Miten valita jumppapallo?

Miten valitsen sopivan jumppapallon?

Oletko hämmentynyt, miten paljon jumppapalloja on verkkokauppojen ja myymälöiden valikoimissa? Mietitkö esimerkiksi, onko pyöreällä ja ovaalilla pallolla jotain oleellista eroa tai onko jumppapallon koolla ylipäätään väliä? Oletko hommaamassa jumppapalloa tehdäksesi kuntouttavia ja huoltavia liikkeitä vai kroppaa kunnolla kuormittavia treenejä? Ehkä jumppapallo onkin tulossa ergonomiseksi toimistotuoliksi? Tai kenties ryhmäliikuntaan?

Jumppapallo soveltuu monenlaiseen harjoitteluun ja sillä on erittäin nivelystävällistä treenata. Koko vartalon tasapaino-, lihasvoima- ja venyttelyharjoitteita sekä etenkin keskivartalon syviä lihaksia kuormittavia liikkeitä voi tehdä jumppapallon avulla. Mutta mikä olisi juuri sinulle sopivin pallo ja mitä olisi hyvä ottaa huomioon?
Alle on kerätty ohjeita oikeanlaisen jumppapallon valintaan. Lue vinkit, niin tiedät, millainen jumppapallo soveltuu juuri sinun tarpeisiisi.

Valintaoppaan sisältö:

  1. Hyvä tietää
  2. Ympäristöystävällisyys
  3. Jumppapallon hinta
  4. Pallon täyttäminen & huolto
  5. Käyttötarkoitus
  6. Muuta huomioitavaa

jumppapallon valintaopas koon valinta

Hyvä tietää jumppapalloa hankkiessa

Jumppapallo ei tarvitse paljon tilaa, mutta sitä ei voi kovin hyvin varastoida, sillä ilman tyhjentäminen pallosta käyttökertojen välillä ei ole järkevä ratkaisu. Niinpä mieti, missä huoneessa aiot jumppapallolla treenata ja mihin aiot laittaa sen odottamaan seuraavaa harjoituskertaa. Jätätkö sen paikoilleen vai haluatko sen pois silmistä esimerkiksi varastohuoneeseen? Kaikki pallot vievät suunnilleen saman verran tilaa, joten niiden kokoerot tuskin muodostuvat kynnyskysymykseksi.

Koko

Koko on suurin jumppapallon hankintaan liittyvä tekijä. Yleinen ohje jumppapallon hankkimiseen on tehty käyttäjän pituuden mukaan. Mitä pidempi käyttäjä, sitä suurempi pallon halkaisijan tulisi olla. Alla on ohjeellinen taulukko valintaa helpottamaan.

Käyttäjän pituus / Jumppapallon halkaisija:

Alle 150 cm -> 45 cm
150 – 170 cm -> 55 cm
170 – 185 cm -> 65 cm
185 – 200 cm -> 75 cm
yli 200 cm -> 85 cm

Useimmille suomalaisille sopii joko 55 cm, 65 cm tai 75 cm kokoinen jumppapallo. Hyvä nyrkkisääntö on, että polvien tulisi jäädä 90 asteen kulmaan. Ilmaa voi myös hieman päästää ylös, jos pallo istuessa pallo tuntuu liian korkealta. Työtuoliksi soveltuu yleensä hieman suurempi pallo kuin jumppatarkoitukseen.

Myös käyttäjäpaino on hyvä ottaa huomioon jumppapalloa ostaessa. Oletko isokokoinen ja painosi on pituuteesi suhteutettuna suuri? Tällöin on järkevä hyvä valita isompikokoinen jumppapallo. Suuremman painon vuoksi pallo lytistyy enemmän sen päälle istuttaessa.

Katso kaikki 55cm jumppapallot >
Katso kaikki 65cm jumppapallot >
Katso kaikki 75cm jumppapallot >

Kestävyys ja materiaali

Jumppapallo on tehty painetta kestävästä materiaalista, jonka sisällä on ilmaa. Jos aiot käyttää jumppapalloa säännöllisesti, on parempi valita laadukkaampi jumppapallo, joka on kestävä ja pitkäikäinen. Varsinkin jos pallo on käytössä sekä työtuolina että kuntoiluvälineenä, niin on järkevää satsata parempaan jumppapalloon. Siitä on sinulle iloa vuosiksi, ellei vuosikymmeniksi eteenpäin! Ammattikäyttöön ja kuntosaleille kannattaa myös aina valita kestävä ja laadukas fitnesspallo.

