Miten valita jumppamatto?

Miten valitsen sopivan jumppamaton?

Mikä on oma suosikkilajisi, mitä varten olet jumppamattoa hankkimassa? Jumppamatto kannattaa valita ensisijaisesti sen mukaan, mitä lajia harrastaa suurimman osan ajasta. Se asettaa vaatimuksia jumppamaton ominaisuuksille. Harrastatko kehonpainotreeniä, HIIT-treenejä, pilatesta vai venyttelyä? Vai käytätkö jumppamattoa monenlaiseen treeniin?

Jos et ole varma, millainen treenimatto sopisi juuri sinulle, niin lue alla olevat vinkit jumppamaton valintaa helpottamaan. Neuvoillamme löydät varmasti itsellesi sopivan maton!

Valintaoppaan sisältö:

  1. Tila jumppamatolle
  2. Ominaisuudet
  3. Materiaali & rakenne
  4. Tyyli
  5. Puhdistaminen & huolto
  6. Jumppamattoja eri tarkoituksiin
  7. Hinta
  8. Muuta huomioitavaa

Tila jumppamatolle

Ensinnäkin mieti, missä mattoa käytät ja aiotko kuljettaa sitä mukanasi. Jumppamatolle täytyy olla riittävästi tilaa. Millainen alusta harjoittelutilassa on? Jos alusta on pehmustettu (jumppamatto tulee maton tai jonkin muun pehmeän alustan päälle), ei jumppamaton tarvitse olla yhtä paksu kuin jos se tulee lattialle. Harkitse myös, voisiko matto olla aina paikoillaan, jolloin pehmustettu alusta on niin ikään vaihtoehto.


Ominaisuudet

Jumppamaton ominaisuudet

Paksuus ja pehmeys

Jumppamattojen paksuus vaihtelee. On joogamaton paksuisia jumppamattoja, joiden paksuus on 0,4 – 0,6 cm, perusmaton paksuisia 0,6 – 1 cm, sekä paksumpia 1,5 cm jumppamattoja. Valikoimastamme löytyy myös 3,8 cm paksuinen jumppamatto ja 2 cm:n paksuista alustaa.
Yleisesti ottaen paksumpi matto on mukavamman tuntuinen valinta, sillä se tukee ja pehmustaa hyvin niveliä ja vaimentaa painetta ja iskuja. Paksu matto soveltuu lattiatasossa tehtäviin harjoitteisiin, venyttelyyn, intensiiviseen harjoitteluun ja pilatekseen. Ohuemmissa matoissa on myös hyvät puolensa. Ne eivät paina paljon ja niitä on helppo kuljettaa. Ne soveltuvat joogaan, kevyeen harjoitteluun ja pitoa vaativiin liikkeisiin, sillä ne eivät yleensä jousta tai anna periksi yhtä paljon.

Pituus ja leveys

Myös jumppamattojen pituus ja leveys vaihtelevat. Leveys on yleensä 50-60 cm (pilatesmatot ja paloista rakennettavat alustat ovat leveämpiä). Pituus vaihtelee enemmän, 140 – 190 cm välillä. Katso, että valitset tarpeeksi pitkän maton, jos olet makuuasennossa maton päällä. Tällöin treeni on mukavampaa. Jos taas tarvitset tukea, pitoa ja pehmustetta vain osaan vartaloa, kuten polville, selkään tai hypyille, niin lyhyempi matto riittää.

Ympäristöystävällisyys

Yleisimmin matot ovat vaahtomuovisia ja vinyylisiä, jossa on käytetty joko PVC- tai EVA-materiaalia. Lisäksi materiaalina käytetään (luonnon)kumia, NBR:ää ja TPE:tä, jotka ovat PVC:tä ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Ftalaatteja pidetään myrkyllisinä, joten kannattaa tarkistaa onko jumppamatto ftalaattivapaa. Lateksiallergisen ei kannata valita luonnonkumista valmistettua mattoa.


