Miten valita käsipainot

Miten valitsen sopivat käsipainot?

Käsipainot kuuluvat yleisimpien ja suosituimpien kuntoiluvälineiden joukkoon niin kotona, kuntosaleilla kuin liikuntakeskuksissa. Ne ovat perus treenivälineitä, jotka sopivat monipuoliseen voimaharjoitteluun. Käsipainot ovat todella yksinkertaisia, monipuolisia ja suhteellisen edullisia treenivälineitä. Käsipainot kuuluvat vapaisiin painoihin, joilla voi tehdä tehokkaita lihaskuntoa kehittäviä liikkeitä ja monenlaisia toiminnallisia harjoitteita, vahvistaen kehoa ja näin myös kykyä suoriutua arjen jokapäiväisistä toiminnoista vaivattomammin. Aloittelevan kuntoilijan on järkevä panostaa käsipainoihin esimerkiksi levytankojen sijaan, sillä ne tarjoavat enemmän vaihtelua ja monipuolisuutta harjoitteluun. Yhdellä käsipainollakin saa tehtyä lukemattomia erilaisia liikkeitä!

Mutta minkälaiset käsipainot sopisivat sinulle parhaiten? Millaiset painot olisivat hyvät kotioloihin ja mitkä taas julkiselle kuntosalille? Alle on koottu vinkkejä käsipainojen hankintaan liittyvää päätöksentekoa varten. Näin saat paremman kuvan, mitä asioita kannattaa punnita ennen käsipainojen ostamista.

Valintaoppaan sisältö:

  1. Käsipainojen valinta
  2. Paino
  3. Valmistusmateriaali
  4. Muotoilu
  5. Tila & säilytys
  6. Tilat & käyttötarkoitukset
  7. Mitä käsipainot maksavat

Käsipainojen valinta

Kun surffaat nettikaupassa tai käyt kuntoiluvälineliikkeessä, saatat hämmentyä käsipainojen monista eri malleista ja vaihtoehdoista. Valikoima on laaja. Mutta toisaalta myös tarpeet vaihtelevat suuresti. Käsipainot voidaan karkeasti jakaa kiinteisiin käsipainoihin, studiokäsipainoihin ja säädettäviin käsipainoihin. Jokaisessa on omat vahvuutensa:

Studiokäsipainot

Studiokäsipainot ovat 1-6 kilon käsipainoja ja sopivat erinomaisesti ryhmäliikuntaan, missä tehdään pitkiä sarjoja. Nämä painot ovat suosittuja myös kotikäytössä, osaksi niiden edullisuuden vuoksi. Studiokäsipainoissa kaikki käsipainon osat ovat päällystetty samalla materiaalilla, yleensä neopreenillä, kumilla tai vinyylillä. Se suojaa niin itse painoa, käyttäjää kuin lattiaakin. Painot ovat värikoodattuja. Silti kilomäärä saattaa näkyä myös painon sivussa. Kahvaosa on yleensä myös paksumpi kuin muissa käsipainoissa, sekä siinä saattaa olla muotoilua. Paino on usein muutenkin muotoiltu, jotta se ei pääsisi liikkumaan lattialla. Studiokäsipainosta saa hyvä otteen, jos käsi ei ole kovin hionnut.

Studio käsipainot

Kiinteät käsipainot

Kiinteät käsipainot tulevat aina tietyn painoisena, 1 - 60 -kiloisina. Painojen kilomäärä vaihtelee malleittain. Kiinteät käsipainot ovat varsinkin ammattikäyttöön, sillä ne ovat laadukkaita ja kestäviä. Kuntosaleille ostetaan yleensä vähintään yksi käsipainosarja, jotta asiakkailla on valittavana erikokoisia painoja. Kiinteitä käsipainojakin on erilaisia. Yleisimmät valmistusmateriaalit ovat kumi, uretaani, rauta ja teräs. Käsipainot ovat väriltään mustia tai kromattuja, joiden sivussa näkyy käsipainon paino kiloissa. Kahvaosa on metallia. Studiokäsipainotkin ovat kiinteitä, vaikkakin niiden materiaali ja muotoilu eroavat hieman tavanomaiseen voimaharjoittelutarkoitukseen tarkoitetuista kiinteistä käsipainoista.