Mitä sileämpi pinta jumppapallossa on, sitä helpommin sen päällä luisuu. Esimerkiksi kovassa treenissä hikoillessa on hieman suurempi riski pudota lattialle pallolta, jos pinta on hyvin sileä ja liukas. Kannattaa myös huomioida, millainen lattia tulee olemaan kosketuksissa jumppapallon kanssa. Jos lattiakin on kovin liukas, pallo lähtee alta helpommin.
Pitävämpi materiaali estää luisumista. Pieni kuviointi lisää myös pitoa. Yleisin valmistusmateriaali on PVC. Muita materiaaleja on TPE, polymer ja muut erityisesti valmistetut materiaalit. Maksimikäyttäjäpainot vaihtelevat yleensä 100 – 350 kilon välillä. Myös pallojen paksuus ja pinnoitteen käyttö vaihtelevat, mikä selittää osin eroja siinä, miten paljon ne kestävät painoa.
Joissakin jumppapalloissa on käytetty valmistuksessa sellaista teknologiaa, joka estää pallon räjähtämisen, mikä tekee siitä erittäin kestävän ja turvallisen käyttää. Todella suureen paineenkaan alla ne eivät räjähdä, vaan ilmaa lähtee hitaasti pois. Kestävimmän jumppapallon on testattu kestävän 1000 kiloa staattista painetta. (LINKKI) Näin ollen burst-resistant tai anti-burst jumppapalloja voivat käyttää turvallisesti painavammatkin ihmiset. Myös lapsiperheissä ja lemmikkikotitalouksissa kestävämmät pallot ovat turvallisempia ja pitkäikäisempiä. Kun jumppapallo on valmistettu tällaista tekniikkaa käyttäen, ehkäisee se myös hitaita ilmavuotoja normaalissa käytössä.


Ympäristöystävällisyys

Yleensä jumppapallot on valmistettu PVC-materiaalista. Kannattaa tarkistaa, onko jumppapallo tällöin ftalaattivapaa. Palloja valmistetaan myös ympäristöystävällisestä TPE-materiaalista. Lisäksi on lääketieteellisesti valmistettua materiaalia, joka on lateksi-, ftalaatti -, lyijy- ja BPA-vapaa.


Jumppapallon hinta

Jumppapallon hinnat vaihtelevat 19 – 50 euron välillä. Anti-Burst -teknologialla varustetut laadukkaammat jumppapallot ovat hieman kalliimpia, mutta kestävät taatusti käytössä. Myös kuviointi/kuvat ja erikoisempi väritys nostavat hintaa.


Pallon täyttäminen ja huolto

Kun hommaat jumppapallon, sinun tulee täyttää se ennen käyttöä. Yleensä mukana tulee mekaaninen käsipumppu, mutta kannattaa varmistua siitä. Jumppapallon voi täyttää myös muunlaisella, esimerkiksi automaattisella pumpulla.
Ihanteellisinta on, että täytät pallon niin, että pumppaat sen ensin 80 % täyteen. Anna sen olla vuorokauden ja täytä sitten täyteen mittaansa. Älä käytä palloa vielä siinä välissä. Näin jumppapallo venyy ja voidaan varmistua siitä, että se yltää oikeaan kokoonsa ja muotoonsa. Voit käyttää apuna mittaa, jonka avulla mittaat halkaisijan pituisen matkan lattiasta seinää pitkin ylös. Kun pallo on täytetty merkkiin saakka, se on täyteen pumpattu.

Muista, että kun päästät ilmaan jumppapallosta, se menettää ilman tuomaa painetta. Löysemmällä pallolla on helpompi harjoitella, koska siitä tulee vakaampi. Sen selittää suurempi kontaktipinta-ala vartalon ja pallon välillä. Jos siis kaipaat helpotusta treeniin, etenkin tasapainoa vaativiin harjoitteisiin, voit hieman tyhjentää jumppapalloa. Toisaalta silloin liikkeet eivät ole yhtä tehokkaita. Eli jos kaipaat haastetta, niin pidä pallo pinkeänä ja kontaktialue pienempänä. Silloin tasapainon yläpito vaikeutuu ja liikkeen suorittamiseen tarvitaan enemmän lihasten yhteistyötä.
Jumppapallo menettää ilmaa ajan saatossa, sillä pallo venyy käytössä. Siksi on hyvä pumpata jumppapalloon ajoittain lisää ilmaa. Muista myös puhdistaa se säännöllisesti vedellä tai miedolla pesuaineella ja pehmeällä liinalla. Älä käsittele jumppapalloa kemikaaleilla tai karkeilla pinnoilla, sillä pallon pinta voi vahingoittua.


