Miten valita rannetuki

Miten valita rannetuki

Oletko satuttanut ranteesi tai onko ranne kipeytynyt? Ranne saattaa kipeytyä töissä tai vapaa-ajalla ylirasituksen tai huonojen asentojen seurauksena. Käsivarsi ja ranne ovat kovilla, kun ne nyrjähtävät tai tulehtuvat. Voit myös loukata kunnolla ranteesi tai kätesi esimerkiksi kaatuessa, jolloin se voi vammautua ja tarvitsee jälkihoitoa. Tavallisia ranteen ja käden alueen vaivoja ja sairauksia ovat erilaiset rasitusvammat, rannekanavaoireyhtymä, hiirikäsi, jännetupin tulehdus, nivelrikko, heikko peukalo tai vääntynyt ranne. Joskus myös ranne tai sen alueen lihakset ovat heikkoja tai ihminen voi kärsiä jostain kroonisesta sairaudesta tai rappeumasta, kuten nivelreumasta tai kihdistä. Ensimmäinen asia kivun lievittämiseksi ja tilan normalisoimiseksi on lepo ja käden käyttämisen välttäminen.

Rannetukia tai ranneortooseja käytetään kipu- ja rasitustilojen sekä kaatumisen jälkeisessä hoidossa ranteen ja kämmenen alueella. Ne auttavat vakauttamaan kättä, keventämään kuormaa ja edistämään toimintakykyä, koska käden lepuuttaminen ilman apuvälineitä on hyvin vaikeaa. Rannetuet suojaavat ja tukevat rannetta sekä lievittävät kipua, turvotusta ja tulehdusta. Ne voivat myös ennaltaehkäistä vaivoja esimerkiksi helpottaen työasentoa, jossa ranne kuormittuu helposti liikaa tai vääränlaisesti. Rannetuesta riippuen käsi on vaihtelevasti toimintakykyinen. Useimmat sallivat liikettä, mutta joissakin malleissa ranne on täysin levossa. Joitakin tukia ja siteitä pidetään myös täysin ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa tai urheilusuorituksen aikana, jolloin ne sallivat paljon liikettä. Konsultoi aina lääkäriä ja/tai fysioterapeuttia tai muuta kunnon ammattilaista, kun olet valitsemassa itsellesi rannetukea vammautumisen jälkeen. Myös ennaltaehkäisyyn ja liikkumisen tueksi on järkevää kysyä asiantuntijan neuvoa. Älä missään tapauksessa jätä ranteen alueen ongelmaa hoitamatta, sillä ne voivat pahentua tai voit loukkaantua vakavammin.

Rannetukia on paljon erilaisia sekä harrastuksiin, töihin että vapaa-ajalle. Rannetuen valintaan vaikuttavat loukkaantumisen tai vamman vakavuus ja tarkempi oireilualue, kivun määrä, akuuttisuus vs kroonisuus sekä muut oireet, kuten turvotuksen ja tulehduksen taso. Sinulla voi olla myös muita tarpeita ja henkilökohtaisia mieltymyksiä tuen valinnan suhteen. Materiaaleissa ja tukitasoissa on suurimmat erot. Joissakin on kompressio- ja lämpöominaisuuksia, toisissa metalli- tai muovilastoja ja muita tukiosia. Pehmustetta on käytetty myös eri tavoin.

Juuri sopivanlaisen rannetuen hankinta voi siis olla haastavaa. Kun luet oppaamme, niin valintasi selkiytyy. Lue, mitä asioita rannetuen hankinnassa kannattaa ottaa huomioon, niin löydät helpommin itsellesi sopivan tuotteen.

Valintaoppaan sisältö:

  1. Rannetuen valinta
  2. Sopiva rannetuki eri vammoihin
  3. Eriasteiset rannetuet
  4. Erilaiset rannetukimallit
  5. Rannetuen koko
  6. Valmistusmateriaalit
  7. Pesuohjeet
  8. Hinta

Rannetuen valinta

Rannetukia on erilaisiin käyttötarkoituksiin ja eritasoisiin vammoihin. Aloita miettimällä, millaisia vaatimuksia ja tarpeita sinulla on rannetuelle? Tarvitsetko sitä ennaltaehkäisyyn työhösi tai vapaa-ajalle, urheiluun vai kuntoutukseen? Käytätkö sitä tietyissä tilanteissa vai pidemmän aikaa? Jos olet loukkaantunut pahasti tai kunnon operaatiossa, niin rannetuki tulee taas jälkihoitoa varten. Käyttötarkoitus vaikuttaa esimerkiksi rannetuen liikkuvuuteen, eli millaisen liikeradan se sallii ranteen ja kämmeneen alueen nivelille.