Säädettävät käsipainot

Säädettäviä käsipainoja on 20 kiloon saakka. Käsipainotankoon voi vaihtaa painoja kehityksen mukaan tai valita eri liikkeille erikokoiset painot. Levypainot säädetään kierrelukkojen avulla. Säädettävät käsipainot sopivat hyvin kotiin, jos ei halua hommata useampia erikokoisia käsipainoja. Ne säästävät tilaa, mutta pitkittävät hieman treenaamista, kun painoja täytyy muuttaa eri liikkeitä varten. Säädettävissä painoissa kahvaosa on yleensä rautaa tai terästä ja painoissa on käytetty rautaa, joka voi olla päällystetty mm. vinyylillä tai kumilla. Säädettävien käsipainojen painoissa on niin ikään paino ilmoitettu painon sivussa.

Lisäksi käsipainoja voi tarkastella ja arvioida painon, muodon ja koon, värin ja valmistuksessa käytetyn materiaalin perusteella. On tärkeää tietää, miten käsipainot eroavat toisistaan, sillä niin saa hankittua juuri itselle käsipainot, joille tulee varmasti käyttöä pitkään. Alla on muita käsipainojen hankkimiseen liittyviä seikkoja, mitä kannattaa miettiä ennen lopullista ostopäätöstä.


Paino

Käsipainoja saa yleisesti 0,5 – 60 kilon väliltä. On olemassa myös painavampiakin painoja, mutta niitä näkee yleensä vain voimannostajille ja kehonrakentajille suunnatuissa tiloissa. Yleensä kuntosaleilla ja liikuntakeskuksissa käsipainot ovat kiinteitä 2.5 – 30 kg käsipainosarjoja. Suurempiakin 2.5 – 50 kg käsipainosarjoja on suuremmissa liikuntakeskuksissa, joissa on paljon asiakkaita tai kokeneita treenaajia.
Kotikäyttöön on hyvä hommata käsipainot sen mukaan, mitä liikkeitä niillä aikoo tehdä. Eri painoiset painot sopivat eri liikkeisiin. Niinpä on hyvä miettiä etukäteen, aiotko käyttää painoja lisäämään ylävartalon vai koko kropan lihasvoimaa? Haluatko hyödyntää painoja penkkipunnerruksessa, kyykyissä, maastavedossa ja muissa isoissa liikkeissä? Vai keskitytkö hauiskääntöihin, ojentajiin ja teetkö vaikkapa muita eristäviä kiertoliikkeitä? Isompiin yhdistelmäliikkeisiin sopivat isot painot, eristäviin pienemmän lihasryhmän liikkeisiin taas pienemmät painot.

Esimerkiksi aloittelevalle naiselle, ei aiemmin voimaharjoittelua harrastaneelle, käsilihasten treenaamiseen voivat sopia 2-5 kilon käsipainot ja penkkipunnerrukseen 4-8 kiloiset. Kyykyissä ja maastavedossa taas molemmissa käsissä aloittelija voi pitää 10, 15 tai jopa 20 kilon käsipainoja. Miehillä on luonnostaan enemmän lihasmassaa, joten heille soveltuvat yleensä aloitteluvaiheessakin suuremmat (+5 kg) painot kuin naisille.

Kannattaa testata, mikä on tämän hetken maksimipaino, jolla jaksaa suorittaa jonkin tietyn liikkeen 12-15 kertaa. Se määrää pitkälti sen, minkä kokoiset käsipainot kyseistä liikettä tai samantyyppisten lihasryhmien treenaamista varten kannattaa hommata. Jos jaksat juuri ja juuri tehdä toistot, on paino sinulle sopiva. Jos taas et pysty tekemään lähelle tätä toistomäärää, niin hommaa hieman kevyemmät käsipainot tälle kyseiselle lihasryhmälle ja muihin samoilla painoilla toteutettaviin harjoitteisiin. Jos taas jaksat tehdä yli 20 toistoa, niin hommaa hieman painavammat käsipainot. Kannattaa muistaa, että jos taas haluat pitää toistomäärät pieninä (esim. 4-8 toistoa/sarja) tai suurina (yli 18), niin kannattaa verrata jaksamista haluttuun toistomäärään, niin käsipainot soveltuvat harjoitustarpeisiisi ja tavoitteisiisi. Toinen huomioitava asia on, että lihasvoimasi kehittyy harjoittelun myötä. Niinpä kannattaa ennemmin ottaa hieman raskaammat kuin liian kevyet painot.

