti takuu jaetaan runkoon, moottoriin, osiin ja huoltoon.

Runko: Useissa juoksumatoissa 1-2v takuu rungolle.
Moottori: Usein moottorin takuu on pidempi kuin esimerkiksi rungon takuu. Se on merkistä riippuen 2-10v.
Osat: Osia on sekä elektronisia että muita osia. Tyypillisesti hyvin edullisissa juoksumatoissa ei ole ollenkaan takuuta osille. Hieman luotettavammissa juoksumatoissa osilla on vuoden takuu. Parhaissa kotiin tarkoitetuissa juoksumatoissa on yleensä 2-5 vuoden takuu.
Huolto: Huolto ei normaalisti kuulu juoksumattojen takuuseen. Joissakin ammattikäyttöön suunnitelluissa juoksumatoissa voidaan sopimuksesta riippuen luvata 2-3 vuoden takuuhuolto.


Painorajat

Maksimi käyttäjäpaino vaihtelee yleensä 120 kilosta 200 kiloon. Yleinen suositus on, että kannattaa valita juoksumaton maksimipaino niin, että se on noin 25 kiloa enemmän kuin oma paino. Tämä auttaa säästämään moottoria ylirasitukselta.


Säilyttäminen ja siirtäminen

Jokaisessa hintakategoriassa on yleensä kokoontaitettavia juoksumattoja. Tällöin voit taittaa juoksumaton ja siirtää sen sivuun lattiatilaa viemästä, odottamaan seuraavaa harjoitusta. Usein juoksumatoissa on hydraulinen sylinteri avustamaan juoksualustan nostamista tai laskemista.
Suurin osa juoksumatoista on siirrettävissä niissä olevien pyörien avulla. Yleensä matossa on kaksi tai neljä siirtopyörää maton koon tai rakenteen mukaan, joiden avulla mattoa pystyy liikuttelemaan helposti. Jotkin pienemmät matot on mahdollista säilyttää oven takana, kaapissa tai jopa sängyn alla, niiden kevyen ja tilaa säästävän rakenteen johdosta.


Turvallisuus

Automaattinen pysäytys on tärkeä ominaisuus juoksumatoissa turvallisuuden kannalta -etenkin vanhemmille tai huonokuntoisille käyttäjille. Myös käyttäjille, joilla on lapsia tai kotieläimiä, tämä on tärkeä turvallisuustekijä. Pysäytystä kontrolloidaan useimmiten avaimella ja narulla. Kun avainnauha on vartalossasi kiinni harjoituksen aikana ja liukastut tai horjahdat, avain irtoaa ja juoksumatto menee pois päältä. Avaimen voi myös ottaa irti juoksumatosta treenien välissä, jolloin se ei lähde vahingossa käyntiin.
Kannattaa myös käydä liikkeissä testaamassa juoksumattoja, niin saa paremman käsityksen siitä, mitä juoksumatolta odottaa. Kuitenkin netistä ostetut laitteet ovat monesti edullisempia.

 

 

Tutustu suuren juoksumatto valikoimaamme