Miten valita levytanko

Kuinka valitsen itselleni sopivan levytangon?

Ilman levytankoja ei voi puhua kunnollisesta kuntosalista – oli kyseessä sitten kaupallinen, yrityksen tai kotikuntosali. Levytanko on voimaharjoitteluun tarkoitettu harjoitusväline. Se on pitkä, suora tai muotoiltu metallitanko, joiden paksumpiin päihin lastataan levypainoja. Levytankojen käyttäminen mahdollistaa isojen kuormien nostamisen turvallisemmin verrattuna vaikkapa käsipainoihin, sillä liikerataa on helpompi hallita, kun harjoittelussa käytetään yleensä molempia käsiä painon jakautuessa tasaisesti tangolle. Levytankojen käyttö kehittää lihasvoimaa (maksimivoimaa, nopeusvoimaa, lihaskestävyyttä), koordinaatiota ja lihasten yhteistyötä sekä harjoituksesta riippuen myös verenkierto- ja hengityselimistöä.

Levytankoja on paljon erilaisia ja vaikka ne näyttävätkin pitkälti samanlaisilta, on niissä eroja, jotka kannattaa ottaa huomioon valintaa tehdessä. Levytankoja on eri painoisia, kokoisia, muotoisia ja eri materiaaleista valmistettuja. Toinen tanko soveltuu johonkin käyttötarkoitukseen paremmin kuin toinen. Mutta mikä tanko sopisi sinulle parhaiten? Alla olevan informaation perusteella voit helpottaa ostopäätöstäsi.

Valintaoppaan sisältö:

  1. Levytangon valinta
  2. Erilaiset levytangot
  3. Paino
  4. Kestävyys & materiaalit
  5. Kaulus & laakerointi
  6. Karhennus
  7. Tila & säilytys
  8. Levytangon hinta

Levytangon valinta

Erilaisiin käyttötarkoituksiin sopivat ominaisuuksiltaan erilaiset levytangot. Mieti siis ensin, mihin tarkoitukseen levytanko tulee ja mihin sitä käytät? Jos harrastat painonnostoa, niin kunnon painonnostotanko on selkeä valinta. Jos taas tanko tukee voimannostoon, siihen soveltuu voimannostotanko. Jos taas käytät sitä yleisesti voimaharjoitteluun, niin voit valita joustavammin sen itsellesi tärkeiden kriteerien perusteella.


Erilaiset levytankotyypit ja niiden mitat

Tankoja on painonnostoon ja voimannostoon tarkoitettuja tankoja sekä niiden yhdistelmiä eli ”kaksoismerkittyjä” yleistankoja, joita kutsutaan myös hybriditangoiksi. Niiden lisäksi on olemassa olympiatankoja, kevyempiä tankoja ja muita erikoistankoja.

Painonnostotangot (IWF)

Painonnosto on olympialaji, jossa kilpailulajeina ovat tempaus ja työntö. Liikkeissä korostuvat räjähtävä voima, maksimivoima ja tekniikka. Painonnoston IWF-standardien (international weightlifting federation) mukaan valmistettujen painonnostotankojen mitat ovat seuraavat.

 

Painonnostotangon mitat miehille

Tekniset tiedot miehille:

- Tangon ja lukkojen yhteispaino: 25 kg (tanko 20 kg + lukot 5 kg)
- Kokonaispituus: 2,2 m
- Otepinnan leveys: 1,31 m
- Päiden pituus: 40-41,5 cm
- Tangon otepaksuus: 28 mm
- Päiden halkaisija: 50 mm
- Otemerkkien leveys 91 cm
- Kaksi otekohtaa = 44,5 cm pituiset karhennetut alueet jossa 19,5 sentin kohdalla 0,5 cm karhentamaton kohta.
- 12 cm pituinen keskikarhennus

 

Painonnostotanko mitat naisille

Tekniset tiedot naisille:

- Tangon ja lukkojen yhteispaino: 20 kg (tanko 15 kg + lukot 5 kg)
- Kokonaispituus: 2,01 m
- Otepinnan leveys: 1,31 m
- Päiden pituus: 32 cm
- Tangon otepaksuus: 25 mm
- Päiden halkaisija: 50 mm
- Otemerkkien leveys 91 cm
- Kaksi otekohtaa = 44,5 cm pituiset karhennetut alueet jossa 19,5 sentin kohdalla 0,5 cm karhentamaton kohta.