Yleensä voimaharjoittelua tehdään kokonnaisvaltaisesti, joten on järkevä ostaa 2- 3 erikokoiset käsipainot, mitkä soveltuvat siten useimpiin liikkeisiin. Suurimmat painot isoja lihaksia ja monia lihasryhmiä kuormittaviin liikkeisiin, keskikokoiset painot hieman pienemmille lihaksille tai harvempia lihasryhmiä kuormittaville liikkeille sekä pienimmät painot eristäviin ja pieniä lihasryhmiä kuormittaviin liikkeisiin. Toinen vaihtoehto on ostaa säädettävät käsipainot, jolloin voit säätää painon oikeanlaiseksi kutakin liikettä ja tavoitetta varten.


Valmistusmateriaali

Kuten olet varmaan huomannut, niin käsipainot näyttävät erilaisilta. Siihen vaikuttaa luonnollisesti se, että käsipainot on valmistettu ja päällystetty eri materiaaleilla. Käsipainoja on vinyyli-, neopreeni-, kumi- ja uretaanipäällysteisiä sekä puhtaasti metallista valmistettuja.
Neopreeni, kumi- ja vinyylipäällysteiset studiokäsipainot ovat suhteellisen edullisia. Ne ovat usein värjättyjä, jolloin eri värit auttavat tunnistamaan erikokoiset painot. Ne myös miellyttävät silmää, koska ne eivät näytä yhtä teollisilta ja yksinomaan kehonrakentajille tarkoitetuilta painoilta. Niiden käyttö onkin suosittua kotona ja ryhmäliikuntatunneilla. Materiaali helpottaa hyvän otteen saamista sekä suojaa myös lattiaa kolhuilta, jos painot tippuvat maahan. Kuitenkin käden hikoillessa otetta ei ole niin helppo pitää, koska ote alkaa luistaa.
Kokonaan metallista valmistetut käsipainot eivät ole värillisiä tai värikoodattuja, vaan paino on merkitty painon sivuun kuten muissakin kiinteissä ja säädettävissä painoissa. Vanhoissa käsipainoissa valmistusmateriaalina on käytetty paljon rautaa. Kuitenkin rauta voi aiheuttaa helposti jälkiä ja raapia, eivätkä rautapainot ole yhtä kestäviä kuin laadukkaammat vaihtoehdot. Nykyään suositaankin kromipäällysteisiä teräspainoja rautapainojen sijasta. Monissa säädettävissä käsipainoissa on kuitenkin edelleen käytetty rautaa. Se on edullisempi materiaali, joten moni valitsee sen kotikäyttöön.

Metallipainot, jotka on päällystetty yleensä joko kumilla tai uretaanilla, ovat suosituimpia ja laadukkaimpia käsipainoja etenkin liikuntakeskuksiin ja kuntosaleille. Ne suojaavat päällysteen ansiosta käsipainoa itseään, treenaajaa, lattiaa, telinettä ja ympäristöä sekä vähentävät voimaharjoittelusta aiheutuvaa melua. Päällystetyt kiinteät metallipainot ovat yleensä mustia tai mustia, joissa on hopeanvärinen otekahva. Metallisesta otekahvasta on myös hikoillessa suhteellisen helppo pitää kiinni. Haittapuolena on, että karhea otekahva hiertää ja kuluttaa enemmän kämmenen ihoa, jolloin varsinkin painavampia painoa käsitellessä treenihanskoja on hyvin suositeltava käyttää. Polyuretaani (PU) on materiaalina erittäin kova, kestävä ja laadukas. Se ei haise monien kumikäsipainojen tapaan eikä myöskään jätä jälkiä lattiaan. Painoon itseensäkään ei tule helposti jälkiä, toisin kuin kumisiin painoihin.

