Miten valita joogamatto?

Miten valitsen sopivan joogamaton?

Oletko turhautunut etsimään juuri sinulle sopivaa joogamattoa jumppamattojen loppumattomassa viidakossa? Oletko epävarma, soveltuuko normaali jumppamatto joogaan? Mitä tekijöitä olisi hyvä ottaa huomioon, jos haluaa maton olevan suorituskyvyltään optimaalinen omiin tarpeisiisi?

Ei väliä, oletko vasta joogan aloittaja vai kokenut joogi, niin hyvä matto helpottaa ja tekee harrastamisesta miellyttävämpää. Omat tarpeet ja mieltymykset määrittävät eniten itselle sopivan joogamaton ominaisuuksia. Kuuntele omaa kehoasi. Ole myös uskollinen tyylillesi ja ota oma budjetti huomioon.

Selvitä ensin, mihin lajeihin käytät mattoa. Oletko hankkimassa sitä pelkästään joogaan? Vai haluatko, että se toimii muissakin harrastuksissa? Kuinka usein harrastat joogaa? Jos matto on kovalla käytöllä, niin sen laatuun kannattaa panostaa enemmän verrattuna siihen, jos joogamattoa käytetään vain kerran viikossa tai harvemmin. Mietin, miten paljon olet valmis maksamaan joogamatosta ja suhteuta se vaatimuksiisi. Alla on kerrottu tarkemmin seikoista, mitkä kannattaa huomioida joogamattoa valitessa. Tässä osto-oppaassa käymme läpi tarkasti joogamattojen eri ominaisuuksia sekä eroavaisuuksia, joihin kannattaa joogamattoa hankittaessa kiinnittää erityisesti huomiota.

Valintaoppaan sisältö:

  1. Joogamattojen ominaisuudet
  2. Joogamaton valmistusmateriaalit
  3. Joogamaton valinta joogamuodon mukaan
  4. Joogamaton hinta
  5. Muuta huomioitavaa joogamatoista
  6. Tee valinta arvojesi ja oman tyylisi mukaa

Joogamattojen ominaisuudet

Joogamaton ominaisuuksia

Paksuus

Joogamaton perimmäinen tarkoitus on antaa jonkin verran pehmustetta ja pitoa. Siihen vaikuttaa maton paksuus ja materiaali. Joogamatot ovat yleisesti ottaen normaaleja jumppamattoja ohuempia. Jos siis olet hommaamassa mattoa nimenomaan joogaan, niin tämä on ensimmäinen erottava tekijä. Ohuet matot soveltuvat hidastempoisiin lajeihin paremmin, missä pitää pystyä pitämään tasapaino mitä moninaisemmissa asennoissa.

Mitä pehmeämpi ja paksumpi matto on, sitä enemmän se antaa periksi ja sitä vaikeampi tasapainoa on pitää. Jos kuitenkin joku kehon osa kipeytyy helposti, kannattaa hommata joogamatto, jossa on enemmän pehmustetta. Tärkeintä on, että matto on tarpeeksi mukava, mutta saa kuitenkin hyvän tuntuman maahan ja pystyy olemaan asanoissa.

Joogamattojen paksuus on yleensä 3 – 6 mm. Hieman pehmustetummat ovat 1 cm paksuja. On kuitenkin jopa vain 2 mm paksuisia joogamattoja. Perusjoogamatto on 6 mm paksu. Ne ovat kaikista suositumpia, sillä ne ovat sekä kestäviä että tarjoavat harjoitteluun mukavasti pehmustetta. Haittapuolena tämän paksuisissa matoissa on, että ne saattavat tuntua painavilta, jos sitä kanniskelee mukanaan. Painavimmat voivat painaa jopa yli neljä kiloa.

3 mm paksussa joogamatossa on edelleen paljon tukea ja kestävyyttä. Niitä on helpompi kuljettaa paikasta toiseen ja ne mahtuvat oikeastaan mihin kantokassiin tahansa. Miinuspuoli on se, että ne kuluvat hieman nopeammin, mutta ovat myös yleensä hieman paksumpia mattoja edullisempia.