Rannetuki on suureksi avuksi etenkin parantumisen alkuvaiheessa. Lievemmissä vaivoissa tukea ei kannata käyttää kuin väliaikaisesti ja tilanneriippuvaisesti, kuten urheilusuorituksissa tai kun ranne on rasitusta lisäävässä ja kipua tuottavassa asennossa. Älä turvaudu yksinomaan rannetukeen, vaan aloita myös ranteiden venyttely ja vahvistaminen. Siitä on hyötyä sekä ennaltaehkäisyn että hoidon näkökulmasta. Lisäksi tekniikan hiominen lajeissa, jossa ranteet ovat kovilla, on loukkaantumisen välttämisessä oleellista.


Sopiva rannetuki eri vammoihin ja oireisiin

Rannetuet valintaan vaikuttaa käyttötarkoituksen lisäksi vamma tai oire ja sen vakavuus. Tunnustele ja tarkkaile, onko alueella kipua, turvotusta, kylmyyttä, pistelyä, värieroja, hermojen oireilua, sormien puutumista, heikkoa puristusvoimaa? Tai onko ranteessa tai kädessä todettu murtuma tai muu sairaus tai vamma? Hakeudu ammattilaisen vastaanotolle tai puheille, jotta saat tarkan diagnoosin vaivoihisi. Hän osaa arvioida tilannettasi ja tarpeitasi paremmin sekä ohjata oikeantyyppisen tuen hankintaan.

Urheiluun sopivat rannetuet

Loukkaantuessa tai ranteen vähän vaivatessa ei haluaisi pysyä poissa omasta lajistaan tai yleisesti liikunnan parista. Kaikissa lajeissa ranteet eivät onneksi ole oleellisessa roolissa, eikä niihin kohdistu painetta tai liikettä. Salilla voi myös keskittyä ala- ja keskivartalon harjoitteluun ranteen ollessa kunnolla kipeä. Lievimmissä tapauksissa voit yrittää etsiä apua kinesioteippauksesta tai kevyestä siteestä. Lisätuki on hyvä esimerkiksi sulkapalloon, tennikseen, golfiin, voimisteluun ja mailalajeihin. Muista hommata myös sopivat rannesuojat ja siteet mm. kontaktilajeihin ja painonnostoon!

Pienten nivelsiteiden ja jänteiden vaurioiden tai ruhjeiden vuoksi ei tarvitse jättää menemättä harjoituksiin, kunhan on varovainen ja hommaa sopivan rannetuen. Urheiluun sopivat parhaiten ergonomisesti muotoillut, säädettävät ja joustavat rannetuet, jotka tarjoavat kompressiota lihaksille ja rajoittavat nivelten liikkumista edistäen parantumista. Ne on tarkoitettu aktiiviseen käyttöön, sillä ne sallivat kuitenkin käden monipuolista liikuttamista pitäen silti riskialttiin alueen suojassa. Tiukkuutta voi säädellä kivun ja tuen tarpeen mukaan. Jos loukkaantuminen on vakavampi, kuten vaikea venähdys, nyrjähdys tai luunmurtuma, niin silloin tällaiset joustavat rannetuet eivät ole tarpeeksi tukevia.

Lieviin loukkaantumisiin soveltuvat vapaa-ajan rannetuet

Ranteen rakenteet voivat ylirasittua monella eri tavalla, koska alueella on paljon pieniä luita, jänteitä ja nivelsiteitä. Vamma tai kipu voi johtua myös ruhjeista tai loukkaantumisesta, jolloin parhaan ensiavun saa kylmästä, kompressiosta ja kohoasennosta sekä levosta. Kompressioside antaa tukea ranteelle. Jos tilanne vaatii kompressiota tarjoavaa rannetukea, sen on hyvä olla säädettävä sekä tarpeeksi joustava ja mukavantuntuinen, mikä sallii hieman käden liikuttamista.