Standardien mukaan valmistetuissa painonnostotangoissa toleranssi on pieni, -0,05 % - +0,1 %. Painonnostotanko on elastisempi kuin perus voimannostotanko, mikä saa aikaan ”piiskaa” (whip), mitä painonnostoliikkeissä tarvitaan. Sen ansiosta tanko myös kestää paremmin tiputtamista maahan. Painonnostotangon on lisäksi hyvä liikkua herkästi suhteessa päähän ja painoihin, joten laakerien tulee olla sulavat ja hyvin pyörivät. Tämä parantaa tekniikkaa ja ehkäisee loukkaantumisia. Harjoittelutangoissa ei ole yhtä tuntuvaa karhennusta kuin kilpailuun tarkoitetuissa painonnostotangoissa.

Monissa harjoittelutangoissa ei ole myöskään keskikarhennusta, sillä se yleensä haittaa suoritusta raapien rintaa ja kaulaa vedoissa. Miesten virallisissa IWF-standardien mukaan valmistetuissa tangoissa on keskikarhennus, mutta se ei ole yleensä niin voimakas kuin voimanostotangoissa. Naisten ja nuorten tankoversioita näkee käytännössä lähinnä painonnostoon erikoistuneissa harjoittelupaikoissa. Mitä enemmän räjähtäviä liikkeitä isoilla kuormilla ja vaihtelevilla liikeradoilla teet, sitä laadukkaampi tangon on oltava.

Voimannostotangot (IPF)

Voimanosto on voimailulaji, jonka kolme nostomuotoa ovat jalkakyykky, penkkipunnerrus ja maastaveto. Painonnostoon verrattuna liikkeet ovat hitaampia ja niissä korostuu puhdas voima. IPF-standardien (international powerlifting federation) mukaan valmistettujen voimanostotankojen mitat ovat seuraavat:

 

Voimannostotankojen mitat

- Tangon ja lukkojen yhteispaino: 25 kg (tanko 20 kg + lukot 5 kg)
- Kokonaispituus: 2,2 m
- Otepinnan leveys: 1,31-1,32 m
- Päiden pituus: 41,5 cm
- Tangon otepaksuus: 28-29 mm
- Päiden halkaisija: 50-52 mm
- Otemerkkien leveys 81 cm

Voimanostotagot ovat painonnostotankoihin verrattuna jäykempiä ja niissä ei ole yhtä paljon piiskaefektiä (whip), koska liikkeet suoritetaan hitaasti voimaan keskittyen. Nekin kuitenkin joustavat hieman raskaalla kuormalla. Karhennus on myös voimakkaampi/syvempi, jotta ote pysyy paremmin. Keskikarhennus auttaa varsinkin kyykyissä pitämään tangon paikoillaan. Jos voimanostotanko ei ole tehty IPF-standardien mukaan, tangon paksuus voi olla 29 – 32 mm, mikä tuntuu mukavammalta ja vakaammalta penkkipunnerruksessa ja kyykyissä. Se lisää myös tangon kestävyyttä. Voimannostotangoissa käytetään yleensä teräksistä tai messinkistä holkkilaakeria, mikä mahdollistaa vähän päiden ja painojen pyörimistä.

Jos et harrasta voimanostoa tai tarvitse sen tasoista tankoa, voi hommata kyykkyyn, penkkipunnerrukseen tai maastavetoon soveltuvan tangon. Jotkin maastavetotangot ovat taipuisia ja pidempiä, jolloin liikkeen alussa tanko taipuu, mutta painot pysyvät vielä hetken maassa.