Ohuimmat joogamatot ovat 1 – 2 mm paksuja. Ne eivät paina paljon mitään ja niitä on erityisen helppo kuljettaa mukana vaikkapa taiteltuna matkakassiin. Niissä on hyvä pito ja niiden avulla saa kunnon tuntuman maahan. Näin ohut joogamatto ei kuitenkaan sovellu esimerkiksi polviongelmista kärsiville. Toisaalta monet pistävät joogamaton kotona maton päälle tai ulos pehmeälle maalle, jolloin ei ole riippuvainen pelkästään maton antamasta tuesta.
Paksuimmat joogamatot ovat 10 – 12 mm paksuja. Ne soveltuvat hyvin pilatekseen. Joogaan ne ovat yleensä liian pehmeitä, koska niiden avulla on vaikea löytää tasapainoa ja pysyä eri asennoissa. Parempi vaihtoehto joogaan on korkeintaan 6 mm paksu matto.

Pituus

Joogamattojen pituudet vaihtelevat 170 – 185 cm välillä. Maton on hyvä olla hieman käyttäjää pidempi. Jos olet yli 180 cm pitkä, kannattaa valita pidempi joogamatto. Tällöin kannattaa miettiä, tarvitsisitko myös normaalia leveämmän maton.

Materiaali ja rakenne

Joogamaton valmistusmateriaali määrittää, miten pitävä, joustava, kestävä, millainen rakenne ja kuinka ympäristöystävällinen se on. Erilaiset materiaalit ovat koostumukseltaan ja laadultaan erilaisia.
Maton ”tahmeus” ja rakenne vaikuttavat ensisijaisesti pitoon ja siihen, kuinka hyvin pysyt tasapainossa harjoituksen aikana eri asennoissa. Oleellista on hankkia matto, jossa on hyvä tarttumapinta maata vasten. Toisenkin puolen pitäisi olla pitävä, jotta jalat eivät luisu matolla. Harjoituksen aikana ei ole mukava, että vaativa asana ei onnistu sopimattoman maton vuoksi tai että hikoilu vaikuttaa maton pitoon. Niinpä joogamaton materiaali on myös hyvä olla kostetutta imevä.

Jotkin joogamatot ovat rakenteeltaan sileämpiä, jotkin karkeampia. Luonnonmateriaaleista, kuten juutista, valmistetut joogamatot ovat yleensä karheampia. Ne estävät hyvin liukumista matolla, eivät anna paljon periksi tai jousta sekä imevät yleensä hyvin kosteutta. Myös kumista valmistettu matto on pitävä ja lisäksi kimmoisa. Jos kuitenkin olet allerginen lateksille, niin vältä luonnonkumista tehtyjä treenimattoja. On myös hyvä huomioida, että kohokuviointi lisää pitoa, mikä korvaa tahmeuden puutetta.

Materiaali vaikuttaa myös treenimukavuuteen. Jos arvostaa pehmeyttä, niin kannattaa valita PVC-materiaalista valmistettu joogamatto. Ne ovat myös tahmeamman tuntuisia ja kimmoisia. PVC-joogamatot kestävät myös hyvin pitkään ja ovat edullisia. Ne pitää kuitenkin pitää puhtaana ja pyyhkiä säännöllisesti, jotta niiden tahmeus ja pitävyys säilyvät. Toinen yleinen valmistusmateriaali on ympäristöystävällisempi NBR (nitriittikumiseos), joka voi olla kierrätettyä. Suurin ero moniin luonnonmateriaalista valmistettuihin mattoihin on PVC:n miellyttävä pehmuste ja tahmea pito.
Nykyään markkinoilla on myös yhdistelmämattoja, joissa esimerkiksi perinteinen joogamaton pehmeys on yhdistetty pitoa tarjoavaan pintaan. Nämä matot ovat yleensä suunniteltu niin, että kosteuden lisääntyessä niiden tahmeus lisääntyy.

Ympäristöystävällisyys

Ekologisuus on yhä useammalle kriteeri kuntoilutuotteiden valinnassa. Ympäristöystävällisiä materiaaleja ovat luonnonmateriaalit, kuten juutti, puuvilla, luonnonkumi ja korkki. Luontoystävälliset materiaalit eivät rasita luontoa eikä valmistuksessa ole käytetty muita haitallisia tai ympäristölle haitallisia kemikaaleja tai niitä ei ole käsitelty synteettisillä aineilla. Materiaalit hajoavat luonnossa hyvin tai niitä voi uudelleen käyttää ja kierrättää. PVC:tä ympäristöystävällisempi vaihtoehtoja ovat EVA, PER, PU, NBR ja TPE. Kannattaa tarkistaa mattoa valitessa näistä materiaaleista valmistettujen mattojen muut ominaisuudet ja miten niitä on käsitelty.