Valikoimassa on myös erikoisemmista materiaaleista valmistettuja käsipainoja, jossa on käytetty luonnon omia materiaaleja! Nämä sopivat sisustuselementiksi kotiin, yrityksiin tai edustustiloihin.


Muotoilu

Yleisimmin käsipainot ovat pyöreitä. Joissakin painoissa on kuitenkin muotoilua. Ne voivat olla neliön tai kuusikulmion muotoisia. Studiokäsipainoissa voi olla myös erikoisempaa muotoilua ja pyöristettyjä kulmia. Kulmat estävät painoa pyörimästä, mikä on hyödyllistä -etenkin jos lattia on kalteva tai epätasainen.

Oleellista on, että käsipainoista saa hyvän otteen. Se helpottaa painojen käsittelyä ja liikkeiden suorittamista. Käsipainon piteleminen ei saa sattua tai tuntua epämiellyttävältä, sillä silloin käsipainoilla harjoittelusta ei tule mitään ja into treenaamiseen kärsii. Myös lipsuminen on turhauttavaa, sillä sarjat jäävät kesken ja tippuvat painot voivat aiheuttaa vahinkoa.

Monissa kahvoissa pinta on karhennettu tai siinä on muotoilua paremman otteen saamiseksi. Lisäksi otekahvan koko vaikuttaa otteen saamiseen. Jos kahva on liian paksu, niin se voi altistaa ranteen ylirasitukseen tai loukkaantumiseen, tai vähintään painojen tippumiseen otteen lipeämisen vuoksi. Joissakin käsipainoissa on jopa pehmustettu vaahtomuovinen tai kuminen kahvaosa. Eri ihmisille sopii erilainen muotoilu ja materiaali. Kannattaa siis testata itselleen sopivaa kahvaa ennen ostamista.

käsipainojen valintaopas


Tila ja säilytys

Tarvittavaan tilaan vaikuttaa käsipainojen määrä. Jos käsipainoja on useampi pari, niin teline on järkevä ratkaisu säilytykseen. Jos käsipainot ovat tulossa kuntosalille – oli kyseessä sitten yrityksen tai yleinen sali – niin kannattaa ehdottomasti hommata käsipainoteline säilytystä varten. Se säästää tilaa ja tekee treenaamisen mukavammaksi, kun raskaita painoja ei tarvitse nostella maasta. Teline lisää siisteyden lisäksi myös turvallisuutta ja ehkäisee jälkien muodostumista lattiaan.

Telineen voi toki hommata kotiinkin, jos painoja on useampi, etenkin kotikuntosalille. Se säästää tilaa niin ikään varasto-, autotalli- tai sisätiloista, joista osa on varattu kuntoilua varten sekä tekee tilasta viihtyisämmän. Treenaaminenkin on vaivattomampaa ja nopeampaa. Kotiin teline ei kuitenkaan ole välttämätön, sillä parit käsipainot tai varsinkaan säädettävät käsipainot eivät vie juurikaan tilaa. Ne saa helposti treeninurkkauksen lähellä olevan pöydän alle, nurkkaan, kaappiin tai varastohuoneeseen.


Käsipainot eri käyttötarkoituksiin

Käsipainot eri käyttötarkoituksiin

Kotikäyttöön - jumppanurkkaukseen tai kotikuntosalille

Kotioloihin soveltuvat periaatteessa kaikenlaiset käsipainot. Enemmän painojen valintaan vaikuttavat oma harjoittelutausta, tavoitteet ja treenin säännöllisyys. Pienimmissä käsipainoissa löytyy paljon eri vaihtoehtoja erilaisilla muotoiluilla ja materiaaleilla 6 kiloon saakka. Sitä painavammissa painoissa värillisiä vaihtoehtoja ei ole, vaan valittavana on kromattuja, vinyyli-, kumi- tai PU-päällystettyjä, joiden muut osat ja otekahva on yleensä terästä ja joissain tapauksissa rautaa. Jos järeämpiä käsipainoja haluaa ostaa kotiin, niin silloin niille on hyvä olla tarpeeksi tilaa tai teline esimerkiksi kuntosaliksi suunnitellussa huoneessa tai muussa tilassa. Säädettävät käsipainot tuovat joustavuutta kotiharjoitteluun, mutta vaatii harjoittelulta hieman enemmän aikaa.