Mihin tarkoitukseen jumppapallo tulee?

Jumppapallon valintaopas

Vaatimukset treeniin

Jumppapallo on mukavantuntuinen harjoittelualusta, olit sen päällä miten päin tahansa. Sillä saa tehtyä monipuolisesti erilaisia liikkeitä asentoja ja kulmia muunnellen. Se sopiikin hyvin ihmisille, joilla luut ja nivelet tai selkä kipeytyvät helposti.
Jumppapallo haastaa vartaloa pysymään tasapainossa liikettä suoritettaessa. Koska pallo on epästabiili, sen päällä pysyminen ja asennon kontrollointi on haasteellista. Varsinkin kokonaisvaltaisessa ja haastavassa liikkeessä moni lihas joutuu töihin samanaikaisesti, mikä vaikeuttaa asennon säilyttämistä ja kehittää monipuolisesti lihasvoimaa ja tasapainoa. Asentoa tukevat, syvät vatsa- ja selkälihakset, ovat paljon käytössä.

Yleisohjeen mukaan valittu koko pitäisi olla hyvä jumppapallolla harjoitteluun. Liian pieni jumppapallo ei tavallisesti haittaa kuntoilussa, vaan tekee harjoittelusta jopa mukavamman tuntuista. Kuitenkin jos kärsit selkävaivoista tai sinulla on muuhun kroppaan nähden pitkät jalat, saatat tarvita isompikokoisen jumppapallon.
Jumppapallolla treenatessa on otettava huomioon, että äärimmilleen pumpatun pallon päällä on vaikea pysyä ja harjoittelu on vaikeaa. Eli jos et varta vasten halua haastaa tasapainoasi, kannattaa palloon jättää vähän varaa. Kuitenkin liian vähän täytetty pallo ei anna tarpeeksi haastetta harjoitteluun. 

Venyttelyyn ja kuntoutukseen

Venyttelykin onnistuu mukavasti jumppapallon avulla sekä palloa voi käyttää myös joogassa. Jumppapallo syventää monia venytyksiä, ja joogassa se taas voi auttaa vaikeiden asentojen ylläpidossa. Näihin tarkoituksiin voit valita myös hieman isomman jumppapallon, etteivät harjoitteet olisi liian helppoja.
Ovaalipalloa eli pähkinäpalloa käytetään kuntoiluun ja kuntoutukseen. Ovaalipallo on turvallisempi jumppaväline varsinkin ikääntyneille ja selkäongelmaisille. Ovaalipallo on hieman perus jumppapalloa matalampi. Niissä ei ole valinnanvaraa yhtä paljon, vaan malleja on vain pari kappaletta.

Istumiseen tai työtuoliksi

Jumppapallo on todella hyvä ja selkäystävällinen vaihtoehto työtuoliksi. Se pakottaa syvät asentoa tukevat keskivartalon lihakset töihin, mikä suojaa alaselkää ja pitää yllä hyvää ryhtiä. Muista kiinnittää huomiota myös yläselän ryhdikkääseen asentoon. Kuitenkin koko päivän jumppapallolla istuminen voi olla liian rankkaa, joten seiso tai istu jollakin muulla tuolilla välillä sekä muista venytellä työpäivän aikana.
Istumatarkoitukseen kannattaa yleensä valita ennemmin hieman liian suuri kuin liian pieni pallo. Eli jos olet kahden vaiheilla koon valinnan suhteen, valitse suurempikokoinen jumppapallo. Jalkojen pituus voi vaihdella suurestikin, vaikka ei olisi muuten kovin pitkä. Myös paino vaikuttaa pallon lytistymiseen. Ilmaa pumppaamalla ja ulos päästämällä voi hieman säätää palloa itselleen optimaalisimmaksi. Istuimena jumppapallon ei ole hyvä olla liian löysä. Jalkojen tulisi jäädä istuma-asennossa noin 90 asteen kulmaan. Reisien tulisi istuessa olla lattian suuntaisesti.


Mitä muuta ottaa huomioon jumppapalloa valitessa?

Jumppapalloja on eri väreissä. Joissakin palloissa on kuvioita ja muotoilua sekä jopa treeniohjeita. Sinä päätät, mikä tekijä merkitsee sinulle eniten. Onko se jokin tietty väri tai merkki? Vai ratkaiseeko hinta, materiaali tai turvallisuus? Pääasia on, että jumppapallo motivoi sinua treenaamaan, oli se sitten kotona, töissä tai liikuntakeskuksessa!

Edistä hyvinvointiasi ja aktiivista elämäntyyliä jumppapallon avulla!


Siirry jumppapalloihin tästä >