Joogamatolla harjoittelua


Valmistusmateriaalit

PVC-joogamatot – Edullisia, kestäviä ja pehmeitä vinyylisiä vaahtomuovimattoja, jotka ovat synteettisiä ja lateksivapaita. Paino yleensä 1 – 2 kg riippuen maton paksuudesta. Antaa tahmeuden ansiosta hyvän pidon. Kannattaa valita myös ftalaattivapaa matto.

PER-joogamatot (Polymer Environmental Resin) – PVC-maton kaltainen, mutta ympäristöystävällisempi, sillä niissä ei ole ftalaatteja.

EVA-joogamatot - kevyt ja edullinen vaahtomuovimatto, joka on myös PVC-mattoa ympäristöystävällisempi, mutta voi antaa helpommin periksi eikä ole kovin kestävä.    

PU-joogamatot – Materiaalissa käytetään PU:ta ja luonnonkumia. Todella pitäviä sekä lisäksi kestäviä ja edullisia. Soveltuu etenkin hotjoogaan.

NBR-joogamatto -  nitriittikumiseos muistuttaa luonnonkumia. On pehmeä, elastinen, kestävä ja tukeva, mutta usein aika paksu eikä kovin kiinteä, joten soveltuu paremmin jumppamatoksi. Helppo puhdistaa.

TPE-joogamatot (termoplastinen) -  Kuminkaltainen ja ”geelimäinen” synteettinen materiaali, joka on suunniteltu joustavaksi, pehmeäksi, kestäväksi ja uudelleen käytettäväksi. Ympäristöystävällinen vaihtoehto. Käytetään laadukkaiden ja kevyiden joogamattojen lisäksi joogapyyhkeiden valmistukseen.

Puuvillaiset joogamatot – Ympäristöystävällisiä, paksuja ja sopivat parhaiten meditaatioon, restoratiiviseen ja Yin-joogaan, sillä pito ei ole paras mahdollinen. Imevät hyvin kosteutta, mikä soveltuu paljon hikoileville ja hotjoogaan. Maksavat keskivertomattoa enemmän.
Luontoystävälliset luonnonkumiset joogamatot – Pitäviä, kimmoisia ja pehmeitä mattoja, joissa auki olevat solut luovat imua käsille ja jaloille tahmeuden tunnun lisäämiseksi. Imevät hyvin kosteutta. Eivät sovi lateksiallergisille.

Ekologiset juuttimatot – Luonnollisia, karheampia ja pitäviä mattoja, joissa monesti tukea antava kohokuviointi. Antibakteerisia ominaisuuksia, joten sopii paljon hikoileville.

Korkkimatot – Luonnollisia ja kalliita mattoja, jotka tarjoavat enemmän pitoa kostuessaan. Kuitenkin imee kosteutta (hikeä) ja saattaa olla hankala puhdistaa. 


Joogamaton valinta joogamuodon mukaan

Joogamaton materiaali ja rakenne vaikuttavat paljon siihen, mihin joogamuotoon matto soveltuu. Jossakin pitoa tarvitaan enemmän, jossain taas kosteuden kestävyys on avainasia.

Astangajooga – Astangajoogassa on hyppyjä ja se on intensiivistä, joten liian ohut matto ei ole paras valinta. Matossa täytyy fyysisesti haastavissa harjoitteissa olla myös pitoa. Näin ollen luonnonkumiset ja TPE-joogamatot, joissa on avoin solurakenne, ovat hyvä valinta sillä ne toimivat hyvin myös hikoillessa. Joogapyyhe tarjoaa tarvittaessa lisäpitoa.

Hotjooga / Bikram – Joogaa harrastetaan kuumassa huoneessa, joten tunnilla hikoilee paljon. Esimerkiksi luonnonkuminen joogamatto yhdessä joogapyyhkeen kanssa on hyvä valinta.

Hathajooga – Tässä klassisessa joogamuodossa voi olla erilaisia fyysisesti vaihtelevia asentoja, mutta myös enemmän keskittymiseen ja hengittämiseen keskittymistä. Tunnit siis vaihtelevat rauhallisemmista dynaamisempiin. Aloittajana kannattaa valita jokin keskitason perusmatto, josta voi sitten omien tuntemuksien mukaan siirtyä enemmän omanlaiseen joogamattoon omien mieltymyksien ja harrastusvaatimusten mukaan.