Vapaa-ajalla ranne ei joudu yhtä alttiiksi rasitukselle tai vääränlaiselle liikkeelle ja kosketukselle kuin urheillessa, joten tukea ei tarvitse lievissä vaurioissa pitää yhtä paljon esimerkiksi kotona ollessa. Silti liikumme monipuolisesti ja välillä vauhdikkaasti tai äkillisesti, jolloin ranne voi helposti ärtyä lisää tai vääntyä. Näin ollen rannetuen pitäminen on viisasta myös vapaa-ajan tilanteissa sekä työpaikalla, varsinkin jos työolosuhteet sen sallivat. Tiedät itse parhaiten, millaiset tilanteet vaativat rannetuen käyttöä. Milloin innostut tai rasitut niin, että riski vamman pahentumiseen kasvaa? Pidä rannetukea silloin ja ota se pois, kun olet enemmän paikoillasi ja toimit kevyesti. Liikuta silloin rannetta mahdollisimman normaalisti, jotta alueen lihakset pysyvät kunnossa.

Pahempiin loukkaantumisiin ja kroonisiin sairauksiin

Vakavammat ranteen alueen vammat, kuten luunmurtumat ja kunnon repeämät, ovat onneksi suhteellisen harvinaisia. Jos sellainen kuitenkin sattuu, niin ensimmäinen asia on hankkiutua lääkärin, fyioterapeutin tai muun alan spesialistin vastaanotolle ensiapua tuovien toimenpiteiden lisäksi. Sieltä saat neuvoja oikeanlaisen rannetuen valintaan.

Vaikeissa vammoissa ranne tarvitsee kunnon tukea, mikä pitää ranteen paikallaan, jolloin se saa aikaa asettua. Jykevät rannetuet estävät liikettä eivätkä jousta sekä niissä on usein lisätukia ja lastoja. Ne siis immobilisoivat ja suojaavat kunnolla ranteen ja käden alueen. Urheilu tai muu ranteen käyttö ei tule tällöin kysymykseen, vaan sen on annettava parantua kokonaan, jottei oireet pahene tai tule takapakkia. Jämäkät ja vakaat rannetuet ovat yleisesti käytössä leikkausten ja muiden operaatioiden jälkeen sekä vakavissa kroonisissa vaivoissa ja kiputiloissa. Pahimmissa tapauksissa käsi kipsataan. Vammasta riippuen ranteen pitää antaa olla rauhassa 3-5 viikkoa tai joskus jopa sen yli.


Eriasteiset rannetuet

Rannetuet tarjoavat eriasteista tukea erilaisiin tilanteisiin. On oleellista paikantaa oireet tarkemmin ja selkiyttää itselleen, mitkä nivelet ja lihakset tukea tarvitsevat. Ammattilainen osaa suositella sinulle sopivanlaista rannetukea ja määritellä, minkä asteista tukea tarvitset toimintakyvyn palauttamiseksi.

Perussiteet sopivat urheilusuorituksen tueksi lisäämään turvallisuutta ja suojaa. Yksinkertaiset kevyet rannetuet tukevat nimensä mukaisesti kevyesti, mikä sopii lievien vaivojen hoitoon tai pahenemisen ennaltaehkäisyyn. Rannetuet, joissa on enemmän muotoilua ja paksumpaa materiaalia pehmusteineen ja lisätukineen tarjoavat kohtalaista tukea, ja ne voivat riittää loukkaantumisen hoitamiseen, jos tilanne ei ole vakava. Jämäkintä tukea tarvitaan silloin, kun rannevamma on vakava ja käsi pitää saada pysymään paikoillaan.

Kevyet

Tällaiset rannetuet ovat elastisia ja kevyitä, jotka antavat hyvin periksi sekä tarjoavat hieman kompressiota. Soveltuvat liikuntaan sekä päivän aikaiseen käyttöön esimerkiksi töissä tai kotona suoritettaviin aktiviteetteihin pitäen ranteen toimintakykyisenä. Sopivat lieviin vammoihin ja kiputiloihin tukien kättä sitä liikutettaessa sekä edistämään paranemista.

Kohtalaiset

Kohtalaista tukea tarjoavat rannetuet lievittävät kipua samalla kun edistävät paranemista. Ne mahdollistavat kontrolloidumman ranteen hallinnan, koska tuissa käytetyt materiaalit eivät jousta, ovat vahvempia ja paksumpia vastustaen enemmän liikettä. Sopivat tilanteisiin, joissa rannetukea on hyvä käyttää koko päivän ajan erilaisissa toiminnoissa. Tukevat rannetuet suojelevat hyvin alueen niveliä sekä antavat lihasten ja nivelsiteiden levätä kuitenkaan tekemättä rannetta ja kättä kokonaan liikkumattomaksi.