Hybriditangot

Hybriditangoissa on molempien levytankojen elementtejä, koska voimailuharrastajat haluavat tietysti usein treenata monia eri liikkeitä. Siksi monissa hybriditangoissa on sekä painonnoston että voimannoston mukaiset otemerkit 81 cm ja 91 cm kohdalla, eli ne ovat ”kaksoismerkittyjä” tankoja. Niissä voi olla tangosta riippuen hieman “piiskaa” ja tanko voi pyöriä sulavasti laakeroinnin ansiosta. Yhdistelmätangot ovat suosittuja esimerkiksi yleisillä kuntosaleilla, sillä ne ovat hieman edullisempia kuin painonnosto- tai voimanostotangot, sekä soveltuvat useamman käyttäjän tarpeisiin. Perus voimaharjoitteluun tämäntyyppiset tangot ovat hyviä, mutta jos olet esimerkiksi kehonrakentaja ja kyykkäät todella isolla kuormalla, ei hybridi- tai painonnostotangon ”piiska” välttämättä ole mieleesi ja silloin kannattaa hommata voimanostotanko.

Olympic tangot

Olympia-tangot eroavat muista levytangoista siinä, että ne ovat painavampia ja pidempiä kuin ”normaalit” levytangot. Ne ovat myös kestävämpiä ja niihin voi ladata enemmän painoja. Nämä ovat suosittuja tankoja kunto- ja liikuntakeskuksissa sekä yritysten kuntosaleilla. Olympiatanko on myös laatutietoinen valinta kotikuntosalille!

Jotkin olympiatangot ovat yli kaksimetrisiä ja 20-kiloisia, mutta pituus vaihtelee monesti 1,5 – 1,8 metrin ja paino 10 – 15 kilon välillä. Tangot kestävät yleensä 220 – 680 kiloa kuormaa ja tangon paksuus on noin 25 – 28 cm. Tangon päissä on noin 50 mm kaulukset, johon sopivat standardit 50 mm levypainot. Tanko pääsee pyörimään laakeroinnin ansiosta, mikä vähentää levypainojen aiheuttamaa vääntömomenttia, parantaen otetta ja vähentäen käsiin ja olkapäihin kohdistuvaa painetta. Olympiatanjoka on sekä suoria että esimerkiksi kulmatankoversioita.

Muut tangot

Muut tangot ovat kevyempiä, lyhyempiä ja eivät kestä yhtä paljon kuormaa kuin edelliset vaihtoehdot. Tangon halkaisija on yleensä koko pituudelta noin 25 cm, eikä tangossa ole pyöriviä kauluksia eikä näin ollen laakerointia. Koska tangot ovat kevyitä, kannattaa olla varovainen levypainoja lastattaessa, ettei tanko kallistu ja putoa maahan. Tämäntyyppiset tangot sopivat kotikäyttöön ja ei kovin raskaaseen voimaharjoitteluun. Kevyempiä tankoja on hyvä olla myös kuntosaleilla alueella, missä on muita vapaita painoja.

Muita tankoja ovat mm. käsipainotanko, hauis- eli kulmatanko ja ojentajatanko. Käsipainotanko on nimensä mukaan käsipaino, jolla voi treenata monipuolisesta koko kroppaa painoja vaihdellen. Hauistanko on ns. mutkalla, jolla on helpompi treenata hauiksia ja tehdä vaikkapa olkapääliikkeitä. Tanko painaa yleensä 7 – 10 kg. ”Ojentajatanko” taas on hieman painavampi, noin 12-kiloinen tanko, joka on ergonominen ja tehokas tapa saada voimakkaat ja lihaksikkaat ojentajat.