Mökille tai edustustiloihin

Mökille ja edustustiloihin sopivat niin perinteiset käsipainot kuin erikoisemmatkin ratkaisut. Fitrocks-käsipainot on suunniteltu kauniiksi maanläheiseksi sisustuselementeiksi, joissa on ainutlaatuinen muotoilu. Käsipainot herättävät huomioita ja kehottavat tarttumaan otekahvaan, lisäämään lihasharjoittelua.

Kaupallisille saleille

Liikuntakeskuksiin, kuntosaleille, fysioterapiaan, kuntoutuslaitoksiin ja muille ammattilaisille kannattaa hankkia monipuoliset käsipainosarjat. Yleensä yksi käsipainosarja ei ole riittävä, sillä käyttäjät ja niiden kuntotaso vaihtelevat laidasta laitaan. Studiopainosarjat ovat oleellinen valikoima ryhmäliikuntaan sekä venyttely- tai verryttelynurkkaukseen. Kromattu kiinteä käsipainosarja soveltuu pienempien lihasryhmien harjoittamiseen ja sitä suuremmat kiinteät käsipainot taas monipuolisesti kaikkiin muihin raskaampiin liikkeisiin. PU-käsipainot ovat paras valinta. Säädettäviä käsipainoja ei kannata harkita yleiselle kuntosalille.

Yrityksen kuntosalille

Yritysten kuntosaleilla ei käy yleensä yhtä paljon ihmisiä kuin yleisillä kuntosaleilla. Valikoiman ei tällöin myöskään tarvitse olla yhtä laaja. Kannattaa kartoittaa salilla kävijöiden tarpeita ja tehdä valinta sen mukaan. Yleensä pienimpiä painoja kannattaa olla, sillä ne soveltuvat kaikille lämmittelyyn ja lihashuoltoon. Lisäksi painavampia käsipainosarjoja on hyvä olla ainakin 20 kiloon saakka, mutta mielellään 30 kiloon saakka. Laadusta ei kannata tinkiä, sillä hyvät käsipainot ovat pitkäikäisiä, eivät vahingoita lattiaa eivätkä välttämättä haise miltään, mikä kaikki lisää yrityksen kuntosalin käyttömukavuutta.


Miten käsipainot maksavat?

Käsipainot ovat ehdoton valinta kuntosaleille ja liikuntakeskuksiin. Käsipainot ovat suhteellisen edullisia voimaharjoittelun välineitä verrattuna esimerkiksi kuntoilulaitteisiin. Toisin kuin laitteet, käsipainot soveltuvat monenlaiseen harjoitteluun eikä niihin tarvita varaosia. Hintahaarukka on noin 5 - 350 euroa per paino. Edullisimmat käsipainot ovat studiokäsipainoja ja säädettäviä käsipainoja, joiden hinta riippuu painosta. Mitä painavampi ja laadukkaampi paino, sitä enemmän se maksaa. Korkeampi laatu tuo mukanaan ominaisuuksia, joita jokainen usein harjoitteleva treenaaja sekä kaupallinen kuntosali arvostaa: painon kestävyys, kovuus, jälkien jättämättömyys, hajuttomuus, suojaavuus, hienostunut ulkonäkö jne. Älä kuitenkaan osta kalleimpia painoja, jos et käytä niitä usein tai pärjäät kohtuulaatuisella tai edullisella setillä. Ota huomioon, että käsipainoja myydään sekä erikseen että pareittain, joten tarkista halutun käsipainon kohdalta kumpi hinnoittelu on käytössä!

Kun olet löytänyt itsellesi sopivimmat käsipainot, niin ei muuta kuin kasvattamaan lihaksiasi, maksimi- ja nopeusvoimaasi sekä lihaskestävyyttä käsipainojen avulla!


Siirry käsipainoihin tästä >


 

 

Katso kaikki käsipainot