Materiaali ja rakenne

Jumppamattojen valmistuksessa käytetään erilaisia materiaaleja. Alla on lueteltu yleisimmät:

PVC/vinyyli – Tästä materiaalista valmistetut jumppamatot ovat edullisia ja pehmeitä vinyylisiä vaahtomuovimattoja, jotka ovat synteettisiä ja lateksivapaita. Sisus on vaahtomuovia, jossa vinyylinen päällyste. Antaa tahmeuden ansiosta hyvän pidon. Matot ovat kestäviä, jatkuvassa käytössäkin, ja ovat helposti puhdistettavia.

EVA – nämä vaahtomuovimatot ovat kevyitä ja edullisia. Ne eivät ole kovin kestäviä, joten ne eivät sovellu intensiivisimpiin treeneihin eivätkä tarjoa yhtä paljon pehmustetta.

NBR -  NBR eli nitriittikumiseos muistuttaa luonnonkumia. On pehmeä, elastinen, kestävä ja tukeva. Usein aika paksu eikä kovin kiinteä, joten soveltuu hyvin perus jumppamatoksi, mutta ei niin hyvin pitoa vaativiin harjoituksiin. Helppo puhdistaa.

TPE (Thermoplastic Elastomer material) – Tästä materiaalista valmistetut jumppamatot ovat mukavia, pehmeitä, vahvoja ja ympäristöystävällisiä, sillä sen voi kierrättää ja käyttää uudelleen. Elastiset ominaisuudet mahdollistavat sen, että jumppamatto palautuu alkuperäiseen muotoonsa.
Jumppamaton rakenteella on merkitystä. Mitä tiheämpi rakenne on, sitä enemmän se kestää painetta ja iskuja eikä anna periksi. Intensiivisiin ja lattiatasossa tehtäviin harjoitteisiin jumppamaton rakenteen on hyvä olla tarpeeksi tiheä ja kimmoisa, varsinkin jos matto ei ole kovin paksu. Mitä paksumpi matto on, siltä mukavammalta se tuntuu. Erittäin pehmustettu koostumus tuntuu miellyttävältä, mutta vähemmän tiheä rakenne antaa vähemmän tukea, mikä voi tehdä liikkeistä haastavampia seisoma-asennossa tai erilaisissa pidoissa.

Jotkin matot ovat pinnaltaan tahmeampia ja pitävämpiä kuin toiset, toiset taas liukkaampia. Jos olet seisaaltaan ja pitoa vaativissa asennoissa paljon, on kuvioitu ja pitävämpi pinta parempi valinta. Jos taas liikut tai liu’ut paljon matolla, on sileä pinta parempi vaihtoehto. Joka tapauksessa ainakin toisen puolen pitäisi olla pitävä, sillä silloin alapuoli pysyy tiukasti kiinni lattiassa. Varsinkin liukkailla alustoilla, kuten puulattialla, se on oleellinen tekijä.


Tyyli

Jumppamattoja saa eri väreissä ja eri kuvioinneilla. Joissakin on myös kohokuviota tai pientä muotoilua. Nämä tekijät saattavat jollekin olla hyvinkin oleellisia, sillä treenivarusteet kuvastavat omaa identiteettiä ja mieltymyksiä.


Puhdistaminen ja huolto

Jotkin jumppamatot on helpompi pitää puhtaana kuin toiset. Materiaalista riippuen matot saattavat hylkiä kosteutta, likaa ja/tai hajuja. Kosteuden kestävyys tai imevyys voi olla tärkeää todella intensiivisissä harjoituksissa tai lajeissa, joissa hikoillaan paljon (kuten hotjooga). Jotkin matot ovat myös antibakteerisia.