Lisäksi on olemassa CrossFit-tankoja, jotka ovat hybridi- sekä painon- ja voimanostotankoja lyhyempiä, vajaa 1,8 m pitkiä. Se mahdollistaa kilpailijoiden suorittaa liikkeet pienemmässä, usein rajallisessa tilassa. Kauluksiin ei yleensä mahdu yhtä paljon levypainoja ja voi joskus olla vaikea löytää sopivaa telinettä näitä tankoja varten.


Levytangon paino

Levytankojen paino vaihtelee paljon: käsipainoille tarkoitetusta parikiloisesta tangosta 20-kiloisiin painonnosto- tai voimanostotankoihin. Monet voimaharjoitteluun tarkoitetut laadukkaat tangot kuntosaleilla ja liikuntakeskuksissa painavat 20 kg, mutta esimerkiksi nuorten ja naisten harjoitteluun tarkoitetut tangot ovat kevyempiä. Hauistanko ja ojentajatanko ovat yleensä 7 – 10 kg sekä muiden levytankojen paino vaihtelee 10 – 15 kilon välillä. CrossFit-tangot painavat yleensä 10 – 20 kiloa.


Kestävyys ja materiaali

Levytangot on yleensä valmistettu teräksestä. Materiaalina on jokin erikoisteräs kuten jousiteräs ja seosteräs. Valmistuksen laatu vaihtelee. Tangon kestävyyteen vaikuttavat myös tangolle tehdyt lämpökäsittelyt ja viimeistely.

Monet levytangot ovat päällystetty kromilla, oksidilla tai sinkillä. Kromipintakäsittely on ohut ja kova sekä turvallinen, mutta ei täysin ruosteenkestävä. Se lisää tangon kestävyyttä, eikä sitä tarvitse huoltaa paljon. Se voi kuitenkin olla hieman liukkaampi eikä tankoon saa yhtä hyvää tuntumaa sinkki- ja oksidipäällysteisiin verrattuna. Kromikäsittelyä käytetään etenkin voimanostotangoissa. Sinkkipäällystys on kohtalaisen ruosteenkestävä, mutta ajan kuluessa voi kulua muihin viimeistelyihin verrattuna. Oksidikäsittely värjää tangon kemikaaleilla mustaksi ja se öljytään päältä. Tällainen käsittely mahdollistaa hyvän tuntuman tankoon ja suojaa hapettumiselta, mutta vaatii ylläpitoa, ettei tanko kostu ja ruostu. Ruostumaton teräs on laadukas pintakäsittely, mutta se on kallis sekä se vaatii myös asianmukaista käsittelyä. Mekaaninen tai manuaalinen tangon puhdistus ei vahingoita pintaa, ainoastaan erityisen kosteissa ja suolaisissa olosuhteissa sekin voi ruostua.

Painonnostotangot ovat joustavampia ja elastisempia kuin voimanostotangot, jotka taas ovat jäykempiä. Painonnostotangoissa täytyy olla ”piiskasefektiä”, koska liikkeissä on heijausliikettä, joka edesauttaa teknistä suoriutumista. Eli tanko taipuu suuren paineen vaikutuksesta ja palautuu sitten takaisin suoraksi. Tanko ikään kuin ponnahtelee liikkeen aikana suurilla kuormilla. Sopivasti joustava tanko tekee harjoittelusta selvästi miellyttävämpää.

On tärkeää tietää, miten paljon tanko kestää painetta ja miten paljon siihen voi ladata painoja. Levytankojen valmistajat mittaavat tankojen vetolujuutta (ultimate tensile strength) PSI-arvolla (pounds per square inch), eli kuinka paljon materiaali kestää painetta ennen hajoamista. Kaikkia yli 150 000 – 185 000 PSI:n levytankoja pidetään hyvälaatuisia. Lujat materiaalit ovat jäykkiä, mutta mahdollisesti myös hauraita. Tangon rikkoutumisen lisäksi kestävyyteen vaikuttaa tangon myötöraja, eli missä pisteessä tanko taipuu niin, että se muuttaa muotoaan pysyvästi.