Jämäkät

Korkeimman tukitason rannetuet tarjoavat vakaan tuen ja kompressiota vähentäen todennäköisyyttä taittaa tai vääntää rannetta. Jämäkät rannetuet on suunniteltu antamaan nivelille ja kudoksille lepoa estäen liikuttamista, jotta ne parantuisivat nopeammin. Kun loukkaantumisesta toipumiseen ja kivun lievitykseen vaaditaan täyslepoa tai kärsit pahasta niveltulehduksesta tai reumasta, tämän tason tuki on oikea valinta. Käytetään yleisesti operaatioiden jälkitiloissa ja kun kipu estää käden toiminnan.


Erilaiset rannetukimallit

Rannetuet voidaan kategorisoida karkeasti rannenauhoihin, kevyisiin ja kohtalaista kompressiota tarjoaviin rannetukiin, lastallisiin tukiin sekä kiinteisiin ja immobilisoiviin tukiin. Kevyissä, kohtalaisissa ja lastallisissa rannetuissa on peukalo-rannetukimalleja. Rannetuissa voi olla lisätukea ja -muotoilua tarpeesta ja vamman vakavuudesta riippuen. Kaikissa tukityypeissä voi olla myös säätöominaisuuksia. Rannetuessa on yleisimmin velcro- eli tarranauhakiinnitys, jota on jopa mahdollista säätää niin, että tuki kohdistuu tai liikkuvuus on parempi tietyllä alueella. Joissakin malleissa voi olla myös muulla tavoin kiinnitettävä kiristyshihna.

Rannenauhat

Rannenauhat ovat joustavia soveltuen hyvin liikuntaan ja heikoille ranteille. Ne ovat suhteellisen lyhyitä ja ne voi olla varustettu sekä lämpö- että kompressio-ominaisuuksilla. Ne tukevat jonkin verran antaen varmuutta ranteen käytölle. Perinteisiä liikunnan aikana käytettyjä froteenauhoja voi käyttää vain hikinauhoina, eivät niinkään tukea antamaan. Sopivat kumpaan tahansa käteen.

rannenauhat

Ranteiden kompressiotuet

Kevyet rannetuet ovat elastisia ja niin ikään tarjoavat vaihdellen lämpöä ja kompressiota. Ne soveltuvat aktiiviselle henkilölle urheiluun tai vapaa-ajalle lievien kiputilojen, venähdysten, nyrjähdysten ja tulehdusten hoitoon. Rannetuki on yleensä pidempi ja suojaa enemmän kuin rannenauha. Monissa malleissa on myös peukaloremmi tai peukaloaukko stabiloimaan ja parantamaan peukalon hallintaa. Se myös takaa monesti paremman istuvuuden ja antaa hieman enemmän tukea. Sopivat yleensä kompaan käteen tahansa.

Jämäkämmissä rannetukimalleissa on kompression lisäksi lisätukea ja -pehmusteita sekä erikoismuotoilua ja niissä on käytetty vahvempia materiaaleja. Kohtalaista tukea tarjoava malli sopii tilanteisiin, kun halutaan rajoittaa enemmän ranteen käyttöä. Ne tarjoavat enemmän vakautta ja estävät ranteen taipumista vähentäen nivelten ja kudosten kuormitusta.

ranteiden kompressiotuet

Lastalliset rannetuet

Lastallisissa tai metallijousilla varustetuissa rannetuissa on miltei aina peukaloaukko, eli se tukee rannetta ja kättä pidemmältä alueelta. Sisäänrakennettu lasta antaa huomattavan paljon lisätukea ja estää rannetta taipumasta. Lisäksi näissä jämäkän tason rannetuissa on paksumpaa ja periksiantamattomampaa materiaalia, mikä auttaa pitämään käden muutenkin paikallaan hyvässä ja luonnollisessa asennossa. Lastalliset ja erittäin muotoillut rannetuet on tarkoitettu joko oikeaan tai vasempaan käteen.