Suurimman osan matoista voi puhdistaa pyyhkimällä sen vedellä kostutetulla liinalla treenin jälkeen. Lisäksi on hyvä pestä jumppamatto säännöllisesti kylmällä vedellä ja miedolla pesuaineella. Ei kannata käyttää liikaa pesuainetta, sillä se jättää liukkaan pinnan. Jumppamaton voi kuivata rullaamalla sen pyyhkeen kanssa sisäkkäin. Maton täytyy olla kuivunut ennen kuin sen voi taas varastoida tai ottaa käyttöön. Jotkin jumppamatot voi myös pestä koneessa. Kannattaa tarkastaa pesu- ja huolto-ohjeet ennen jumppamaton hankintaa.


Jumppamattoja eri tarkoituksiin

Jumppamatot eri tarkoituksiin

Kotikuntoilu ja kevyt harjoittelu

Perus jumppamatto soveltuu monenlaisiin harjoituksiin. Sitä voi käyttää venyttelyyn ja lattialla tehtäviin harjoituksiin joko seisaaltaan tai lattiatasossa vatsallaan, kyljellään tai selällään. Ne ovat yleensä maksimissaan 60 cm leveitä, mutta pituus ja paksuus vaihtelevat. Paksuus on monesti 0,8 – 1,5 cm. Paksumpi ja tiiviimpi matto soveltuu paremmin intensiivisempiin lattialla tehtäviin liikkeisiin, kuten vatsalihasliikkeisiin, missä nivelille on hyvä olla pehmustetta. Jos treenit eivät ole kovin raskaita, niin ohuempikin matto täyttyy hyvin vaatimukset. Pinta on usein päällystetty tai käsitelty vinyylillä, jolloin se on helppo putsata.

Raskas ja intensiiviseen harjoittelu

Raskaamman sarjan jumppamattoja on yleensä kuntosaleilla ja liikuntakeskuksissa. Niitä käytetään myös monien vaativien lajien oheisharjoittelussa, kuten kamppailulajeissa. Jos teet raskaita, intensiivisiä treenejä kotioloissa, niin tällainen jumppamatto soveltuu myös sinulle! Matot ovat paksumpia ja tiiviimpiä suojaten näin ollen sekä selkää että polvien, nilkkojen, käsien ja kaulan niveliä. Näitä ei ole kokonsa ja jäykkyytensä vuoksi helppo liikutella tai varastoida, mutta jos tilaa on, niin maton saa kyllä varastohuoneeseen, nurkkaan, kaappiin tai sängyn alle piiloon.

Lattiaa suojaavia alustoja käytetään myös jumppamaton sijasta esimerkiksi intensiivisessä kiertoharjoittelussa. Niitä ei liikutella paikasta toiseen, vaan ne ovat niille määrätyllä paikalla esimerkiksi liikuntakeskuksessa. Yleensä nämä alustat ovat tiheitä EVA-materiaalista valmistettuja iskuja ja ääntä vaimentavia mattoja, jotka suojaavat lattiaa.

Jumppamatto sopii kotikuntoiluun

Venyttely ja rauhallinen harjoittelu

Venyttelyyn tarkoitetut jumppamatot ovat hyvin pehmustettuja ja paksuja, eikä niitä ole helppo taittaa tai rullata. Tämänkaltaisia jumppamattoja näkee paljon kuntosaleilla, ja ne sopivat monesti sekä intensiiviseen treeniin että venyttelyyn. Pidot ja tasapainoharjoitukset eivät kuitenkaan suju niillä niin hyvin kuin ohuemmilla ja pitävillä matoilla. Matot ovat usein valmistettu tiheästä vaahtomuovisesta sisäosasta, jota ympäröi PVC-materiaali. Matot ovat kestäviä ja helposti puhdistettavia.

Kotioloissa rauhallisempaan treeniin sopivat hieman kevyemmät ja ohuemmatkin jumppamatot, jolloin ne soveltuvat myös esimerkiksi joogatyyppisiin harjoitteisiin.