Tietenkin oleellista on tietää, paljonko kuormaa tanko kestää. IPF- ja IWF-hyväksytyissä tangoissa kauluksen pituus määrittää kuormaa. Kilpavoimanostossa levypainot ovat ohuita, joten kuormaa voi kasvattaa paljon verrattuna valurautaisiin tai bumper-levypainoihin painonnostossa. Normaaleissa levytangoissa (ilman kaulusta) ja erikoismuotoilluissa tangoissa kapasiteetti on normaalisti 100 - 150 kg. Olympiatangoissa levypainojen kapasiteetti vaihtelee 140 - 350 kilon välillä ja parempilaatuisia olympiatankoja on 700 kiloon asti. Painonnosto- ja voimanostotangot sekä hybriditangot kestävät myös sen yli. Parhaimpia verkkokaupassamme myytäviä tankoja on testattu vajaalla 1000 kilolla.


Levytangon laakerointi ja kaulus

Kaulus ja laakerointi

Levytangon päissä on usein kaulukset. Jos tangon ja kauluksen välissä ei käytetä laakerointia, tangon päällä oleva kaulus ei pyöri riittävästi sekä aiheuttaa kitkaa ja kulumista. Laakeroinnin tyyppi ja laatu määrittää, että miten herkästi tanko pyörii. Kuten aiemmin painonnostotankojen kohdalla jo mainittiin, niissä sulava ja herkkä pyöriminen parantaa liikkeiden tekniikkaa ja suoritusta sekä ehkäisee loukkaantumisia.

Laakerointi tehdään yleensä joko liukulaakeroinnilla holkeilla tai käytetään pallo-, rulla-, paine- tai neulalaakereita. Kaikki tekevät pyörimisestä herkempää ja poistavat kitkaa. Holkit ovat yleensä valmistettu joko messingistä tai pronssista ja ne ovat yleisesti ottaen laakereita edullisempia. Holkit sopivat parhaiten voimanostotankoihin, sillä niissä tangon ei juurikaan tarvitse pyöriä. Esimerkiksi maastavedossa ja penkkipunnerruksessa liikerata on suora, jolloin laakeroinnilla ei ole suurta merkitystä. Holkeissa ei ole liikkuvia osia ja ne yleensä ovat kestävämpiä kuin laakerit. Hyvä holkki on kuitenkin parempi kuin huonolaatuinen laakeri (esim. pallolaakeri) ja mahdollistaa myös tangon pyörimisen.

Laakereista pallolaakerointi on edullisin laakerointivaihtoehto ja neulalaakerointi kallein. Neulalaakerit ovat pitkäikäisiä, kestävät suuria kuormia ja pyörivät erittäin hyvin. Neulalaakereihin on yhdistetty yleensä myös holkki. Neulalaakeroinnista on eniten hyötyä ammattitason ja raskaita kuormia nostaville painonnostajille, sillä kaulusten tulee pyöriä herkästi, mikä tangon joustavuuden ohella edistää hyvää nostotekniikkaa sekä vähentää ranteisiin ja käsivarsiin kohdistuvaa painetta.

Tangon päistä voi olla mahdollista päästä huoltamaan laakereita. Holkkeja voi ja kannattaa ainakin öljytä välillä. Jotkin laakerit ovat huoltovapaita, jolloin päätä ei välttämättä saa auki.


levytankojen karhennus

Karhennus

Levytangon karhennuksella on merkitystä nostokokemuksen kannalta ja se auttaa osaltaan löytämään tangon keskiosan. Karhennus auttaa paremman otteen saamisessa, ja varsinkin voimanostossa esimerkiksi maastavedossa se saattaa vähentää kalkin lisäämisen tarvetta. Liian terävä karhennus voi tuntua kuitenkin ikävältä käsissä ja raapia tietyntyyppisissä liikkeissä.

