Katso kaikki kuntosalitarvikkeet >


Treenihanskat -  mukavuutta ja pitoa treeniin

Mikä on todella helppo tapa vaikuttaa treenin tuloksellisuuteen ja omaan suorituskykyyn voimaharjoittelussa? Erinomaiset salihanskat tietysti! Treenihanskat sopivat erityisesti painonnostajille, voimaharjoittelijoille, fittnesharrastajille ja säännöllisesti kuntosalilla kävijöille.

Sen lisäksi että treenihanskat parantavat suoritusta, ne myös suojaavat käsiä hiertymiltä, kovettumilta ja kolhuilta, lisäävät pitoa ja treenimukavuutta, edistävät hygieniaa, sekä jotkin hanskat tukevat lisäksi rannetta. Kovassa kuormituksessa, jossa tehdään paljon käsillä, kuten tavoitteellisessa kuntosaliharjoittelussa, hanskat ovat siis enemmän kuin tarpeen. Myös aerobisissa laitteissa ja nyrkkeilysäkkiä hakatessa tarvitaan hanskoja. Treenihanskoja voi tietysti käyttää myös muissa liikuntalajeissa, missä haluaa suojaa ja pitoa käsiin.

Monella on taatusti ollut vaikeuksia löytää sopivia hanskoja, jotka ihan oikeasti pitäisivät ja ehkäisisivät rakkoja ja kovettumia. Voi olla, että olet valinnut itsellesi vääränlaiset tai vääränkokoiset hanskat tarpeisiisi nähden. Toiset taas eivät välttämättä ole hommanneet vielä ensimmäisiäkään treenihanskoja. Oletko kenties huomannut, että ote lipsuu roikkuessa tai et saa kunnon tuntumaa tangosta, käsipainoista tai vaikkapa köydestä? Treenihanskat tekevät erilaisista veto- ja työntöliikkeistä miellyttävämpiä ja tehokkaampia.

Millaiset ovat hyvät treenihanskat?

Eri treenihanskoilla on erilaisia vahvuuksia. Niiden ominaisuudet kuten kestävyys, pito, joustavuus, hengittävyys, tuki ja pehmusteen määrä vaihtelevat. Se, minkälaiset treenihanskat sopivat kellekin, riippuu lajin asettamista vaatimuksista, omasta kuntoiluaktiivisuudesta, muista harjoitustarpeista ja mieltymyksistä. Toiset arvostavat enemmän pehmeyttä, toiset pitoa. Yleisesti mitä enemmän treenaat, sitä enemmän tukea ja pehmeyttä kätesi tarvitsevat. Todella kovaan treeniin sopivat parhaiten hyvin hengittävät aidot nahkahanskat, joissa on kunnon pehmuste ja rannetuki. Jos taas et treenaa niin intensiivisesti, niin kevyemmät hanskat soveltuvat myös harjoittelun tueksi.

Useimmat hanskat ovat sormenpäistä auki suojaten kämmeniä, ranteita ja sormien alaosaa. Joissakin malleissa hanska ylettyy vain hieman sormiin, joissakin puoleenväliin ja joissakin pidemmälle sormeen. Uusien hanskojen tulisi olla mukavat, mutta melko tiukat, jotka sitten muotoutuvat ja löystyvät hieman käytössä. Niiden ei kuitenkaan koskaan pitäisi aiheuttaa kipua, olla epämukavat tai haitata suoritusta. Sormien pitäisi liikkua vaivattomasti. Usein jos hanskat tuntuvat huonolta, ne ovat vääränkokoiset. Treenihanskoissa on yleensä erikseen sekä miesten että naisten koot, sillä eri sukupuolella on hieman erikokoiset ja -malliset kädet.
Pehmusteen määrä kannattaa miettiä sen mukaan, mitä kuvittelet tarvitsevasi omassa harjoittelussa. Mieti, miten raskasta treenisi on. Hanskan joustavuus auttaa kämmentä ja sormia taipumaan helposti, mikä helpottaa hyvän otteen saamista. Jos haluat treenihanskoiltasi tukea, niin sen kannattaa tukea rannetta ja kämmentä mahdollisimman luonnollisella tavalla. Näin oikea suoritustekniikka ja asento pysyvät yllä treenin aikana.

Pito on erittäin oleellinen hyviä treenihanskoja määrittävä tekijä. Kämmenen ja sormen alueella tulee olla tarpeeksi pitävää materiaalia, kuitenkin estäen samalla myös hiertymien muodostumista. Nahkaiset ja kumiset osat pitävät yleisesti ottaen parhaiten kaikilla pinnoilla ja ovat kestäviä.
Hyvistä hanskoista kannattaa pitää myös hyvää huolta. Niitä tulee säilyttää kuivassa eikä suorassa auringonvalossa. Aika ajoin ne on hyvä pestä pyykinpesuaineella, mikä poistaa hien aiheuttaman suolan ja mineraalit sekä bakteerit.

Älä siis lyö hanskoja tiskiin, jos treeni ei suju, vaan hommaa suorituskykyä parantavat ja itsellesi hyvin istuvat salihanskat! Valikoimassamme on erilaisia malleja sekä miehille että naisille!