Asentoja ja pitoja sisältävä harjoittelu

Jos teet paljon staattisissa asennoissa tapahtuvaa harjoittelua, on jumppamaton pohjan oleellista olla pitävä. Ei ole mukava, että matto siirtyy harjoituksen aikana pois alta. Se ei myöskään ole turvallista. Maton paksuusvaatimuksia määrittelee pitkälti se, oletko paljon makuuasennossa vai seisaaltaan. Liian paksu matto ei sovellu seisaaltaan tehtäviin liikkeisiin, mutta on mukava lattiatason harjoitteissa. Tahmeus taas on omiaan seisoma-asennossa tehtäviin liikkeisiin. Katso erikseen jooga- ja pilatesmaton valintavinkit.

Jooga

Joogamatto on perus jumppamattoa ohuempi, yleensä 0,3 – 0,6 cm paksu. Tärkeitä tekijöitä ovat maton hyvä pito ja tuntuma maahan, jotta eri asennoissa olisi mahdollisimman turvallista ja miellyttävää olla. Eri joogamuodot asettavat erilaisia vaatimuksia. Katso lisää joogamaton valinnasta.

Pilates

Pilatesmatoksi sopivat yleensä monet perus jumppamatoista. Pilatesmatto on yleensä paksu ja se tuo mukavuutta harjoitteluun, sillä sen päällä ollaan useissa liikkeissä lattiatasossa. Pehmuste pienentää selkään ja niveliin kohdistuvaa painetta. Lisäksi sen pitää pysyä hyvin maassa ja mahdollistaa seisaaltaan tehtävät harjoitteet. Katso lisää pilatesmaton valinnasta.


Jumppamaton hintaan vaikuttavat tekijät

Jumppamaton hinta

Jumppamattojen hintaan vaikuttavat niiden materiaali, laatu ja koko. Hintahaarukka on suuri, noin 15 – 100 euroa. Paksummat ja pidemmät maksavat yleensä ottaen enemmän kuin ohuet ja lyhyet matot. Kestävämmän ja tiheämmän materiaalin hinta on myös luonnollisesti korkeampi. Mitä enemmän lisäominaisuuksia on, kuten kohokuviointia tai erikoiskäsittelyjä, sitä kalliimpi se on. Kuitenkin näistä ominaisuuksista kannattaa maksaa, jos jumppamattoa käyttää paljon ja se tekee treenistä miellyttävämpää. Lisäksi erikoisemmat värit ja kuviot sekä materiaalien ympäristöystävällisyys nostavat hintaa.


Muuta huomioitavaa

Aiotko kuljettaa jumppamattoa mukanasi esimerkiksi kuntosalille tai ryhmäliikuntatunnille? Tällöin on hyvä puntaroida mielessään, haluaako kevyemmän maton vai onko jumppamaton paksuuden tuoma pehmeys silti tärkein tekijä. Kevyempää mattoa on mukavampi kuljettaa ja ottaa mukaan reissuun. Joihinkin mattoihin on myös olemassa kuljetusta helpottavia kantokasseja. Toisaalta myös varastointi kotioloissa voi tulla kysymykseen. Saatko maton helposti lattialta johonkin tilaan, mistä sen voi taas helposti napata jumppaan tai laittaa lattialle? Voi myös olla, että on fiksua hommata kaksi eri mattoa: toinen kotiin ja toinen mukaan otettavaksi.

Jos on kyseessä kodin tai yrityksen kuntosali tai muu suurempi liikuntatila, niin maton ripustettavuus voi olla tärkeä maton valintaa määrittävä tekijä. Katso, että matossa on kestävät reiät seinälle ripustamista varten. Tai hommaa jokin muu teline, mihin matot saa vaakatasoon tai rullalle.
Kukaan muu ei voi valita jumppamattoa puolestasi. Sinun tarpeesi ja mieltymyksesi tulevat edellä. Jos jokin tekijä jossain tietyssä jumppamatossa miellyttää sinua ja lisää treenimotivaatiotasi, on järkevää valita siinä tapauksessa juuri se matto!

 

Katso kaikki jumppamatot