Hyvä tietää crosstraining kehikoista

Treenikehikot ja -telineet mahdollistavat monipuolisen harjoittelun


Kehikot ovat suuria, suorakulmaisia tai neliönmallisia telineitä, jotka on valmistettu kestävästä teräksestä. Niitä käytetään kuntosaleilla, liikuntakeskuksissa, crosstraining-saleilla, yrityksissä, kotona ja muissa valmennuspaikoissa raskaassa levypainoharjoittelussa. Ilman kehikoita ei tangoilla treenaaminen olisi yhtä tehokasta ja turvallista. Telineissä on paljon eri korkeusvaihtoehtoja, johon tangon voi asettaa, joten kehikot muuntautuvat erilaisiin kyykkyharjoitteisiin sekä penkki- ja sivupenkkipunnerruksiin.

Turvallisuus ennen kaikkea

Telineissä on turvaraudat, mitkä estävät levytangon tippumisen tietyn pisteen yli. Tämä on ehdoton ominaisuus, sillä joskus voimat saattavat loppua kesken toiston tai saatat menettää tasapainon. Näin ollen kyykätessäsi ison kuorman kanssa voit olla varma, ettet päädy painojen alle, mikä lisää myös itseluottamusta. Etkä myöskään tarvitse varmistajaa, vaan voit rauhallisin mielin yrittää rikkoa ennätyksiäsi. Lisäksi turvarautojen avulla pystyt myös määrittelemään liikeradan laajuuden.

Erilaisia kehikkovaihtoehtoja ja niissä tehtäviä harjoitteita

Kehikoissa on jonkin verran eroja. Jotkut kestävät enemmän painoa kuin toiset sekä joissakin on lisättyjä ominaisuuksia, mitkä monipuolistavat treeniä. Mitä enemmän ja raskaammassa käytössä kehikko on, niin sitä tukevampi ja kestävämpi sen tulisi olla. Half Power on hieman kevyempään käyttöön, kun taas Power rack ja Power rack pro -telineet kestävät kovempaa käyttöä. Telineissä on 16 laskukorkeutta tangolle ja turvaraudoille. Lisäksi niissä on leuanvetotanko, johon voi halutessaan virittää mm. voimistelurenkaat tai kuminauhoja.


Crosstraining Cage on monipuolisin ratkaisu sekä painonnostoon että toiminnalliseen treeniin. Se on suunniteltu crossfit ja crosstraining -harjoittelua silmällä pitäen. Kehikko on erityisen jämäkkä ja kestävä harjoitteluteline ammattitason käyttöön, joka soveltuu myös ulkona käytettäväksi. Treenistä saa takuulla tehokkaan, sillä telineellä tehtäviä harjoitteita on valtava määrä. Kehikossa on puolapuut, leuanvetotanko, dippituet, roikuntatangot ja monia paikkoja erilaisiin kiinnityksiin karabiinihakojen tai kiinnikkeiden avulla. Kehikkoon voi laittaa esimerkiksi voimistelurenkaat, functional training -hihnat, köyden, nyrkkeilysäkin tai virittää vaikkapa erilaisia kuminauhoja tai CrossCore-hihnoja. Kulmasoutukannatin ja muut korkeussäädettävät painonnostotangon kiinnikkeet mahdollistavat erilaiset kyykky- ja punnerrusharjoitteet.
Millaisia harjoitteita kehikoiden avulla voi sitten tehdä? Kehikkoa apuna käyttäen onnistuu koko kropan treenaaminen, niin ala- ylä- kuin keskivartalonkin harjoitteet. Telineessä onnistuvat kaikenlaiset kyykyt kahdella tai yhdellä jalalla, maastavedot, penkkipunnerrukset erilaisilla oteleveyksillä, ranskalainen punnerrus, ojentajapunnerrukset, pystypunnerrukset, olkapäiden kohautukset, lantionnostot, pohjeliikkeet, soudut sekä muut nostot ja vedot. Turvarautoja voi hyödyntää myös, jos vetää itseään siihen asetettua tankoa kohti. Lisäksi erilaiset leuanvedot, dipit, ja jalannostot roikkuen onnistuvat kehikon lisäosia hyödyntäen. Yhdistelmäliikkeet ja suuria lihasryhmiä kuormittavat liikkeet ovat tehokkaimpia. Tällaiset suuret liikkeet, kuten kyykyt, maastaveto ja penkkipunnerrus kannattaa tehdä treenin alussa. Loppuun on hyvä lisätä pienempiä lihasryhmiä eristäviä liikkeitä kuten hauis- ja ojentajaharjoitteita.


Kehikkoihin on suositeltavaa ostaa levytankojen ja -painojen lisäksi tasa- tai vinopenkki.