Hyvä tietää joogamatoista

Joogamatto antaa pitoa ja luo mukavuutta harjoitteluun

Joogamatto suojaa, lisää pitoa ja pehmentää kosketusta sekä edistää turvallisuutta ja treenimukavuutta kuten normaali treenimatto. Joogamattoa käytetään nimensä mukaisesti joogassa sekä ne soveltuvat erinomaisesti pilatekseen, venyttelyyn ja muihin kehonhuollon harjoituksiin. Toki niitä voi käyttää myös muun tyyppisissä treeneissä. Joogamatolla sujuvat kaikki lattiatasossa tehtävät liikkeet. Lisäksi se helpottaa esimerkiksi seisoma-asennossa suoritettavia asentoja. Joogamattoja on liikuntakeskuksissa ja joogastudioilla, mutta oma matto parantaa henkilökohtaista hygieniaa sekä mahdollistaa joustavamman treenaamisen, myös kotona.
Hyvä joogamatto lisää mukavuutta treenatessa. Se pehmentää iskuja ja suojaa selkää, polvia, käsiä, jalkoja ja muita ruumiinosia, jotka ovat lattiaa vasten. Lisäksi matto tuo tukea ja pitoa tasapainoa vaativiin harjoituksiin edistäen turvallisuutta ja ehkäisten vammoja.

Joogamatto vastaa lajin asettamiin vaatimuksiin

Erona tavallisiin jumppamattoihin on, että joogamatot ovat yleensä ohuempia, pidempiä, pinnat ovat liukumattomia eivätkä ne upota. Ne myös imevät tehokkaasti kosteutta ja niissä on hyvä tarttumapinta maata vasten. Näin ne soveltuvat turvalliseen harjoitteluun, ja pitävät hyvin erilaisissa asennoissa joustamattomuutensa ansiosta. Liukumaton pinta estää raajojen luisumisen, jolloin treenistä saa enemmän irti, kun liikkeet saa suoritettua oikeaoppisemmin ja vaativienkin asentojen säilyttäminen on helpompaa. Pinta kestää hyvin venytyksissä. Matot ovat silti pehmeitä, mikä lisää tietysti myös käyttömukavuutta.

Joogamattojakin on erilaisia. Tärkeintä on, että matto miellyttää sinua ja sopii tarpeisiisi. Siksi matoissa on valittavana eri sävyjä, pituuksia ja materiaaleja. Paksuus vaihtelee 0,3 – 0,6 cm ja pituus 170 – 180 cm välillä. Jos olet allerginen lateksille, niin vältä luonnonkumista tehtyjä treenimattoja. Ammattilaisille, kokeneimmille joogaa, venyttelyä tai vaikkapa pilatesta harrastaville sekä joogastudiokäyttöön on parempi valita laadukas matto, joka kestää pidempään ja pitää paremmin. Yleensä näissä vaihtoehdoissa myös materiaali on laadukkaampaa. Kuitenkin kotikäyttöön soveltuu hyvin kevyempikin matto.

Oma joogamatto on hyvä ottaa mukaan liikuntatunneille, matkalle ja muihin harrastuksiin. Oman maton käyttö on hygieenistä, sillä bakteerit eivät leviä käyttäjältä toiselle. Kuten muissakin treenimatoissa, on joogamattojakin muistettava huoltaa, jotta ne kestäisivät mahdollisimman pitkään. Kaikkia mattoja voi pyyhkiä kostealla käytön jälkeen. Jotkin kestävät myös puhdistusainetta. Jos matto on märkä, niin se täytyy kuivattaa huolellisesti. Säilytä matto myös siististi ja pakkaa mahdollisuuksien mukaan omaan kantokassiin.