Lastalliset rannetuet

Kipsit ja immobilisoivat rannetuet

Raskaampia, suojaavampia ja täysin liikuttamista estäviä pysyvämpiä vaihtoehtoja tarjotaan yleensä operaation jälkeen. Tällaisia tukia tarjotaan ammattilaisen toimesta. Tällöin vaaditaan, ettei rannetta käytetä ollenkaan pitkään aikaan. Tuki suojaa oireiden pahenemiselta ja on oleellinen osa paranemisprosessia. Kipsin voi vaihtaa myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti myös kevyempään rannetukeen, jos ranne on heikko ja sen käyttöön kaipaa varmuutta ja kivun lievitystä.


Minkä kokoinen rannetuki sopii minulle?

Rannetuen tulee istua hyvin, jotta se on tarpeeksi tukeva. Joissakin yksinkertaisissa ja säädettävissä malleissa on vain yksi koko. Monipuolisemmin muotoilluissa rannetuissa koko voi myös määräytyä ranteen ympärysmitan avulla. Koko S on suurin piirtein 13-14,5 cm, M 14,5-16 cm, L 16-17,5 cm, XL 17,5-19 cm ja XXL 19-20,5 cm. Monessa mallissa pitää myös tarkistaa soveltuuko se vasempaan vai oikeaan käteen. Tarkista aina tuotekohtaiset tiedot ja kokotaulukot.


Valmistusmateriaalit

Rannetuet on muotoiltu ja valmistusmateriaalit on valittu niin, että niitä olisi mahdollisimman mukava ja asianmukaista käyttää. Lieviin vammoihin ja pieniin tukitasovaatimuksiin soveltuvissa rannetuissa on käytetty pehmeitä, elastisia, hengittäviä ja lämmittäviä materiaaleja. Jämäkämmissä ja periksiantamattomammissa malleissa on panostettu enemmän funktionaalisuuteen, jolloin materiaalit ovat paksumpia ja joustamattomampia. mitä enemmän pehmustetta on, sitä enemmän se tukee ja lisää käyttömukavuutta. Toisaalta samalla rannetuen joustavuus vähenee ja käden liikuttaminen rajoittuu. Lievempiin oireisiin tarvitaan siis vähemmän pehmustetta.

Yleisesti käytettyjä kangas- ja pehmustemateriaaleja ovat polyesteri, puuvilla, nylon, neopreeni, nahka, spandex ja kumi tai kangassekoite. Lisätukena käytetyt materiaalit ovat yleensä muovia tai metallia. Joissakin tuotteissa on lämpöominaisuuksia ja osa on lateksivapaita.

Mieti mitä haet omalta rannetueltasi ja mitä ominaisuuksia kaipaat. Joku materiaali saattaa tuntua mieltymyksiisi nähden liian viileältä. Lämpöisessä käyttöympäristössä hengittävyys taas on plussaa. Esimerkiksi neopreeni tukee, joustaa ja lämmittää, mutta ei hengitä hyvin. Ilma-aukot joissakin materiaaleissa auttavat ilmaa virtaamaan. Muovi- ja metalliosat ovat tietysti jäykkiä, mutta ne ovat yleensä pakollisia elementtejä, jos tarvitsee kestävää suojaa ja korkean luokan tukitasoa. Monessa rannetuessa on yhdistetty eri kankaita ja ominaisuuksia käyttömukavuuden optimoimiseksi.


Pesuohjeet

Monet kankaiset rannetuet voi pestä käsin viileässä vedessä käyttäen mietoa pesuainetta. Jotkin voi laittaa myös pesupussissa koneeseen. Tuki on kuivattava huolellisesti. Tarkista aina tuotekohtaiset pesuohjeet.


Rannetuen hinta

Rannetuet, jotka on tarkoitettu urheiluun apuvälineiksi, maksavat 5 – 15 euroa. Perus kevyt rannetuki kustantaa 10 – 20 euroa. Tukevammat ja paksummat mallit, jossa on spesifiä muotoilua ja pehmusteita kovine osineen voivat olla noin 30 euroa. Sitä kalliimmat ovat vakavampiin loukkaantumisiin ja ranteen pitämiseen paikoillaan, joiden suhteen kannattaa olla yhteydessä vamman tuntevaan ammattilaiseen.

Toivomme, että sait apua rannetuen valintaasi! Katso valikoimamme rannetuet, jos ne sopisivat tarpeisiisi, olit sitten hommaamassa sitä urheiluun, töihin, vamman jälkihoitoon tai kuntoutukseen.


Siirry rannetukiin tästä >


 

Suosituimmat tuotteet
Suosituimmat rannetuet

Rajaa tuotteita
Sulje rajaukset