Painonnosto- ja voimannostotankojen karhennuksessa on eroja. Voimakas karhennus etenkin voimanostotangoissa on yleensä harvempi mutta syvä ja terävä. Lievempi karhennus on esimerkiksi painonnostotangoissa ja muissa tangoissa. Voimannostotangoissa on karhennus myös tangon keskiosassa, mutta monissa muissa tangoissa sitä ei ole. Myös miesten IWF-standardien mukaan valmistetuissa tangoissa on keskikarhennus, mutta se on nykyään aika turha, sillä tempauksessa ja työnnössä ei sitä tarvittaisi, vaan päinvastoin voi raapia rintaa ja kaulaa. Voimanostossa keskikarhennus auttaa kyykyssä pitämään tangon paikoillaan. Otealueen merkit ovat voimanostotangoissa 81 cm ja painonnostotangoissa 91 cm kohdalla, mikä ohjaa käyttäjää sijoittamaan kädet oikeaan kohtaan tankoa.

Lisäksi karhennusta on standardien lisäksi olemassa erityyppistä ja -mittaista tangosta riippuen. Jossakin keskikarhennus voi olla suurempi (soveltuu isompikokoisille ja kyykkyyn) tai karhennukset voivat jatkua hieman lähemmäksi keskikohtaa, jolloin kapeammalta saa kiinni tehokkaammin. Jos on pienet kädet, niin syvempi karhennus auttaa saamaan paremman otteen.


Tila ja säilytys

Levytanko on painava ja pitkä. Se on kuitenkin kotioloissa omalla kuntosalilla helppo säilyttää jopa lattialla. Jonkinlaisen telineen hankkiminen on silti suositeltavaa turvallisuus- ja ergonomiasyistä. Telinevalinta riippuu käyttötarkoituksesta. Jossain tapauksessa se on CrossFit -teline, toisessa penkkipunnerrusteline. Jos tankoja käyttää moneen tarkoitukseen ja niitä on erilaisia, on telineitä ja häkkejä, joihin saa useamman tangon kerrallaan. Kuntosaleilla ja liikuntakeskuksissa levytangoille on useita säilytyspaikkoja niiden ensisijaisen käyttötarkoituksen mukaan.


Levytankojen hinta

Levytangon hinnat vaihtelevat. Alla on hieman jaoteltu erilaisten levytankojen hintoja kategorioihin. Muistathan, että merkkien välillä on eroja ja tankojen ominaisuudet (laakerointi, tangon pituus, paino ja kestävyys) vaikuttavat suuresti hintaan.

Laadukkaat painonnosto- ja voimanostotangot:

Todella vaativaan käyttöön esimerkiksi ammattilaisvoimanostajille tai painonnostajille tarkoitetut laadukkaimmat levytangot maksavat monia satoja euroja. Laadukas levytanko kestää normaalissa käytössä useita vuosia, joten se on jopa elinikäinen investointi. Voimanostoon laadukkaan tangon saa noin 300 – 500 € summalla. Laadukkaat painonnostotangot taas maksavat hieman enemmän, noin 500 – 700 euroa.

Olympiatangot ja hybriditangot

Hyvätasoiset hybriditangot maksavat

Olympiaversioina levytangot kustantavat 100 – 400 euroa. Olympia kulmatangot ja 15-kiloiset tangot ovat edullisimmasta päästä.

Muut tangot

Muiden tankojen hinta vaihtelee paljon. Riippuu, mikä malli on kyseessä: normaali levytanko vai hauistanko? Käsipainotangon saa noin 10 eurosta ylöspäin. Kulmatangot ja muut tangot ovat noin 30 – 100 euroa.

Jos sinun ei ole pakko hommata tiettyjen standardien mukaista tankoa, niin valitse tanko omien henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Tietyntyyppinen karhennus, tangon joustavuus ja laakerointi voivat olla ratkaisevia tekijöitä hinnan ohella. Nyt kun perusasiat ovat selvillä, voit valita omaan tarkoitukseesi sopivimman levytangon!


Siirry levytankoihin tästä >


 

 

Katso kaikki levytangot

Rajaa tuotteita
Sulje rajaukset