Vinyasa – Kehitetty hathajoogasta, mutta rytmi ja virtaus on nopeampaa. Flow asanasta toiseen on avainasemassa. Joogamaton on nopeatempoisuuden ja hieman korkeamman intensiteetin vuoksi on suositeltava valita pehmeä ja tahmea matto, joka imee kosteutta hikoillessa.

Iyengar -  Oikeanlainen linjaus ja virtaus on tässä joogamuodossa oleellista. Syke ei nouse yhtä korkealle kuin hatha- ja astangajoogassa, vaan tunnilla pyritään tasapainoon. Siksi joogamaton ei tarvitse olla kovin paksu tai tahmea. Kiinteät 3 - 6 mm matot ovat hyvä valinta.

Yinjooga ja restoratiivinen – On mukavampi valita paksumpi joogamatto, sillä jooga on rauhallisempaa ja paikallaan pysyvää, missä ei juurikaan tarvita lihasvoimaa. Makuuasennossa sekä hitaassa liikkeessä tehtävät asennot eivät aseta kovia vaatimuksia matolle. Paksu ja puuvillainen matto on lämmin ja miellyttävä vaihtoehto.


Joogamaton hinta

Joogamatoissa ei ole niin paljon hintaeroja kuin monissa muissa kuntoilutuotteissa. Korkeampi hinta kertoo jonkin sen paremmasta laadusta, rakenteesta ja luontoystävällisemmistä materiaaleista. Edullisimmat joogamatot maksavat hieman yli 10 euroa. Ne eivät yleensä ole kovin kestäviä ja niissä on usein käytetty kemikaaleja. 20 eurolla saa keskitason yksivärisen maton, joka on todennäköisesti suhteellisen ohut ja valmistettu PCV-materiaalista. Hieman kalliimmissa matoissa on erilaisia kuvioita ja värejä sekä ne ovat hieman paksumpia. Hintavammissa joogamatoissa on käytetty kohokuviointia, ympäristöystävällisiä materiaaleja sekä antimikrobisia ja muita erityisiä käsittelyjä. Mieti, mitkä omat vaatimuksesi ovat, ja peilaa sitä budjettiisi!


Muuta huomioitavaa joogamatoista

Oma joogamatto on hyvä kantaa mukaan harrastuksiin, sillä se parantaa henkilökohtaista hygieniaa, kun bakteerit eivät leviä käyttäjältä toiselle maton välityksellä. Tällöin myös maton paino tulee kysymykseen, ja on parempi valita kevyempi ja helposti kannettava matto kantokasseineen. Kotona joogamaton voi helposti varastoida, sillä ne kaikki menevät suhteellisen pieneen tilaan.

Kannattaa pitää joogamatosta hyvää huolta, jotta se säilyy hyväkuntoisena pitkään. Se tarkoittaa, että sitä pitää puhdistaa säännöllisesti, mielellään joka kerran jälkeen. Välillä puhdistus on hyvä tehdä muulla kuin vedellä, jotta myös öljyt ja hajut lähtevät pois matosta. Katso tarkemmat huolto-ohjeet valitsemasi joogamaton tiedoista. Joskus se kannattaa pestä myös ennen käyttöä, varsinkin jos siinä on kemiallista käsittelyä. Peseminen myös auttaa myös vähentämään liukkautta.

Hyvä joogamatto tehokkaampaan joogaan


Tee valinta arvojesi ja oman tyylisi mukaan

Lajivaatimusten, oman pituutesi ja budjetin lisäksi päätöksen oikeanlaisesta joogamatosta teet sinä itse. Mieltymyksiä on yhtä paljon kuin ihmisiä. Monilla on myös tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia, mikä saattaa muuttaa maton valintaperusteita. Sinun ei ole mikään pakko ottaa kiinteää, ohutta ja karheaa mattoa, jos pidät treenimukavuutta tuomasta pehmeydestä ja kimmoisuudesta. Tärkeintä on, että joogamatto miellyttää omaa kehoasi ja silmääsi sekä sopii elämäntyyliisi. Valitse juuri sen värinen, kuvioinen ja tuntuinen matto kuin haluat! Ja jos eettisyys ja ympäristöystävällisyys merkitsevät sinulle paljon, niin anna sen sanella vaatimuksesi.

Voit myös käydä hypistelemässä joogamattoja myymälöissä. Näin tiedät tarkemmin, minkä tuntuisesta saattaisit pitää. Muista kuitenkin, että netistä ostettuna saat todennäköisemmin paremman hinnan.
Miellyttäviä joogahetkiä!

 

 

Tutustu joogamatto valikoimaamme